Annons

Vem äger den sålda bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det slutade med att jag ringde upp bildredaktionen och frågade.
Är det första gången man säljer en bild så finns man inte med i systemet. Alltid gäller att man själv skickar en faktura. Jag fick egentligen enligt BLF:s prislista 660 kr F-skatt men jag tyckte att det var för snålt så han sa 800+moms och det var ok tyckte jag. Det var ju ingen paparazzibild precis...
 
När jag jobbade som fotograf på liten landsortstidning fick vi sälja bilder fritt, och jag sålde några till Expressen (Aftonbladet betalade just då i alla fall bara enligt BLF:s pristlista) Då var det inga problem att ta rejält betalt för ett uppslag (vilket i och för sig bara hände en gång ;))

Vid ett tillfälle sålde jag en liten bild till Expressen och såg den i UNT (Upsala Nya Tídning) samma dag. Jag skickade en saltad faktura till UNT eftersom de inte frågade mig först, och fick tillbaks diverse bestridanden och slutligen betalning och ett konstaterande att mina möjligheter till fotouppdrag i framtiden var tämligen begränsade (från redaktionschefen).

Eftersom jag inte var någon lysande pressfotograf var det kanske tur jag började ägna mig åt datorer i stället ...
 
Vid ett tillfälle sålde jag en liten bild till Expressen och såg den i UNT (Upsala Nya Tídning) samma dag. Jag skickade en saltad faktura till UNT eftersom de inte frågade mig först, och fick tillbaks diverse bestridanden och slutligen betalning och ett konstaterande att mina möjligheter till fotouppdrag i framtiden var tämligen begränsade (från redaktionschefen).
Hahaha, hoppas den killen inte blev alltför långvarig, låter som han försökte göra en fuling och blev sur över att bli upptäckt.
 
Damocles skrev:
Hahaha, hoppas den killen inte blev alltför långvarig, låter som han försökte göra en fuling och blev sur över att bli upptäckt.

Jag tror han satt som redaktionschef i ganska många år. Han ringde vår chefredaktör och klagade (trots att det var jag som fakturerat), men det hjälpte ju inte. Visst kunde jag skött det smidigare och fakturerat enligt BLF, men vad fan...

Om jag mot all förmodan någonsin skulle ta en bild som går att sälja igen, ser jag nog till att avtala ordentligt vad som gäller...

/Anders (som en gång haft en riktigt dålig bild på första sidan av The Times).
 
Slowfinger skrev:
Enligt en kompis som är pressfotograf kan man skicka bra bilder på spekulation till AB och Expressen. Det var så han fick in en fot i branschen, han lyckades fixa ett leg och sedan plåtade han hockey och fick ofta iväg bra bilder redan efter första halvlek. Enligt honom handlar inte pressfoto om att ta fantastiska bilder utan om att kunna leverera.

Vet du vart man ska vända sig då?

Aftonbladet kör ju ofta gratis-knepet "Var du där? Maila dina bilder" som egentligen är helt förkastligt, då de VET att vanliga privatpersoner 1. är så jäkla kåta på att få en byline och 2. inte vet att man ska ta betalt för bilder som andra tjänar pengar på. Uselt.

Men vem ska man vända sig till om man har bilder att SÄLJA?

/Jens
 
Man ska bara ringa växeln och begära "bilddesken" eller "bildredaktören". Det sitter alltid en sådan och samordnar bildbeställningar från redaktionerna, inkommande bilder osv.

Det är väl bara att säga att "jag har några riktigt bra bilder från/på... är ni intresserade av dom?".

Om du sålt tidigare lär du vara med i systemet och får då automatiskt en så kallad "bildrapport" efter någon månad. Men det varierar säkert mellan olika tidningar.
 
AFE skrev:
Vid ett tillfälle sålde jag en liten bild till Expressen och såg den i UNT (Upsala Nya Tídning) samma dag. Jag skickade en saltad faktura till UNT eftersom de inte frågade mig först, och fick tillbaks diverse bestridanden och slutligen betalning och ett konstaterande att mina möjligheter till fotouppdrag i framtiden var tämligen begränsade (från redaktionschefen).

UNT i ett NÖTSKAL! Deras ekonomi verkar vara i botten. De har aldrig varit intresserad av att köpa bilder, inte ens på jättestora händelser i Uppsala. Samtidigt är DN, Expressen och Aftonbladet väldigt köpglada. Händer det nåt i Uppsala på natten så finns det inte bild i tidningen. Ev så åker deras fotografer ut och tar en "här hände det nåt fruktansvärt i natt" bild som är helt utan innehåll och värde.
 
Försålda bilder till tidningar skall alltid minst betalas enligt BLF's gällande prislista. Om man sedan anser att bilden är exklusiv, så kan man ju alltid förhandla om priset. Men, aldrig under BLF's gällande priser.

Fotografen äger alltid rätten till bilden, som någon annan i tråden förklarade. Dock gäller ej detta på beställda uppdrag. För beställda uppdrag, gäller inte styckepris per bild, utan helt andra priser, avseende uppdrag. Dom priserna finns i BLF's prislista.
 
Idéell och ekonomisk rätt

Hej! Det finns en idéell och en ekonomisk rätt när det gäller bilder. Den ekonomiska rätten kan man förhandla bort, men inte den idéella. När du säljer en bild till tidning eller annan så köper de rätten att publicera bilden. De har dock ingen rätt att förvanska bilden, retuschera den etc. utan ditt medgivande (beskärning och viss enklare retuschering undantaget) och de får inte publicera bilden eller använda den i ett för dig som upphovsman kränkande sammanhang, om det inte avtalats först.

Rätten till en bild gäller i 50 år efter upphovsmannens död om det är ett fotografi, typ för hemmabruk, och i 70 år efter upphovsmannens död om bilden anses ha verkshöjd. Därefter är det fritt att använda den.

Det är i korthet vad som gäller.
 
Tansi skrev:
Kolla in SFF:s prislista. Men vänta dig inte att det kommer några pengar automatiskt. Sådant händer inte!
För ca 10 år sedan tog jag några bilder på Carl-Einar Häckner. Det var föreställningsbilder och bilderna togs för att dokumentera föreställningen. Inget beställningsjobb utan ngt jag gjorde för kulturföreningen jag var aktiv i hade samarbetat med Carl-Einar.
Något år senare ringer han mig och frågar om han får använda några av mina bilder för ett TV-program som SVT skall göra om honom. Inga problem...vi fick bra kontakt så jag hade gärna bjudit honom på bilderna men eftersom SVT betalade fick jag betalt enligt gällande prislista.
Lite mer än två år senare fick jag utan förvarning en check i brevlådan. Det visade sig att programet hade sänts i Finsk television och då fick jag betalt för det också.
Jag var en vanlig privatperson och i inget av fallen behövde jag skicka någon faktura, allt sköttes automatiskt. Behövde bara ange namn och adress. Att programet visats i Finland hade jag ju inte ens någon aning om innan checken för den sändningen damp ner i brevlådan.

Så om det är ett seriöst företag bakom är i alla fall min erfarenhet att det visst kan fungera med automatik. Men kanske funkar det annorlunda med dagspressen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.