Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem äger den sålda bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du äger alltid bilden ... aftonbladet köper endast rätten att publicera den enligt överenskommelse. Men vbisst.. allt går att avtala bort, men detta är alltså om inget annat avtalats.

Jeppe skrev:
Du äger alltid bilden ... aftonbladet köper endast rätten att publicera den enligt överenskommelse. Men vbisst.. allt går att avtala bort, men detta är alltså om inget annat avtalats.

Okeej, tack för svaret

Sålde en bild till Expressen igår. Bildredaktören sa att jag skulle få betalt om den publicerades och det gjorde den. Vad händer nu och hur mycket betalar dom? Tror att det går med någon form av automatik men någon kanske vet hur rutinen är?

Slowfinger skrev:
Sålde en bild till Expressen igår. Bildredaktören sa att jag skulle få betalt om den publicerades och det gjorde den. Vad händer nu och hur mycket betalar dom? Tror att det går med någon form av automatik men någon kanske vet hur rutinen är?

Grattis för din sålda bild! Jag är inte säker men jag tror att expressen och aftonbladet betalar 1000kr för en bild men som sagt jag är inte säker. Expressen sätter väl in pengarna på ditt bankkontot som en vanlig lön? Iallafall brukar jag lämmna bankontonummer och efter någon vecka så har tidningen satt in pengar.

Jag tror inte jag var till någon stor hjälp men jag skrev endå.

/Rikard

Slowfinger skrev:

Tja, det ni kom överens om.

Det bästa sättet är att få betalt i form av "tipspengar" de är skattefria och behöver inte deklareras i och med att myndigheter inte får efterforska tidningarnas källor.

Nja, det gick helt enkelt till så att jag hade tagit en bild till ett reportage jag skrivit för Göteborgs-Posten. Jag brukar plåta fast dom har superba fotografer, sedan skickar jag med bilden och skriver att dom kan skicka egen fotograf om dom vill. Hittills har dom inte gjort det.

Ett par dagar senare ringde Expressen och ville köpa bilden för en artikel om boxaren som var på bilden. Jag blev lite paff och frågade hur det funkade, men bildredaktören var lite stressad och sa att jag skulle få betalt om dom använde den och det skulle gå automatiskt. Men inte fattar jag hur det ska gå till. Jag avvaktar lite så får jag se vad som händer.

Så här såg bilden ut. Inget märkvärdigt med den, men det är alltid skoj att få byline ;-)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=367454&set=lp

Enligt en kompis som är pressfotograf kan man skicka bra bilder på spekulation till AB och Expressen. Det var så han fick in en fot i branschen, han lyckades fixa ett leg och sedan plåtade han hockey och fick ofta iväg bra bilder redan efter första halvlek. Enligt honom handlar inte pressfoto om att ta fantastiska bilder utan om att kunna leverera.

Kolla in SFF:s prislista. Men vänta dig inte att det kommer några pengar automatiskt. Sådant händer inte!

Det är inte bara kvällstidningar utan ALLA tidningar.Ingen sitter och väntar på att få betala pengar till dig. Men kommer det en faktura så är de tvugna att antingen betala eller höra av sig och klaga.

Jovisst, men enligt bildredaktören som ringde, Olle Sporrong,så skulle "allt funka automatiskt". Men jag skickar en faktura.

Nej, jag är inte ironisk. Tycker kanske att det är i underkant. Det är en bild när du råkar vara där en kändisboxare är. Eftersom man vill ha bilden är den för tillfället unik. Säg 1250 då, det verkar lite mer tänkt... Bara ett förslag. Egentligen är det jättedumt av mig att försöka ge prisråd. Men faktum är att om du tar i nu så har man glömt det nästa gång. Det finns inga "riktiga" priser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar