Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vem äger den sålda bilden?
- Trådstartare Ribbe
- Start datum
Ribbe
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Du äger alltid bilden ... aftonbladet köper endast rätten att publicera den enligt överenskommelse. Men vbisst.. allt går att avtala bort, men detta är alltså om inget annat avtalats.
Okeej, tack för svaret
Slowfinger
Aktiv medlem
Sålde en bild till Expressen igår. Bildredaktören sa att jag skulle få betalt om den publicerades och det gjorde den. Vad händer nu och hur mycket betalar dom? Tror att det går med någon form av automatik men någon kanske vet hur rutinen är?
Ribbe
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Sålde en bild till Expressen igår. Bildredaktören sa att jag skulle få betalt om den publicerades och det gjorde den. Vad händer nu och hur mycket betalar dom? Tror att det går med någon form av automatik men någon kanske vet hur rutinen är?
Grattis för din sålda bild! Jag är inte säker men jag tror att expressen och aftonbladet betalar 1000kr för en bild men som sagt jag är inte säker. Expressen sätter väl in pengarna på ditt bankkontot som en vanlig lön? Iallafall brukar jag lämmna bankontonummer och efter någon vecka så har tidningen satt in pengar.
Jag tror inte jag var till någon stor hjälp men jag skrev endå.
/Rikard
Microprincess
Medlem
Grattis till din sålda bild!!!
Hur har du lyckats att sälja den till dem. Är rätt ny i gemet. Lyckat till i framtiden.
Hur har du lyckats att sälja den till dem. Är rätt ny i gemet. Lyckat till i framtiden.
RolandM
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Tja, det ni kom överens om.
Det bästa sättet är att få betalt i form av "tipspengar" de är skattefria och behöver inte deklareras i och med att myndigheter inte får efterforska tidningarnas källor.
Slowfinger
Aktiv medlem
Nja, det gick helt enkelt till så att jag hade tagit en bild till ett reportage jag skrivit för Göteborgs-Posten. Jag brukar plåta fast dom har superba fotografer, sedan skickar jag med bilden och skriver att dom kan skicka egen fotograf om dom vill. Hittills har dom inte gjort det.
Ett par dagar senare ringde Expressen och ville köpa bilden för en artikel om boxaren som var på bilden. Jag blev lite paff och frågade hur det funkade, men bildredaktören var lite stressad och sa att jag skulle få betalt om dom använde den och det skulle gå automatiskt. Men inte fattar jag hur det ska gå till. Jag avvaktar lite så får jag se vad som händer.
Så här såg bilden ut. Inget märkvärdigt med den, men det är alltid skoj att få byline ;-)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=367454&set=lp
Ett par dagar senare ringde Expressen och ville köpa bilden för en artikel om boxaren som var på bilden. Jag blev lite paff och frågade hur det funkade, men bildredaktören var lite stressad och sa att jag skulle få betalt om dom använde den och det skulle gå automatiskt. Men inte fattar jag hur det ska gå till. Jag avvaktar lite så får jag se vad som händer.
Så här såg bilden ut. Inget märkvärdigt med den, men det är alltid skoj att få byline ;-)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=367454&set=lp
Slowfinger
Aktiv medlem
Enligt en kompis som är pressfotograf kan man skicka bra bilder på spekulation till AB och Expressen. Det var så han fick in en fot i branschen, han lyckades fixa ett leg och sedan plåtade han hockey och fick ofta iväg bra bilder redan efter första halvlek. Enligt honom handlar inte pressfoto om att ta fantastiska bilder utan om att kunna leverera.
Slowfinger
Aktiv medlem
Tack. Okej, och hur mycket ska man ta betalt F-skatt? Bilden hamnade i GT:s sportbilaga.
Slowfinger
Aktiv medlem
Ok - tack. Man kan inte lita på kvällstidningar förstås ;-)
Slowfinger
Aktiv medlem
Jovisst, men enligt bildredaktören som ringde, Olle Sporrong,så skulle "allt funka automatiskt". Men jag skickar en faktura.
Slowfinger
Aktiv medlem
Jag tror dig. Jag skickar en räkning på en tusing plus moms så får dom protestera om dom vill.
Slowfinger
Aktiv medlem
Öh? Är du ironisk? Är det för mycket? För lite? GP betalar bara 660 plus moms F-skatt.
Tansi
Aktiv medlem
Nej, jag är inte ironisk. Tycker kanske att det är i underkant. Det är en bild när du råkar vara där en kändisboxare är. Eftersom man vill ha bilden är den för tillfället unik. Säg 1250 då, det verkar lite mer tänkt... Bara ett förslag. Egentligen är det jättedumt av mig att försöka ge prisråd. Men faktum är att om du tar i nu så har man glömt det nästa gång. Det finns inga "riktiga" priser.