atotowi
Aktiv medlem
Du köper "exemplar" och äger exemplar.Jag lägger ner!
Alla säger olika/snarlikt och ingen kan med säkerhet svara!
Inte undra på att det är ett jävla jidder om upphovsrätter hit och upphovsrätter dit. Bildbyråer bråkar med fotgrafer, tidningar hotas och stäms, fotografer hotar och blir hotade.
Jag själv sitter med konst och fotgrafier jag köpt av konstnärer/fotografer/gallerier/privatpersoner och äger inte ens dessa - FÖR DET KAN KONSTNÄREN, FOTOGRAFEN eller NÅGON ANNAN göra. Jag har BARA kvitton på min konst - som vilka jävla ICA-kvitton som helst.
Du äger ingen upphovsrätt och heller inte rätt att skapa nya exemplar (annat än för privat bruk)
Det går utmärkt att sälja exemplaren du köpt (men inte exemplar som du skapat för privat bruk).
Du får ställa ut exemplar eftersom försäljningen av exemplar är att göra det tillgängligt för allmänheten.
Dock kan ett verk ha Följerätt dvs upphovsmannen har rätt till ersättning från försäljningen om endera parten eller en mellanhand är en affärsverksamhet. Dvs du köper verket för 10:- och ittar en köpare via ett galleri som pyntar en mille så har upphovsmannen rätt till ersättning (från galleriet) dvs du får nog vara beredd att galleriet tar ut en provision som motsvara både vad de själva vill ha och vad de måste betala upphovsmannen.
Tja, så knepigt är det väl inte ;-) och inet av vad du vill verkar ju vara brottsligt.