Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vektorisera - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarod

Aktiv medlem
Någon som kan förklara hur man gör och vad för program som behövs? Gärna en guide av nåt slag. Det gäller förstoringar av logotyper och liknande.

Pleeease!!! =)

Tja.

Du kan vektorisera i PS, göra banor som du sedan sparar, och exporterar till Illustrator, kalkera av bilden alltså.

Finns även andra program för det, som sköter det åt dig, men jag har aldrig testat och vet inte hur bra det blir, så den biten får andra ta.

För att skapa vektoriserade logotyper bör man använda vektorprogram typ illustrator, freehand.

För att skapa vektorlogo direkt från Photoshop.
Rita med banverktyget en outline runt objektet välj sedan (Fil/ Exportera/ Banor till illustrator).

Bästa alternativet.
Öppna bilden i photoshop
gör till gråskala
sedan till bitmapp
Spara sedan som en eps
Öppna i Streamline (gammalt program -94)
Välj konvertera sedan exportera (eps)
öppna sedan i ett vektorprogram gör ev. justeringar.

Jag vill gärna nämna att senaste Illustrator (12) har en riktigt bra kalkerfunktion för att göra om pixelbilder till banor.
Gör Streamline överflödig och dessutom har den en förhandsvisning.

Men det är alltså senaste Illustrator...

Corel Draw paketet innehåller ett bra program som heter "corel trace" funkade skitbra på den tiden jag var delägare i en reklam/skylt firma då vi behövde vektorisera loggor mm. från bilder eller liknande.

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar