Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentät kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Schenk

Medlem
Är sugen på att köpa en liten kompaktkamera och skulle då gärna vilja ha en som är vattentät.
Jag menar alltså en som verkligen är vattenTÄT inte bara vattenavisande. Jag vill kunna ha med den när man badar odyl....

Någon som har något bra tips på en sådan kamera??

Den enda jag känner till är Olympus µ 770 SW. Bildkvalitén är inte den bästa men man kan inte få allt.

olympusen är betydligt vattentätare och även stöttålig. bildkvaliteten duger nog utmärkt om du bara ska ta semesterbilder och snorkelbilder.

Ja det är just det där med bildkvaliten som man blir lite orolig över, men så känner jag inför vilken kompaktkamera som helst (fotar annars med min Canon 300D fast på väldigt amatörmässig nivå) men jag ser väl kanske antagligen ingen större skillnad ändå....??

Det jag ändå är rädd för med en kompaktkamera är nog fördröjningen när man tar kort. Någon som vet hur den är överlag just nu men speciellt på dem vattentäta.

Självklart är det där med bildkvalitén relativt. Den är inte på något sett dålig men man kan lätt få bättre för samma pengar om man köper en annan kamera. Då får man ju iof inte en kamera som är vattentät ner till 10m eller garanterat tål ett fal på 1.5 meter. Som sagt man kan inte få allt. Jag är väldigt sugen på att köpa en eftersom ett undervattenshus till min D200 kostar 20000.

Zotamedu skrev:
Varken bättre eller sämre än andra kompaktkameror i prisklassen.

Och vad menas med det i dagsläget?? Har ingen koll alls på dessa digitala kompakt kameror. Har provat lite med min systers som hon köpte för ca 4 år sen och det är lite väl mycket fördröjning på den.....

Schenk skrev:
Och vad menas med det i dagsläget?? Har ingen koll alls på dessa digitala kompakt kameror. Har provat lite med min systers som hon köpte för ca 4 år sen och det är lite väl mycket fördröjning på den.....
Dom ligger någonstans mellan 0.5 och 0.3 sekunder. Hittade ett test där det stog att föregångaren till µ 770, µ760 har en fördröjning på 0.42 sekunder. Är man van vid en systemkamera som har 0.04 sekunders fördröjning så känns det nog som en evighet men det är rätt standard för nya kompakter.

Det finns en nyare olympus som heter 790sw som visserligen inte klarar 10 meter men dock 3 meters vattendjup men i övrig samma spec. Det den har som jag förstått är en nyare bildsensor med ansiktsigenkänning mm och är mycket snyggare, går att få i flera färger och framförallt billigare.

// T

ANNONS