Annons

Vatten-/fuktskydd till kamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Jag fotar rätt ofta när jag är ute och fiskar. Nu har jag köpt en rätt dyr digitalkamera och känner mig rätt nervös för att jag ska tappa den i vattnet. Är det nån som känner till nåt bra vatten- eller fuktskydd till kameror ? Jag har hittat ett märke som heter EWA-marin, men det är mer än jag behöver (klarar typ 100 meters djup och kostar därefter...)
Det jag letar efter behöver bara klara stänk, fukt, ett snabbt dopp etc.

EWA-marin har väl också enkla påsar för kamera med glas för objektivet som är just för att klara att bli överskjöld.

Mitt råd är att skaffa en bra försäkring som täcker eventuellt tappande i vattnet. Behöver inte kosta skjortan (klart billigare än Ewa Marine), gör att du kan fokusera på fotograferingen istället för på skyddsanordningar (i första hand åtminstone) och ger samtidigt skydd för en rad andra otänkliga situationer som kan uppkomma. Någon form av tillägg till den ordinarie hemförsäkringen kan räcka men var noga med villkoren.

Jag har Trygg-Hansa hemförsäkring med HemPlus. Det tillägget är mycket generöst och har räddat mig när jag tappade min 16-35:a i stengolvet. Självrisken är 1000 kronor. Men det gäller att man har ganska nya grejor om man ska få ut några vettiga pengar vid totalförlust. Reparationen (om det anses lönt) ersätts fullt ut (minus självrisk)

Hmm...jo, det med försäkringen var ju ett annat sätt att se på saken. Jag vet inte, jag är nog lite för gammeldags för att tänka så.
Dessutom är risken rätt stor för den typ av fiskefoto jag brukar utöva. Jag gillar att fota från flytringen när det blåser kuling i december, eller utvadad till midjan i forsen.Ibland är det kul att fota från vattenlinjen också, typ grodperspektiv. Risken har känts stor med min Nikon också, men med digitalkameran känns det kört om man skulle tappa den.

Men den enklare varianten av Ewa-Marine kan jag inte hitta någonstans...Något tips ?

Hmm...skumt att jag inte hittade den på Scandinavian. Sökte på både ewa,eva och marine.
Ok, tack allihop för tips & engagemang...

Sökfunktionen på Scandinavian Photo verkar inte vara nåt vidare. Söker man på "Ewa-marine" funkar det bra dock.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar