Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart vill ni efter Landsort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oki, det finns två olika utomlands och i sverige

Utomlands:
Island
Skottland

Sverige:
Skåne-runt (1 vecka eller nått sånt)
Dalarna-runt
något sådant...

Varför nämnde ni skotland? Nu längtar jag ju dit. Ska tjata på mina föräldrar så att vi åker dit nu i sommar. (Hade ju inte fått mitt fotointresse när jag va där förra gången 95..)

Fjällen!

Har i flera år funderat på att åka upp till fjällen (Paddjelanta :) och ta helikopter in till någon otillgänglig plats för dagsturer under en vecka och sedan helikopter ut. Är helikoptern hyfsat full behöver det inte bli så dyrt och all tung fotoutrustning kan följa med :)

Mvh

Martin

Re: Fjällen!

Norfen skrev:
Har i flera år funderat på att åka upp till fjällen (Paddjelanta :) och ta helikopter in till någon otillgänglig plats för dagsturer under en vecka och sedan helikopter ut. Är helikoptern hyfsat full behöver det inte bli så dyrt och all tung fotoutrustning kan följa med :)

Mvh

Martin

Har du riktigt rätt i, vore nice!

Re: Fjällen!

Norfen skrev:

Mvh

Martin

Du kan väl räkna lite på kostnaden!

I Sverige
Öland
Gotland
Österlen
Koster (höst)
Höga kusten med Skuleskogens Nationalpark
Norra Kvill
Rogens naturresevat
Orsa Finnmark
Karlskrona skärgård
Stadsmiljö
Skåne runt
Dalarna runt
Paddjelanta

Utomlands
Norge - Songefjorden eller Innerdalen
Island (IcelandExpress)
Scotland (RyanAir)
Irland (RyanAir)
Åland
Bornholm
Stadsmiljö

Stefan Zanders förslag om Innerdalen är ett synnerligen bra alternativ till fjordarna (kan kanske kombineras). Har själv varit där och ska någon gång tillbaks, så varför inte i sällskap med ett FS-gäng. Den nya hyttan lär vara rätt fin. Den gamla var rätt gisten, men står väl kvar antar jag.
Om vi kommer med ett sällskap från Sverige går det säkert att ordna med transport av packningen upp till hyttan. Vägen är brant, bitvis mycket brant.
För övrigt bedrivs det klätterkurser från hyttan, så vem vet, det kanske är någon som vill utmana bergen.
Mina bilder från Norge är alla tagna i Innerdalen. Kanske inga kanonbilder, men de kan kanske vara till inspiration.

/P-O

POG skrev:
Stefan Zanders förslag om Innerdalen är ett synnerligen bra alternativ till fjordarna (kan kanske kombineras). Har själv varit där och ska någon gång tillbaks, så varför inte i sällskap med ett FS-gäng. Den nya hyttan lär vara rätt fin. Den gamla var rätt gisten, men står väl kvar antar jag.
Om vi kommer med ett sällskap från Sverige går det säkert att ordna med transport av packningen upp till hyttan. Vägen är brant, bitvis mycket brant.
För övrigt bedrivs det klätterkurser från hyttan, så vem vet, det kanske är någon som vill utmana bergen.
Mina bilder från Norge är alla tagna i Innerdalen. Kanske inga kanonbilder, men de kan kanske vara till inspiration.

/P-O

Vi kan nog även sova relativt billigt i Sogndal ,)

POG skrev:
Stefan Zanders förslag om Innerdalen är ett synnerligen bra alternativ till fjordarna (kan kanske kombineras).
Lite lustigt att kalla Sognefjord för "fjordarna", speciellt eftersom man passerar en av alla Norges mäktiga fjordar precis innan man kommer till Innerdalen ;-)

Är man baserad i Sogndal (vid Sognefjord) kräver det bilutflykt till olika ställen varje dag (någon av dagarna innehållandes färja och långa tunnlar). Innerdalen är ett helt annat koncept och verkar betydligt mer mysigt. Enda nackdelen är att det är några timmar längre resa dit (från Stockholm).

Om någon hittar bra länkar med norgekartor eller bra länkar om Innerdalen vore det bra!

Här är Sogndal folkhögskola där vi kanske kan deala till oss övernattning http://www.sogndal.fhs.no för det fall detta är intressant

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Om någon hittar bra länkar med norgekartor eller bra länkar om Innerdalen vore det bra!

Här är Sogndal folkhögskola där vi kanske kan deala till oss övernattning http://www.sogndal.fhs.no för det fall detta är intressant

Jo jag kan snacka med Frode (Rektorn).
Det är inga problem det går nog att lösa fin fint ;)

Kartor... Jag har en karta över norge som är ganska detaljerad kan scanna in bitar runt Sogndal? Kan ta ett A4 med Sogndal i mitten?

Lite ideer
Jag har varit en vecka i Skottland och högländerna och vissa öar är super. Åker gärna tillbaka dit.

Finns otroligt mycket natur och vandringsleder på irland också.

Tycker annars att norra sverige borde ha något att bjuda på.

Annars vore det inte så pjåkigt att se alperna på sommaren, jag har bara varit där vintertid, men dock sett foton från sommarhalvåert, det kan bli rätt magnifikt också. Men aningen dyrt.

Tiveden
Kan hålla vilken fotograf som helst sysselsatt i evigheter.
För suddiga naturbilder kanske Åland kan vara bra, om man partajar rejält på vägen dit förståss :)
Jag kan rekommendera ett bra vandrarhem i laxå, borde kunna få mängdrabbatt om man är många. Tiwäga vandrarhem.

//Peter, som gillar att göra reklam för sin förälders vandrarhem i laxå. :D

Janne: -hostar lite- den där bilden :p
har du frågat om lov när du posta den här? :p
Min rumskamrat på skolan som tagit den :p -mobba- :p

Re: Jag skall grubbla på Skottland...

arleklint skrev:
...vi kanske skulle behöva hyrbilar oxå.

Inte nödvändigtvis, finns utmärkta buss och tåg kombinationer till en bråkdel av kostnaden om man kan tänka sig att planera allt iförväg. Visst det var många gånger man satt på bussen och tänkte att här skulle man ha stannat och njutit och fotat. Jag och en fotointresserad släkting var på väg att gå och hyra en bil överdagen ett par gånger men skrämmdes av priset.

Re: Re: Jag skall grubbla på Skottland...

törnan skrev:
Inte nödvändigtvis, finns utmärkta buss och tåg kombinationer till en bråkdel av kostnaden om man kan tänka sig att planera allt iförväg.

Vilka delar av Skottland är intressanta. Något i närheten av RyanAir destinationsorter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar