Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vart vill ni efter Landsort?
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Norfen
Aktiv medlem
Fjällen!
Har i flera år funderat på att åka upp till fjällen (Paddjelanta och ta helikopter in till någon otillgänglig plats för dagsturer under en vecka och sedan helikopter ut. Är helikoptern hyfsat full behöver det inte bli så dyrt och all tung fotoutrustning kan följa med
Mvh
Martin
Har i flera år funderat på att åka upp till fjällen (Paddjelanta och ta helikopter in till någon otillgänglig plats för dagsturer under en vecka och sedan helikopter ut. Är helikoptern hyfsat full behöver det inte bli så dyrt och all tung fotoutrustning kan följa med
Mvh
Martin
puppetm
Aktiv medlem
Re: Fjällen!
Har du riktigt rätt i, vore nice!
Norfen skrev:
Mvh
Martin
Har du riktigt rätt i, vore nice!
Arleklint
Aktiv medlem
Re: Fjällen!
Du kan väl räkna lite på kostnaden!
Norfen skrev:
Mvh
Martin
Du kan väl räkna lite på kostnaden!
Arleklint
Aktiv medlem
I Sverige
Öland
Gotland
Österlen
Koster (höst)
Höga kusten med Skuleskogens Nationalpark
Norra Kvill
Rogens naturresevat
Orsa Finnmark
Karlskrona skärgård
Stadsmiljö
Skåne runt
Dalarna runt
Paddjelanta
Utomlands
Norge - Songefjorden eller Innerdalen
Island (IcelandExpress)
Scotland (RyanAir)
Irland (RyanAir)
Åland
Bornholm
Stadsmiljö
Öland
Gotland
Österlen
Koster (höst)
Höga kusten med Skuleskogens Nationalpark
Norra Kvill
Rogens naturresevat
Orsa Finnmark
Karlskrona skärgård
Stadsmiljö
Skåne runt
Dalarna runt
Paddjelanta
Utomlands
Norge - Songefjorden eller Innerdalen
Island (IcelandExpress)
Scotland (RyanAir)
Irland (RyanAir)
Åland
Bornholm
Stadsmiljö
POG
Aktiv medlem
Stefan Zanders förslag om Innerdalen är ett synnerligen bra alternativ till fjordarna (kan kanske kombineras). Har själv varit där och ska någon gång tillbaks, så varför inte i sällskap med ett FS-gäng. Den nya hyttan lär vara rätt fin. Den gamla var rätt gisten, men står väl kvar antar jag.
Om vi kommer med ett sällskap från Sverige går det säkert att ordna med transport av packningen upp till hyttan. Vägen är brant, bitvis mycket brant.
För övrigt bedrivs det klätterkurser från hyttan, så vem vet, det kanske är någon som vill utmana bergen.
Mina bilder från Norge är alla tagna i Innerdalen. Kanske inga kanonbilder, men de kan kanske vara till inspiration.
/P-O
Om vi kommer med ett sällskap från Sverige går det säkert att ordna med transport av packningen upp till hyttan. Vägen är brant, bitvis mycket brant.
För övrigt bedrivs det klätterkurser från hyttan, så vem vet, det kanske är någon som vill utmana bergen.
Mina bilder från Norge är alla tagna i Innerdalen. Kanske inga kanonbilder, men de kan kanske vara till inspiration.
/P-O
puppetm
Aktiv medlem
POG skrev:
Stefan Zanders förslag om Innerdalen är ett synnerligen bra alternativ till fjordarna (kan kanske kombineras). Har själv varit där och ska någon gång tillbaks, så varför inte i sällskap med ett FS-gäng. Den nya hyttan lär vara rätt fin. Den gamla var rätt gisten, men står väl kvar antar jag.
/P-O
Vi kan nog även sova relativt billigt i Sogndal ,)
kaw
Aktiv medlem
Lite lustigt att kalla Sognefjord för "fjordarna", speciellt eftersom man passerar en av alla Norges mäktiga fjordar precis innan man kommer till Innerdalen ;-)POG skrev:
Stefan Zanders förslag om Innerdalen är ett synnerligen bra alternativ till fjordarna (kan kanske kombineras).
Är man baserad i Sogndal (vid Sognefjord) kräver det bilutflykt till olika ställen varje dag (någon av dagarna innehållandes färja och långa tunnlar). Innerdalen är ett helt annat koncept och verkar betydligt mer mysigt. Enda nackdelen är att det är några timmar längre resa dit (från Stockholm).
Arleklint
Aktiv medlem
Om någon hittar bra länkar med norgekartor eller bra länkar om Innerdalen vore det bra!
Här är Sogndal folkhögskola där vi kanske kan deala till oss övernattning http://www.sogndal.fhs.no för det fall detta är intressant
Här är Sogndal folkhögskola där vi kanske kan deala till oss övernattning http://www.sogndal.fhs.no för det fall detta är intressant
Senast ändrad:
puppetm
Aktiv medlem
arleklint skrev:
Om någon hittar bra länkar med norgekartor eller bra länkar om Innerdalen vore det bra!
Jo jag kan snacka med Frode (Rektorn).
Det är inga problem det går nog att lösa fin fint
Kartor... Jag har en karta över norge som är ganska detaljerad kan scanna in bitar runt Sogndal? Kan ta ett A4 med Sogndal i mitten?
Damocles
Aktiv medlem
Lite ideer
Jag har varit en vecka i Skottland och högländerna och vissa öar är super. Åker gärna tillbaka dit.
Finns otroligt mycket natur och vandringsleder på irland också.
Tycker annars att norra sverige borde ha något att bjuda på.
Annars vore det inte så pjåkigt att se alperna på sommaren, jag har bara varit där vintertid, men dock sett foton från sommarhalvåert, det kan bli rätt magnifikt också. Men aningen dyrt.
//Peter, som gillar att göra reklam för sin förälders vandrarhem i laxå.
Jag har varit en vecka i Skottland och högländerna och vissa öar är super. Åker gärna tillbaka dit.
Finns otroligt mycket natur och vandringsleder på irland också.
Tycker annars att norra sverige borde ha något att bjuda på.
Annars vore det inte så pjåkigt att se alperna på sommaren, jag har bara varit där vintertid, men dock sett foton från sommarhalvåert, det kan bli rätt magnifikt också. Men aningen dyrt.
Jag kan rekommendera ett bra vandrarhem i laxå, borde kunna få mängdrabbatt om man är många. Tiwäga vandrarhem.Tiveden
Kan hålla vilken fotograf som helst sysselsatt i evigheter.
För suddiga naturbilder kanske Åland kan vara bra, om man partajar rejält på vägen dit förståss
//Peter, som gillar att göra reklam för sin förälders vandrarhem i laxå.
Arleklint
Aktiv medlem
puppetm skrev:
Kartor... Jag har en karta över norge som är ganska detaljerad kan scanna in bitar runt Sogndal? Kan ta ett A4 med Sogndal i mitten?
Kan du fixa så att vi ser Innerdal oxå?
/Janne *som lydigt tog bort bilden *
puppetm
Aktiv medlem
arleklint skrev:
Kan du fixa så att vi ser Innerdal oxå?
Ska försöka
kaw
Aktiv medlem
Kartlänkar för Norge:
http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html
http://www.visveg.no/
Sök på stedsnavn "Innerdalshytta".
Att skanna kartor för webbvisning känns väl tveksamt med copyright - min lilla bifogade bild är som jag förstod det ok att använda (hämtad från Statens kartverk). Ringarna visar Sogndal och Sunndalsöra.
http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html
http://www.visveg.no/
Sök på stedsnavn "Innerdalshytta".
Att skanna kartor för webbvisning känns väl tveksamt med copyright - min lilla bifogade bild är som jag förstod det ok att använda (hämtad från Statens kartverk). Ringarna visar Sogndal och Sunndalsöra.
Bilagor
törnan
Aktiv medlem
Re: Jag skall grubbla på Skottland...
Inte nödvändigtvis, finns utmärkta buss och tåg kombinationer till en bråkdel av kostnaden om man kan tänka sig att planera allt iförväg. Visst det var många gånger man satt på bussen och tänkte att här skulle man ha stannat och njutit och fotat. Jag och en fotointresserad släkting var på väg att gå och hyra en bil överdagen ett par gånger men skrämmdes av priset.
arleklint skrev:
...vi kanske skulle behöva hyrbilar oxå.
Inte nödvändigtvis, finns utmärkta buss och tåg kombinationer till en bråkdel av kostnaden om man kan tänka sig att planera allt iförväg. Visst det var många gånger man satt på bussen och tänkte att här skulle man ha stannat och njutit och fotat. Jag och en fotointresserad släkting var på väg att gå och hyra en bil överdagen ett par gånger men skrämmdes av priset.
Johan Ringblom
Aktiv medlem
Hur många dagar skulle resan vara på. En weekend eller en vecka eller vad hade du tänkt dig Janne?
Arleklint
Aktiv medlem
Re: Re: Jag skall grubbla på Skottland...
Vilka delar av Skottland är intressanta. Något i närheten av RyanAir destinationsorter?
törnan skrev:
Inte nödvändigtvis, finns utmärkta buss och tåg kombinationer till en bråkdel av kostnaden om man kan tänka sig att planera allt iförväg.
Vilka delar av Skottland är intressanta. Något i närheten av RyanAir destinationsorter?