Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart ska man handla?(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

aprikos

Medlem
Jag har länge nu velat köpa en Canon 400d MEN jag kan inte bestämma mig för vart jag ska handla! Jag vill handla på ett billigare ställe, men jag vågar inte köpa av en okänd sajt... Så de jag har tittat på mest är Siba och Elgiganten. Siba är 500kr dyrare, och för mej spelar 100lappar roll med tanke på alla tillbehör som ska köpas till.

Men så är ju inte dessa kedjor så värst pålitliga. Jag har haft problem med Eligiganten förut men jag har nästan alltid otur när jag köper elektronik så därför blir jag extra nervös!

Siba har jag däremot inte haft problem med innan men vad tror ni?
Vart är det pålitligt att handla utan att man får betala allt för mycket pengar? Behöver jag vara så orolig som jag är? =S

Jag har köpt mina grejer av cyberfoto och alltid varit nöjd. Bra service vid förfrågningar och alltid trevliga och kunniga. De kanske inte är superbilligast men de har bra priser tycker jag iaf.

//Håkan

JAg har köpt mina kamror (1d mk2 och 5D) på cyberphoto.

Även köpt massor av saker på Scandinavianphoto.

Bägge funkar kanon om det är strul, har aldrig varit ett enda problem.

Roine

Jag har läst endel om Cyberphoto och vart på deras sida och tittat faktiskt, och i forum och sådant har jag bara hört bra saker om dem! Men räknade bort dem när jag inte hade bra koll vad det är för sajt! Och så var de några 100lappar dyrare, men det är ju det att det kan vara värt om man slipper massa krångel... Får läsa lite mer om dem så får vi se =)

Hegethorns

Självklart ska du köpa från Hegethorns i Nässjö som oftast har sveriges lägsta priser på canonprylar. Det ligger dessutom på ett stenkasts avstånd från dig. (www.hegethorns.se)

www.scandinavianphoto.se
www.cyberphoto.se

Där har du två länkar till mycket bra onlinebutiker. Nu vet jag inte var du bor, men scandinavian Photo har butik i Göteborg (Mölndal), kan helt klart vara värt att gå in i deras enorma butik och spankulera och handla i butiken.

Jag förstår mycket väl att man som 18 åring inte har miljoner kronor liggandes i fickorna, men är någon hundralapp avgörande för ett köps så kanske du ska spara ytterligare en månad.

Tack! Det är många som rekommenderar Cyberphoto, så jag börjar känna att det kanske är värt det än att handla på nån välkänd kedja som man bara hör dåligt om! Mjo några hundra är ingen fara, men när alla tillbehör köpts så kan det ju bli mer än så om man alltid väljer ett dyrare alternativ!

Jag har funnit ett kit på Cyberphoto nu:

Canon EOS 400D + EF-S 18-55/3,5-5,6
inkl värdepaket:
Sigma 70-300/4-5,6 DG APO Super II
+ 2st Soligor UV 58mm
+ microfiberduk
+ 2GB TekQ Ultra-minne
+ väska Soligor Modell 109

Pris: 11.695kr

Är detta bra tillbehör? Har inte bra koll på objektiv, men vet att jag vill ha ett macro.
Ska jag inte ta detta då och köpa ett macro istället? Det kan ju vara väldigt bra med ett tele med... Men nu läser jag på Cyberphoto att det är som ett "fuskmacro" på detta men då heter det Sigma 70-300/4-5,6 DG APO zoom macro, men hittar inte detta Super II så jag antar att det är samma?=S
Är det väldigt bra att ha dessa UV filter eller klarar man sig helt utan?
Detta märket på minneskort har jag aldrig hört talas om, men någon som vet att de är bra? Vad behöver man för hastighet egentligen? Dessa var ca 12mb/s men hur påverkas detta?

HJÄLP mej någon jag drunknar i detta hav av information !

Vore jag som dig skulle jag handla där det är billigast, eftersom priset verkar spela stor roll för dig.

Varför du redan nu antar att kameran ska gå sönder förstår jag inte, varför oro sig i onödan.

Skulle den däremot gå sönder så kommer varken Elgiganten eller Cyberphoto kunna laga den själva utan skickar den till en av sveriges få reparatörer av Canonkameror.

Detta gör att väntetiden blir nog densamma oavsett butik.

Jag köpte det paketet och är nöjd. Minnet skall du nog inte oroa dig för.
Läs om dem på länken http://www.tekq.com
2gig är bra att ha det lovar jag dig.
Uv filtren är mera som linsskyddd, bättre att repa linsskuddet för några hundringar än objektivet för flera tusen.
Objektivet Sigma 70-300/4-5,6 DG APO Super II är helt ok för sin prisklass. Kollade manualen på sigmat och det verkar vara samma.

Jo priset är ganska viktigt för mig då jag inte har mycket att röra mig med och kommer få vänta länge om jag ska spara ännu mer! Men Cyberphoto är ändå inte mycket dyrare... de har ju fortfarande låga priser ändå..
Jag är inte så rädd för att den ska gå sönder, eftersom jag alltid är extremt försiktig med mina saker, men så har jag fått saker som varit sönder och begagnade från början, t.ex. när jag handlat från elgiganten och jag har hört fler som klagar på detta.

Tack så mycket hjälper att höra från någon som köpt samma =) Men tycker du detta "fuskmacro" fungerar bra? räcker det för en nybörjare i alla fall?

Varför har du startat en ny tråd med exakt samma inlägg som du gjorde här för en stund sedan ?

Finns det inte trådar så det räcker här på fotosidan.

Och ni som gärna vill säga det, nej jag behöver inte läsa den om jag inte vill, så nu var det sagt oxå.

Kan väl bero på att hennes inlägg om paketet från cyberfoto var en följd av hennes första fråga i tråden och nu vill hon under canon tråden få mer synpunkter om detta paket.

//Håkan

Nu vet jag tyvärr inte var du bor någonstans.. Men har du en lokal handlare som du litar på och har handlat hos förut.

Personligen har jag inga erfarenheter av Cyberphoto.. däremot har jag en kompis som köpte sin 350D där.. Hon fick tyvärr problem med den efter ett år och skickade tillbaks den. Det tog Cyberphotos tekniker 2 månader att konstatera att dom inte kunde laga den.. och efter ett antal telefonsamtal fick hon till slut en ny kamera.

Visst man skall inte måla fan på väggen.. men tycker nog det visar på viss nonchalans mot sina kunder att behöva så lång tid på sig.

Själv lägger jag hellre på några 100-lappar och handlar på ett ställe där jag och vet att uppstår det problem, så får jag hjälp snabbt.

Visst att handla via nätet, gör kanske att man sparar de där 100-lapparna.. men återigen, Handlar du i en butik, så kan du titta på kameran, kontrollera att allt är ok innan du betalar.

Nej jag har inga vidare erfarenheter, har inte hunnit få så mycket av det än! Jo det är sant 2 månader är inget man vill acceptera. Det ska gå fortare än så. Blev det mycket extrakostnader för henne? Det finns en mindre butik här i stan jag kanske borde gå till innan jag bestämmer mig, tack för svaret!

aprikos skrev:
Nej jag har inga vidare erfarenheter, har inte hunnit få så mycket av det än! Jo det är sant 2 månader är inget man vill acceptera. Det ska gå fortare än så. Blev det mycket extrakostnader för henne? Det finns en mindre butik här i stan jag kanske borde gå till innan jag bestämmer mig, tack för svaret!

Nej inte en massa extrakostnader.. men däremot tid och större delen av sommaren utan kameran.

Cyberphoto har jag bara goda erfarenheter av och läser man vad andra skrivit i trådar som denna så finns det nog ett visst fog för det. De har alltid varit snabba med leveranserna och finns grejerna inne är det mer regel än undantag att man har grejerna 1 eller max 2 dagar efteråt.

En annan butik jag vill slå ett slag för är Zebramedia i Nyköping. Även om dom har det skrivits en del och senast i dag mottog jag en 135/2,0L från dom, skickat i ett rek brev (sic!) och avsänt mindre än ett dygn innan. Utmärkt kommunikation och kundtjänst.

Däremot skulle jag direkt avråda att handla kamera hos de stora kedjorna. Jag har egen direkt och indirekt erfarenhet av tvister med bl a elgiganten och vet hur svårt det kan vara att få igenom sin rätt. Då är det enklare med mindre butiker som inte ingår i stora affärskedjor. De stora kedjorna är inte särskilt billiga heller.

Sen finns ju andra seriösa och bra butiker som t ex scandinavian photo och yfo.

Re: Hegethorns

Tonyeagle skrev:
Självklart ska du köpa från Hegethorns i Nässjö som oftast har sveriges lägsta priser på canonprylar. Det ligger dessutom på ett stenkasts avstånd från dig. (www.hegethorns.se)

Kan rekomendera dem också snabb leverans och gratis om man köper kamera.

Det brukar finnas olika priser på kameror nu för tiden Eu import ,Tyskimport osv = finns ingen svensk bruksanvisning, de brukar vara lite billigare

Senast ändrad:
jag skulle rekommendera www.pixxass.de

tysk jättestor pålitlig butik som har 400d + 18-55 för 714€.

Jag och många andra har handlat massa saker av dem och de är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar