Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart ska man handla?(!)

Produkter
(logga in för att koppla)
steve eilertsen skrev:
kolla pricerunner.se å skriv in dad du vill ha så får du bästa pris med frakt från alla stora leverantörer på marknaden !!!!

Nej, du får pris från de som betalar för att få vara med i urvalet ;)

Lite som photoshop - fusk.... ;p

Sen att det finns många billiga som är med är ju bra..

FILM) (Linkan71 skrev:
Skumt:-( Hur kan de få gå till sådär? Finns det inga söktjänster som är oberoende?

Då skulle du som använder tjänsten få betala för att söka.

Och någon sådan sökmotor tror jag inte finns.

/Erik

nästan all min utrustning som är införskaffad ny har jag köpt via cyberphoto och det är främst inte för att dom är billiga utan för att de har en sån otrolig hjälpsam inställning och goodwill mot sina kunder!

exempelvis har jag varit med om att de har varit felaktig information om medföljande stativfäste till ett objektiv jag köpte och direkt kompenserade de mig genom att beställa ett sådant från deras underleverantör i mitt namn (de flesta företag har en klausul om att informationen på sidan kan vara felaktig och de inte ansvara för det etcetera men inte cyberphoto utan de ordnade så att jag som kund skulle bli nöjd)

sedan sista ärendet var ett Sigmaobjektiv som gick sönder efter att jag haft det en månad och Tura scandinavia tog lång tid på sig att ordna det - direkt när jag tog upp ärendet med cyberphoto så ordnade de så Sigma fick kreditera objektivet och jag kunde köpa ett Canon "L" istället

helt enkelt toppen! - det hade nog gått ännu snabbare att korrigera köpet om jag hade tjoat till tidigare

men kort sagt är min uppfattning att cyberphoto alltid ligger bra till i pris, är kunniga och hjälpsamma samt sätter kunden först!

aprikos skrev:
Tack! Det är många som rekommenderar Cyberphoto, så jag börjar känna att det kanske är värt det än att handla på nån välkänd kedja som man bara hör dåligt om! Mjo några hundra är ingen fara, men när alla tillbehör köpts så kan det ju bli mer än så om man alltid väljer ett dyrare alternativ!

Jag har funnit ett kit på Cyberphoto nu:

Canon EOS 400D + EF-S 18-55/3,5-5,6
inkl värdepaket:
Sigma 70-300/4-5,6 DG APO Super II
+ 2st Soligor UV 58mm
+ microfiberduk
+ 2GB TekQ Ultra-minne
+ väska Soligor Modell 109

Pris: 11.695kr

Är detta bra tillbehör? Har inte bra koll på objektiv, men vet att jag vill ha ett macro.
Ska jag inte ta detta då och köpa ett macro istället? Det kan ju vara väldigt bra med ett tele med... Men nu läser jag på Cyberphoto att det är som ett "fuskmacro" på detta men då heter det Sigma 70-300/4-5,6 DG APO zoom macro, men hittar inte detta Super II så jag antar att det är samma?=S
Är det väldigt bra att ha dessa UV filter eller klarar man sig helt utan?
Detta märket på minneskort har jag aldrig hört talas om, men någon som vet att de är bra? Vad behöver man för hastighet egentligen? Dessa var ca 12mb/s men hur påverkas detta?

HJÄLP mej någon jag drunknar i detta hav av information !

Jag skulle direkt sortera bort sådana tillbehör som jag inte direkt ser något behov av och behålla det jag verkligen behöver.

UV-filter är inget som behövs.

Jag är tveksam till kameraväska. Kameran kan bättre hänga över axeln, eller ligga i annan vanlig väska under längre transporter.

Jag skulle vänta med att köpa ett en teleoptik, tills jag vet vad jag vill fotografewra och hur jag vill fotografera. Min erfarenhet av optik 70-300/4-5,6 är att de inte är tillräckligt skarpa på full bländare 5,6 och snanare behöver bländas ned tilll bl 8. Effekten av detta är att de i praktiken är användbara endast på midsommarafton.

Putsduk för optiken är alltid trevligt.

Minneskort 2 Gbyte som ett Sandisk Ultra II eller med motsvarande prestanda, som fungerar med kameran och en minneskortsläsare.

Min handlingplan för köp av kamera:
- Till vad ska jag använda den?
- Är jag darrhänt?
- Har jag ett kamerasystem sedan tidigare?

Jag är darrhänt och uppskattar den bildstabilisering som finns i Canons optik. Skulle jag i dag stå inför valet att välja system skulle jag välja Sony eller Pentax som har bildstabilisering inbyggda i kamerahuset. Det ger inte en stabil sökarbild, men stabilare bilder till avsevärt lägre pris.

När jag skriver ut bilderna använder jag ett fotolabb. I allmänhet använder fotolabben maskiner som skriver ut 10 pixlar/mm, vilket innebär att pappersytan för 15x10 cm innehåller 1,5 miljoner pixlar och pappersytan för 30x20 cm har 6 miljoner pixlar. Den erfarenhet jag har av stora ppapersytor är att en 6 M pixelkamera utan problem kan leverera fotografiska utskrifter om 60x40 cm.

Om min budget är begränsad skulle jag titta på vad ag verkligen behöver och göra bästa möjliga av det. Därför skulle jag inte avfärda kameror som Sony a 100, Pentax K100D och Pentax K00D.

Det tillbehör jag tycker är direkt nödvändiga till en kamera är:
- optik ca 17-50(70)mm /3,5-5,6 (för turistbilder)

När du haft kameran ett tag
- optik ca 50 mm/1,8 (för porträtt med kort skärpedjup)
- blixt, vinklingsbar i alla ledder

Att vänta med
- optik 70-200/2,8 (för porträtt och att skära ut detaljer, samt användbart året runt med vettiga slutartider och ISO-tal)

Jag tog mig friheten att räkna på vad en variant med 6 M pixel från Pentax kan kosta
Pentax K100D + DA 18-55/3,5-5,6 AL 6 495 SEK
Pentax SMC-FA 50/1,4 2 249 SEK
Sigma EF-500 DG Super (Pentax) 2 290 SEK
Summa: 11 034 SEK

Tillkommer minneskort plus laddningsbara batterier AA plus laddare.

Kann rekommandera Pixxass i Tyskland. Levereras till dören oftast på två dagar och man har möjlighet att betala cash till fraktmannen om man inte gillar nätbetalningar. Har köpt 5D och objektiv mm. därifrån.

Hälsningar, Thorsten

Här måste jag komma med ett motargument ang uv-filter. Filtret i sig gör ingen glad men som linsskydd är det guld värt för råkar jag repa optiken då skulle jag vara oerhört glad om jag hade ett uv-filter/linsskydd.

Sen tycker jag teleobjektivet Sigma 70-300 är ett vettigt köp för den billiga peng man får det för. Man får lära sig porträtt och skarpa utsnitt för att sedan växa in i ett dyrare, så kommer jag att göra iaf. Sigmat går sedan att sälja. Is kanske inte alltid behövs, som jag förstått så är emma rätt ung och då är man generellt mindre darryhänt än mig som är dubbelt så gammal

Sen när det gäller andra märken och megapixlar hit och dit så är du osäker köp något välkänt, typ nikon, canon som har bra renome.

Köper du hos Cyberphoto, så är jag säker på att du bra hjälp OM det är något som går sönder, eller något strular (lagerbrist eller liknande). Har handlat av dem ett flertal gånger - klockrent! Rekommenderas varmt!

Har även handlat av Zebra Media en gång & Scandinavian Photo några gånger, vilket fungerade precis som det skall, helt utan anmärkningar.

Mina (Nikon)-leverantörer

Jag har köpt några minneskort och objektiv hos Dustin och Dustin Home. Handlar man hos D och DH måste man veta vad man ska, de har ganska begränsat fotokunnande. De är mycket snabba och professionella, eventuella returer och reklamationer går smidigt utan klydd.

Annars är det mesta köpt från Scandinavian Photo, som är välsorterade, kompetenta och kan foto.

Senaste åren har jag köpt bl a stativ från YFO i Malmö, proffsigare leverantör finns inte. Dessutom var de billigast i landet på mitt stativ.

Jag har handlat alla mina kameraprylar hos Ahlséns i Lerum, trots att jag bor i Göteborg.. och enda anledningen är just deras proffsighet och kunnande.

Dom var tom så sjyssta att när bara huset kommit (D200) och inte objektivet fick jag låna en glugg tills det kom bara för att kunna börja använda kameran.

Även syrran har handlat det mesta i fotoväg där och hon som rekommenderade dom.. när jag gav mig ut på kamerajakt igen.

flutte skrev:
Köper du hos Cyberphoto, så är jag säker på att du bra hjälp OM det är något som går sönder, eller något strular (lagerbrist eller liknande). Har handlat av dem ett flertal gånger - klockrent! Rekommenderas varmt!

Det är min erfarenhet oxå. Cyberphoto har grymt bra service. De flesta firmorna fixar nog att någorlunda snabbt o smidigt leverara en standardprodukt från hyllan. Men när det kommer till lite knepigare ärenden, som att hantera returer eller skaka fram lite mer udda, billiga och icke lönsamma produkter, då ställs serviceviljan verkligen på prov. Tyvärr har jag inte lika positiva erfarenheter av Scandinavian Photo på just den fronten.

/Per

Cyberphoto har mycket god service och kunniga säljare. Men de är inte billigast och snabbast, varje gång jag testat har zebramedia spöat dem.
När man handlar på Zebra har man sakerna dagen efter, eller näst-nästa dag om de inte har det hemma. Hos Cyberphoto är det alltid näst-nästa dag i bästa fall.
Zebra har även skött sig utmärkt vid reklamationer, de har skickat ersättningsprodukt med vändande post utan frågor som idiotförklarar kunden.
Den enda reklamation jag haft på Cyberphoto sköttes även den mycket bra, men det tog ett par veckor.
Jag gillar cyber, och jag gillar zebra.
Jag väljer leverantör beroende på aktuellt läge helt enkelt, och vad de har i sortimentet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar