Annons

Vart ska man börja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuva

Ny medlem
Hallå!

Jag är helt vilse i kameradjungeln! Har tyvärr inga fotointresserade vänner att fråga så därför vänder jag mig hit.
Är det klokt att köpa en begagnad kamera?
Jag har hört att Canon eos300 ska vara en helt ok nybörjarkamera. Hur mycket bör man ge för en begagnad sådan?
Jag har även fått erbjudande om att köpa en
eos 100QD. Hur står den sig emot eos 300?
Tacksam för svar

Mvh. Jessica
 
Det första du bör bestämma är vilken kameratillverkare du vill ha. Du kommer nämligen snart upptäcka att kameran är bara en del i systemet, utbud och priser på objektiv spelar stor roll.

Så, när det är sagt så vill jag passa på att slå ett slag för minolta. Tycker själv att både Dynax 5 och 7 är kanonbra kameror. Dessutom så, om jag någon gång byter till digitalt hus (men samma objektiv), så får jag bildstabilisering i alla objektiv. Inte bara de dyra specialbyggda objektiven som fallet är för Canon och Nikon.
Vikten av bildstabilisering är något jag lärt mig den hårda vägen; det behövs *verkligen*. Men man måste ju inte ha det i kameran eller objektivet; vanligt stativ fungerar det också.
 
Är inte Elgigantens erbjudande om Nikon F65 inklusive ett 28-80/3,5-5,6G ett bra alternativ?
Den tänker i alla fall jag köpa till min dotter.
Oops, glömde skriva priset. 1595:- plus frakt på ca en hundring. :)
 
Beslutsångest!

Nu måste jag nog bestämma mig väldigt snabbt. Jag var inne på elgiganten och kikade på deras erbjudande: Nikon F65. Det lät mycket bra!

Men så har jag ju ett annat erbjudande på både eos300 och eos100QD. Prismässigt så ligger de två begagnade kamerorna på ca 400-500kr mer.

Vad ska man ta sig till?!
 
Om du är nybörjare så är det ju dumt att slänga ut för mycket pengar på din första kamera. Tänk om du lägger ut en massa pengar på en kamera som bara ligger i garderoben om några månader. Begagnat är ju bra men en helt ny Nikon F65 för 1600 spänn är det bästa erbjudandet jag sett på länge. Det hittar man ju knappt en begagnad för ens.
 
Nikon F65

Jag vill tacka så mycket för hjälpen! Min Nikon F65 kommer på posten nån gång i nästa vecka. Det är oerhört värdefullt att ha ett sånthär forum att vända sig till. Som nybörjare känner man sig lätt lite vilsen.

Mvh. Jessica
 
En fördel med elgiganten är ju också att du kan skicka tillbaka kameran om du är missnöjd. Och den behöver inte vara oanvänd!

Så känner du att "Nej, jag är nog ingen Nikonist" så kan du köpa en Canon istället. (Eller Minolta, Pentax etc.)
 
Nikon F65 för 1600?!? priset är ju underbart, men det är inte utan att jag blir misstänksam. speciellt med tanke på hur skeptiska folk var mot phenix där huset kostade 1600... typ "med ett så lågt pris måste det vara skräp" var väl attityden... Så jag undrar... vad saknas på F65? och varför har inte jag sett den här reklamen ngnstans? ngn som har en länk?
 
Den kostar normalt 3000kr, så det är inte bara skräp. Det är nog en bra förstakamera.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.