Erik X
Aktiv medlem
Absolut, om man begränsar sig till motiv som inte har alltför bråttom.. i det manuella läget kan man lära sig att få andra resultat än automatiken erbjuder.
Automatiken är oftast snabbare än den mest fingerfärdiga manuell-fantom..
Värt att nämna för dem som inte redan vet allt:
Även i Canons M-läge så har man exponeringsautomatik när man fotar med blixt under E-TTL. Eller rättare sagt, blixtarnas effekt/brinntid styrs till den exponering man har valt. Förutsätter förstås att alla blixtar och ev radiolänkar stödjer e-ttl-2. Har själv en Yongnuo YN-E3-RT och några Canon RT-blixtar, funkar fint
Men vill man värna manuella traditioner så får man förstås låta bli
Jag är t.o.m. så galen att jag inte använder iso 100 vid blixtfotografering som traditionen föreskriver utan går upp till 400-800 för att spara effekt. Kan ärligt talat inte se någon skillnad på bilderna!
Och som sagt, Av (eller Tv) med blixt gör att kameran exponerar 50% på blixt och 50% på omgivningljus men det verkar finnas en bugg i firmware (både på min 500D och 5D3, kanske är fixat på nyare kameror?): Med evaluerande ljusmätning går exponeringen ner ett snäpp för att tillåta blixt + omgivningsljus.
Dock icke på spot, utsnitt eller centrumvägd. Där blir det överexponering!
Hört på Canons mjukvaruavdelning: -"Oj, tänkte inte på det"..
Fota med blixt i Av
Hade du istället ställt in P-läget på blixten hade det fungerat bra. Vad gör P-läget?
www.fotosidan.se
Har alla koll på vad blixtsynkroniseringstid är och varför den behövs?
Senast ändrad: