Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart säljer jag mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en glad amatörfotograf som har fotat ett par år nu. Jag har fått ett par bra bilder och undrar nu vart man kan sälja dom. Jag har kollat runt på en massa bildbyråer men de har juh sina fotografer redan. Finns det nån som köper bilder direkt så att säga?

niklascarlberg skrev:
Jag är en glad amatörfotograf som har fotat ett par år nu. Jag har fått ett par bra bilder och undrar nu vart man kan sälja dom. Jag har kollat runt på en massa bildbyråer men de har juh sina fotografer redan. Finns det nån som köper bilder direkt så att säga?

Pressens bild, typ! Men har du F-skattsedel å så e det mycket lättare. Försök även med typ ett vykortsföretag

Ilkka

niklascarlberg skrev:
Nopp, jag har ej F-skattesedel.. tror jag inte i alla fall. Va ä de å hur får man en sån?
F-skatt=Företagsskatt. Det skulle du inte kunnat undgå om du hade..
För att få det krävs en ansökan till Skattemyndigheten där typ av verksamhet, beräkningar mm anges.

För att känna sig säker då man ansöker om F-skatt krävs att man antingen kan leva på företaget eller att man har ett annant jobb vid sidan av (FA-skatt finns också). A-kassa mm är absolut uteslutet i kombination med F-skatt även i en hobbyverksamhet. Alltså något som bör tänkas igenom noga och räknas ordentligt på innan man söker.

A-kassa är inte uteslutet i en hobbyverksamhet och då pratar vi kombinerad FA-skattsedel. Hobbyverksamheten (bisyssla) ställer dig inte utanför det svenska skyddssystemet. Däremot - om du tjänar mer än typ 80-90 000 per år på din bisyssla så blir det problem med A-kassan om du skulle bli av med ditt ordinarie arbete.

gundersen skrev:
A-kassa är inte uteslutet i en hobbyverksamhet och då pratar vi kombinerad FA-skattsedel. Hobbyverksamheten (bisyssla) ställer dig inte utanför det svenska skyddssystemet. Däremot - om du tjänar mer än typ 80-90 000 per år på din bisyssla så blir det problem med A-kassan om du skulle bli av med ditt ordinarie arbete.
Hur övertygad är du om detta? Kanske det är olika med olika A-kassor men jag är helt övvertygad om att det är kört i den jag var ansluten till. Jag har varit hel och halvtidsföretagare i några år, men avvecklade i fjol då situationen med kursade kunder samt förlust av annat halvtidsjobb gjorde det omöjligt att fortsätta. Då fick jag rätt att stämpla motsvarande mitt tidigare halvtidsjobb som jag haft A-skatt till (hade FA) och det går ju inte runt, men företaget var osäkert. Vad gör att folk svartjobbar med såna system tro?

Nu har jag åter F-skatt och i och med det har jag förlorat all rätt till A-kassa. Starta egetbidrag är uteslutet i vissa verksamheter och som systemet verkar funka så ska man nästan vara tvungen att få ihop 100% månad ett. Sjukt, men alla jäkla myndigheter jag varit i kontakt med under fjolåret då jag ville ha både A-kassa och FA-skatt har bara beklagat situationen. Systemet funkar tyvärr inte så. Faktum är att man med F-skatt hamnar helt utanför skyddssystemet, åtminstone om man är HTF:are.

Senast ändrad:
Pratade just med en kompis som varit i situationen att ha uppdragsgivare men ingen F-skatt, som inte heller kunde skaffa FA-skatt p g a arbetslöshet. Denne startade först då den fick ett annat jobb vid sidan.

Många väljer nog att arbeta med uppdrag fast fakturera genom andra, att svartjobba eller att ta ut ersättning i prylar istället. Mycket andra val verkar tyvärr inte finnas ju.

Kort sagt så har man i en situation med 3000:- att leva på ur företaget, eller 5000:- i Akassa inga andra möjligheter än att välja en. Alltså 3000:-/månad eller 5000:-månad efter skatter, avgifter.

gundersen skrev:

Precis så sa dom till mig också,får verkligen hoppas att det stämmer.

pixelbild skrev:
Precis så sa dom till mig också,får verkligen hoppas att det stämmer.
Ja, jag hoppas att jag har fel, ibland har man ju det men i detta fallet tycker jag du ska kontrollera det noga igen med din A-kassa. Jag vet fler som fått blankt nej. Mig krävde de t o m av att jag skulle göra mig av med FA-skatten för att få rätt till A-kassa för det mitt 50%-iga arbete gav..

Har jag fel kanske man kunde stämma A-kassan för förlorad inkomst förstås? ;-)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar