Annons

Vart kan man köpa ir filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
nirtacnna skrev:
Hmm ja vet inte om ja litar på den sidan.
Bara när ja tänkte ställa en fråga så va man tvungen att skriva in sitt kontonr:eek:/
Så ja vet inte...
Annars vore d bra och billigt.
/AN

Både jag och kompisar har beställt från dem och aldrig haft några problem. De (OEC Camera) verkar vara någon sorts amerikans variant av kaffebrus, importerar billiga saker från Kina och säljer dem vidare. Deras nya 720nm IR-filter tycker jag är riktigt bra även om jag föredrar Hoya. Men Hoya's 72mm och 77mm kostar en del så därför köpte jag OEC istället.. Den här bilden är tagen med deras filter:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1156897.htm?set=lp

// R
 
pasram skrev:
Både jag och kompisar har beställt från dem och aldrig haft några problem. De (OEC Camera) verkar vara någon sorts amerikans variant av kaffebrus, importerar billiga saker från Kina och säljer dem vidare. Deras nya 720nm IR-filter tycker jag är riktigt bra även om jag föredrar Hoya. Men Hoya's 72mm och 77mm kostar en del så därför köpte jag OEC istället.. Den här bilden är tagen med deras filter:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1156897.htm?set=lp

// R


Men en annan sak verkar konstigt.
Jag gick in där någonstans och såg att d inte finns i lager, men hur kan d stå så när d e andra personer som säljer?
Kan man få såna här bilder med ett sånt vanligt ir filter?
http://www.pbase.com/jeffreyk/infrared
 
nirtacnna skrev:
Men en annan sak verkar konstigt.
Jag gick in där någonstans och såg att d inte finns i lager, men hur kan d stå så när d e andra personer som säljer?
Kan man få såna här bilder med ett sånt vanligt ir filter?
http://www.pbase.com/jeffreyk/infrared

Jag förstår inte riktigt vad menar, om du klickar på länken jag postade så står det väl att de har fyra i lager?

Ja, du kan ta såna bilder med det IR-filtret. Bilderna kräver en del efterarbete men det finns många tutorials på nätet som beskriver hur man gör. Vill minnas att det finns nån här på fotosidan också.

Jag vet dock inget om hur IR-känslig din kamera är. Det kanske du ska kolla innan du köper ett filter så du inte blir besviken. Om filtret framför kamerasensorn som STOPPAR ir-ljuset är kraftfullt kommer du få väldigt långa exponeringstider.
 
pasram skrev:
Jag förstår inte riktigt vad menar, om du klickar på länken jag postade så står det väl att de har fyra i lager?

Ja, du kan ta såna bilder med det IR-filtret. Bilderna kräver en del efterarbete men det finns många tutorials på nätet som beskriver hur man gör. Vill minnas att det finns nån här på fotosidan också.

Jag vet dock inget om hur IR-känslig din kamera är. Det kanske du ska kolla innan du köper ett filter så du inte blir besviken. Om filtret framför kamerasensorn som STOPPAR ir-ljuset är kraftfullt kommer du få väldigt långa exponeringstider.


Så där ja.
Då har ja beställt ett sånt från den länken;o)
Om det funkar bra på min kamera så ska ja nog köpa sån stepring eller vad d heter.
Tack.
 
pasram skrev:
http://cgi.ebay.com/IR-58mm-58-Filt...ageNameZWD1VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m118

Jag använder själv ett från OEC och kvalite'n är helt ok. Leveranstid ca en vecka.

// R


Hej.
Nu har mitt ir filter kommit hem.
Ja beställde från den länken.
Får se när det blir soligt ute så ja kan testa.
Men tar nog lång tid för här har det varit grått och mulet i flera veckor:eek:(
Jag som vill prova*suck*
Eller måste det verkligen vara sol?
Provade fota inne för skojs skull men det blev helt svart.
Så inne verkar inte funka hehe.

/AN
 
Va kul :D du får berätta hur det är att fota med ir filter för jag har tänkt köpa ett men läst att det ska vara väldigt svårt att få till bra inställningar på en digitalkamera.

//Nicko
 
nirtacnna skrev:
Hej igen.
Blev äntligen sol idag så ja provade ir filtret, några test bilder.
Men jag e redan besviken på hur det blev.
Gräset blev ju inte vitt.
Allt är rött.
Provade redigera lite i photoshop men det blev inte alls bra.
Så här blev bilden direkt från kameran.

Konstigt bilden kom ej upp försöker igen.
 

Bilagor

  • ir.jpg
    ir.jpg
    50.5 KB · Visningar: 140
Har du möjligtvis bara monterat filtret och tagit bilden?

Ta en bild på en gräsfläck(vitbalansinst på auto i kameran) och gå in på "justera egen vitbalans" i kameran.
Använd den bilden som "referens" när du bestämmer vitbalans.
Ställ sen in custom Wb.
Man måste lura kameran att grönt egentligen är vitt.
 
Don Ricardo skrev:
Har du möjligtvis bara monterat filtret och tagit bilden?

Ta en bild på en gräsfläck(vitbalansinst på auto i kameran) och gå in på "justera egen vitbalans" i kameran.
Använd den bilden som "referens" när du bestämmer vitbalans.
Ställ sen in custom Wb.
Man måste lura kameran att grönt egentligen är vitt.

Jo ja tog på filtret direkt och tog bilden.
Hade vitbalansen på auto och f13 och hade på 30 sekunder.
Ok, ja förstår nog så långt fram till "referens".
Så vet ja inte vad du menar med custom Wb.
Finns den inställningen på alla kameror?
Jag har canon 400D.
 
Du får gå in i menyn, vart vet jag inte då jag inte är hemma i 400D´s menyer.
Men det står i din brux.
I min canon 30D heter det "Egen VB" vilket det bör heta i din kamera också.
 
Don Ricardo skrev:
Du får gå in i menyn, vart vet jag inte då jag inte är hemma i 400D´s menyer.
Men det står i din brux.
I min canon 30D heter det "Egen VB" vilket det bör heta i din kamera också.

Ok så custom vb betyder egen vb?
Jo, det hittar jag i kameran.
Vi säger så här.
Då tar jag först en bild så bara gräsmattan kommer med tillsammans med vitbalansen auto ( då jag har ir filtret på).
Så långt förstår jag.
Så skriver du och sen ska ja gå in på justera egen vitbalans.
Men kan man göra de sakerna samtidigt?
Justera egen vitbalans och custom wb är väl samma sak?
 
nirtacnna skrev:
Ok så custom vb betyder egen vb?
Jo, det hittar jag i kameran.
Vi säger så här.
Då tar jag först en bild så bara gräsmattan kommer med tillsammans med vitbalansen auto ( då jag har ir filtret på).
Så långt förstår jag.
Så skriver du och sen ska ja gå in på justera egen vitbalans.
Men kan man göra de sakerna samtidigt?
Justera egen vitbalans och custom wb är väl samma sak?

Japp custom Wb är samma som egen Vb.
Jag råkade blanda ihop svenska och engelska begreppen... =P
Sorry.
From nu heter det egen vb!
 
Sökte lite på ämnet och hittade en blog här är citat ur den:


"Jag använder ett Hoya R72 IR-filter som passar att skruva direkt på kit-gluggen på D40:n (Nikkor 18-55mm objektiv). Notera att det blir helt svart i sökaren på en systemkamera med filtret på eftersom det effektivt blockerar det mesta av allt synligt ljus (lite rött ljus smiter igenom men det är mycket lite). Jag vill passa på att utfärda en VARNING: Rikta inte kameran mot solen och samtidigt titta i sökaren! Du kommer se solen som en röd fläck, men all infraröd strålning passerar filtret och kamerans optik med full styrka som om du tittade rakt in i solen samtidigt som ditt stackars öga tror att det är är mörkt och öppnar iris för fullt. Ingen bra kombination, punkt slut.

Observera att detta endast gäller Nikon D40 som jag har testat att fotografera IR med. Andra kameror från t.ex. Nikon och Canon reagerar helt eller delvis olika på infrarött ljus och behöver helt andra inställningar från dig för att levererar bra bilder. Till exempel så har Nikon D80 avsevärt mycket sämre känslighet för IR-området och lämpar sig inte alls till den sorts "frihandsfotografering" som jag kommer beskriva här och nu.

Alla digitala systemkameror har någon form av filter framför bildsensorn som blockerar allt annat än synligt ljus (blockerar IR och UV-ljus samt agerar som ett moiréfilter). Detta gör att du behöver räkna med betydligt längre slutartider än vid normal fotografering. En stor fördel med Nikon D40 är att du klarar att fotografera utan stativ om det är tillräckligt soligt ute och du använder ett stort ISO-tal. Den verkar också klara att autofokusera och även exponera förvånadsvärt exakt med IR-filter framför kameran. Detta är inte fallet med t.ex. D80 som man behöver mixtra med manuella inställningar och extrema slutartider för att nå resultat (långa exponeringar med 30sek slutartid eller mer).

Ställ in D40:n på programautomatik (P) eller bländarprioritet (A) och Auto-ISO med slutartid 1/30 sek eller snabbare. Ställ in vitbalansen på lysrör +3 (du ändrar detta i menyn för vitbalans). Ändra till svartvit fotografering i menyn. Jag rekommenderar att fotografera i RAW om man mäktar på efterbehandlingen, annars går det bra att fota JPEG med kameran inställd på svartvitt. Med färg får du problem med vitbalans och måste efterbehandla RAW-filerna i t.ex. Photoshop"

OBS OBS!! inte jag som skrivit den tänk på det, all credit går till Cablefreak på blogger.com som skrivit. Tänk även på att han har använt en Nikon D40
OBS OBS!!

här är länk till hela hans sida: http://cablefreak.blogspot.com/2007/09/gteborg-i-svartvitt.html

//Nicko
 
Don Ricardo skrev:

Man måste lura kameran att grönt egentligen är vitt.

Nej, det behövs inte.

Det är inte riktigt säsong för bra IR-bilder just nu. Din bild, Ann-Catrin, är väldigt röd och ser mest ut som en bild taget med kraftigt rödfilter. Var det ett billigare filter du köpte så kanske det släpper igenom extra mycket synligt ljus (rött) och då minskar IR-effekten, dvs. det vita. Mina bilder har varit mycket mer åt magenta/blå-hållet.

Det har inget med PS7 att göra heller. Jag har tagit en hel del infrarött, mest med min gamla 300D och nu med en speciell UVIR-Fujikamera. Allt bearbetat på just PS7. Exempelbild, med EOS 300D och Hoyas R72 (720nm):
 

Bilagor

  • ir.jpg
    ir.jpg
    70.1 KB · Visningar: 156
paco skrev:
Nej, det behövs inte.

Det är inte riktigt säsong för bra IR-bilder just nu. Din bild, Ann-Catrin, är väldigt röd och ser mest ut som en bild taget med kraftigt rödfilter. Var det ett billigare filter du köpte så kanske det släpper igenom extra mycket synligt ljus (rött) och då minskar IR-effekten, dvs. det vita. Mina bilder har varit mycket mer åt magenta/blå-hållet.

Det har inget med PS7 att göra heller. Jag har tagit en hel del infrarött, mest med min gamla 300D och nu med en speciell UVIR-Fujikamera. Allt bearbetat på just PS7. Exempelbild, med EOS 300D och Hoyas R72 (720nm):


Jo, jag tycker också min ser väldigt röd ut.
men då hade jag inte ställt in den på någon särskild inställning.
Hade bara vb på auto och valde 30 sekunder.
Som Rickard skrev så kanske man ska behöva lura kameran?
Alltså att grönt egentligen är vitt.
Men det låter krångligt...
Jag köpte ett billigt filter på ebay.
Länken är med på den här sidan.
Är ett oec ir 720.
Men enligt någon här skulle den vara ungefär som hoya, men ja börjar tveka nu.
 
Jag har aldrig ställt vitbalansen mot grönt. Fick höra om tekniken efter att jag tagit IR-bilder en hel semester i Finland. Eftersom det funkar utan, så tänkte jag att varför börja krångla till det?

Antagligen sitter det ett duktigt IR-blockerande filter framför sensorn på din kamera. Det finns det på alla kameror, men vissa är starkare än andra. Filtret finns där för att inte färgerna ska dra iväg åt det röda hållet. Kolla min bild 'Fahrenheit' i albumet Skala 1:1. Den är tagen med en specialkamera som saknar IR-blockerande filter. Huden på människorna är alldeles flammig.

Vänta tills den riktiga solen och grönskan kommer tillbaka. Då får du garanterat bättre resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.