ANNONS
Annons

Vart kan man köpa ir filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
paco skrev:
Jag har aldrig ställt vitbalansen mot grönt. Fick höra om tekniken efter att jag tagit IR-bilder en hel semester i Finland. Eftersom det funkar utan, så tänkte jag att varför börja krångla till det?

Antagligen sitter det ett duktigt IR-blockerande filter framför sensorn på din kamera. Det finns det på alla kameror, men vissa är starkare än andra. Filtret finns där för att inte färgerna ska dra iväg åt det röda hållet. Kolla min bild 'Fahrenheit' i albumet Skala 1:1. Den är tagen med en specialkamera som saknar IR-blockerande filter. Huden på människorna är alldeles flammig.

Vänta tills den riktiga solen och grönskan kommer tillbaka. Då får du garanterat bättre resultat.

Just när jag tog den bilden var det helt blå himmel och starkt ljus, hade solen bakom mig.
Så ja tycker det va riktig sol då;o)
Men du tror inte det hjälps om ja köper hoya ir filter då?

/AN

paco skrev:
Jag har aldrig ställt vitbalansen mot grönt. Fick höra om tekniken efter att jag tagit IR-bilder en hel semester i Finland. Eftersom det funkar utan, så tänkte jag att varför börja krångla till det?

Antagligen sitter det ett duktigt IR-blockerande filter framför sensorn på din kamera. Det finns det på alla kameror, men vissa är starkare än andra. Filtret finns där för att inte färgerna ska dra iväg åt det röda hållet. Kolla min bild 'Fahrenheit' i albumet Skala 1:1. Den är tagen med en specialkamera som saknar IR-blockerande filter. Huden på människorna är alldeles flammig.

Vänta tills den riktiga solen och grönskan kommer tillbaka. Då får du garanterat bättre resultat.

Vill du dela med dig hur du redigerar dina Irbilder utan att lura kameran?
Der skulle vara kul att få alternativ vid redigering då jag inte är riktigt nöjd med mitt arbetsföde.
Man kanske ska köpa en beg Eos 350D och få irblock filtret utbytt, läste om det för ett tag sen.

nirtacnna skrev:
Just när jag tog den bilden var det helt blå himmel och starkt ljus, hade solen bakom mig.
Så ja tycker det va riktig sol då;o)
Men du tror inte det hjälps om ja köper hoya ir filter då?

/AN

Nej, vänta tills grönskan kommer, det är det som avger mest infrarött. Filtret kanske är billigt, men jag skulle inte döma ut det på vintern :)

Don Ricardo skrev:
Vill du dela med dig hur du redigerar dina Irbilder utan att lura kameran?
Der skulle vara kul att få alternativ vid redigering då jag inte är riktigt nöjd med mitt arbetsföde.
Man kanske ska köpa en beg Eos 350D och få irblock filtret utbytt, läste om det för ett tag sen.

Det jag har gjort är levels i första hand, mycket lek med layer styles (bilden jag lade upp här) och göra RGB till BGR, alltså byta plats på röd & blå kanal.

Nu med den modifierade kameran kommer jag testa på mer UV-foto. Har ett svindyrt venusfilter till det men saknar ett som blockerar IR.

Kolla maxmax.com för kameramodifiering. De har en hel del färdiga kameror till salu också, som min Fuji S9100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar