Annons

Vart kan man köpa ir filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Exakt.
Vart kan jag få tag på ir filter 58mm till min canon?
Vet ej hur länge jag har kollat men antingen så är de slutsålda eller så går det inte att skicka från utlandet till sverige.
Snart så orkar ja inte mer.
Hur svårt kan det vara att få tag på ett?
Ingen som vill sälja sitt?;o)

/AN
 
ir filter

Ta o kolla på Cyberphoto.se dom har allt från 49-77mm. Du hittar dom under Kameratillbehör och sen under filter. Hoppas du hottar nåt intressant.
 
Hej.
Tyvärr är det så att just 58mm och många andra där inte finns i lager.
Har varit så jättelänge nu.
/AN
 
Slut hos cyberphoto, inget hos scandinavianphoto och inget hos TBH. Kommer om några dagar till Fotovideo
 
Ett tips är väl att köpa en större dimension. Typ 72mm, och en stepring 58-72mm. Då kan du ju använda filtret på din 58mm objektiv direkt. Men även på framtida objektiv av andra storlekar.
Smidigt då filtren ofta är dyra men stepringar billigare.

EDIT: ser nu att det bara är 49mm som finns att köpa från Cyberphoto. Åt det hållet hjälper ju inga stepringar.
 
Jewster skrev:
Ett tips är väl att köpa en större dimension. Typ 77mm, och en stepring 77-58mm. Då kan du ju använda filtret på din 58mm objektiv direkt. Men även på framtida objektiv av andra storlekar.
Smidigt då filtren ofta är dyra men stepringar billigare.

Men kan man inte använda den 58mm på mitt objektiv direkt?
 
nirtacnna skrev:
Men kan man inte använda den 58mm på mitt objektiv direkt?

Jovisst, men det fanns ju inte. Men om man köper ett större filter och använder en stepupring så det passar på din mindre objektivdiameter, så har man ju alltid möjligheter att få ett stort filter att passa på alla sina objektiv med hjälp av billiga stepupringar, istället för att köpa dyra filter till varje objektivstorlek.
I ditt fall tänkte jag att om det funnits större filter att köpa än just de 58mm som du saknade hade du ju kunna köpt det större + en stepupring så hade du ju kunnat använt det direkt och inte behövt vänta längre.

EDIT. Ser att jag skriver "stepupringar". "Stepringar" ska det ju vara. Vi gympar ju inte när vi fotar ;-)
 
nirtacnna skrev:
Men kan man inte använda den 58mm på mitt objektiv direkt?

Det var ett alternativ ifall du känner för att skaffa dig ett större objektiv senare. Istället för att köpa ir-filter för 500 kr st kan du köpa ett stort och montera på adaptrar som kostar 50 kr istället
 
Jewster skrev:
Jovisst, men det fanns ju inte. Men om man köper ett större filter och använder en stepupring så det passar på din mindre objektivdiameter, så har man ju alltid möjligheter att få ett stort filter att passa på alla sina objektiv med hjälp av billiga stepupringar, istället för att köpa dyra filter till varje objektivstorlek.
I ditt fall tänkte jag att om det funnits större filter att köpa än just de 58mm som du saknade hade du ju kunna köpt det större + en stepupring så hade du ju kunnat använt det direkt och inte behövt vänta längre.

EDIT. Ser att jag skriver "stepupringar". "Stepringar" ska det ju vara. Vi gympar ju inte när vi fotar ;-)



HAHA ja stepringar låter bäst, vill ju inte behöva stepa när ja fotar;o)
Men det kan va en bra idé.
För just nu har ja några objektiv som har 55mm och 52mm.
Den som du nämnde på 77mm kostar runt 1200kr eller mer men d kan d vara värt.
 
nirtacnna skrev:
HAHA ja stepringar låter bäst, vill ju inte behöva stepa när ja fotar;o)
Men det kan va en bra idé.
För just nu har ja några objektiv som har 55mm och 52mm.
Den som du nämnde på 77mm kostar runt 1200kr eller mer men d kan d vara värt.

Den på 72 mm kostar ju knappt hälften av det. Den (58-72mm) fanns det ju även stepringar i lager hos cyberphoto till ser jag. Såg ingen 58-77,mm för tillfället.
 
Hej
kan inte kolla just nu
men jag har köpe B&W ir filter från Aifo, resp Heliopan ir filter från Photax.
kanske ide att kolla med dem

Vänligen
Bertil
 
Re: Kaffebrus!

Graal skrev:
Hej! Har nyss fått mitt IR-filter Hoya 55mm från Kaffebrus. Ser i listan att de även har 58mm hemma. 249:- inte så farligt.

Tyvärr så har de ju inte 58mm hemma.
Står: Lager: 3-6 dagar
Har stått så i evigheter.
Har t.om för mig att de inte får flera heller.
 
Re: Re: Kaffebrus!

nirtacnna skrev:
Tyvärr så har de ju inte 58mm hemma.
Står: Lager: 3-6 dagar
Har stått så i evigheter.
Har t.om för mig att de inte får flera heller.

Ok, men har du frågat, Lager 3-6 dagar betyder väl att de har det på lager och kan leverera inom 3-6 dagar? Står ju likadant på 55mm och mitt kom på två dager efter att jag betalat.
Edit: fast nu står det beställningsvara på 55mm och då betyder det väl att det är slut och de måste beställa?
 
Re: Re: Re: Kaffebrus!

Graal skrev:
Ok, men har du frågat, Lager 3-6 dagar betyder väl att de har det på lager och kan leverera inom 3-6 dagar? Står ju likadant på 55mm och mitt kom på två dager efter att jag betalat.


Jag skickade meddelande dit och frågade och ja fick svar nu vid 00.50!
Gick snabbt.
Men han skrev: Tyvärr utgår Hoyas IR-filter ur vårt sortiment, de ersätts av ett annat märke under denna månad och de 58mm vi har är bokade, Nya kommer om cirka 2-3 veckor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.