ANNONS
Annons

Vart köper man avtonat gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Filippus

Aktiv medlem
Tänkte köpa avtonat gråfilter men har inte sett till något på marknaden. Finns det runda avt. gråf. eller måste man köpa filterhållare? Jag vill inte ha för klumpiga grejer. Har även funderat på polfilter. Är det stor skillnad i kvalitet mellan de olika tillverkarna? Kom gärna med förslag. Jag köper gärna begagnat. Tacksam för svar och tips. Storlek: 72mm
/Filippus

Ptja, för avtonade filter vill man (jag) inte ha runda filter. Man vill juh kunna placera avtoningen där man vill, och för det behöver man fyrkantiga filter.
Och för att kunna ha fyrkantiga filter så måste man köpa hållare o så.

Cokin P är det vanligaste. Finns på Scandinavian Photo t ex.

/Henri

Om det finns runda avtoningsfilter borde man väl kunna snurra dem så att toningen kommer där man vill ha den?

Inte på höjdled, och det är där det har betydelse. Sällan man vill att avtoningen ska vara sned åt ett håll.

/Henri

Avtonade gråfilter:
Cokin: Scandinavian photo
Hitech: Dito.se
Tiffen: Photax.se

Ska enligt mig (och Henri ovan) vara fyrkantiga för att kunna användas på ett flexibelt sätt om man nu inte fotograferar på ett väldigt stereotypt sätt med horisonten på samma ställe hela tiden. :)

dJb skrev:

Ska enligt mig (och Henri ovan) vara fyrkantiga för att kunna användas på ett flexibelt sätt om man nu inte fotograferar på ett väldigt stereotypt sätt med horisonten på samma ställe hela tiden. :)

Hur du än fotar så kommer väl ändå inte horisonten att flytta sig? =P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar