Annons

Vart köpa 70-200mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterKorpi

Aktiv medlem
Hej!

Någon som vet vart i detta land man kan köpa ett 70-200mm f/2.8 alternativt 80-200mm f2.8 objektiv till KonicaMinolta? Har hört mig för med alla större fotobutiker och ingen har vare sig KonicaMinolta/Sony eller Sigma hemma.
Snart ger jag upp KM och hoppar över till någon av drakarna (läs Canon eller Nikon).

Tack på förhand

Peter
 
Kan de inte ta hem ett då? Med tanke på att Sony AF 70-200/2,8 G kostar ca 25 000:- så är det ju inte så konstigt om de inte vill ha dem liggandes på lagret.

KM 80-200 2.8 G är ju relativt vanliga på ebay men möjligt att du vill köpa nytt.
 
Hej!

Jag har inget emot att köpa begagnat. Problemet ligger i att jag inte har lust att betala 1500-1600$ + skatt för ett objektiv jag inte vet om det funkar.
Ett nytt Sony ligger ju som sagt på 25 000:- och kommer nog att göra det ett bra tag framöver med tanke på Sonys prispolicy. Jag vet att objektivet är värt de pengarna men jag kan inte riktigt motivera mig varför jag inte hellre skulle köpa 30d + 70-200 L f2.8, det blir ju samma pris ungefär.
Jag har heller inget problem med att använda tex sigma, men de tillverkar inte 70-200 till KM (verkar som att de inte vet själv om de kommer att göra det heller).
Jag tänkte bara om det var någon som visste om det fanns någon butik i Sverige som hade ett 70-200 f2.8 alt. 80-200 f2.8 liggandes på hylla, nytt som begagnat spelar ingen roll.
Mejla gärna och berätta i så fall

Tack på förhand

Peter
 
Hej och tack!

Jo, det är ett riktigt fint objektiv. Tyvärr så skickar de bara objektivet inom tyskland:( annars så var priset helt okej (än så länge, kommer nog att sluta runt 1300 euro).

Mvh

Peter
 
Hej och tack!

Jag har redan sett den:) Men jag är ute efter den vita varianten dvs HS G. AF på den svarta modellen är lika seg eller segare än 70-210f/4 som jag redan har.
Förövrigt gick det ett KM 70-200 SSM på ebay för ett par dagar sen för typ 2200 euro... helt sjuka priser för begagnad optik... Synd att man hunnit lägga så mycket pengar på systemet redan... annars skulle jag bytt.

Mvh

Peter
 
"sjuka priser på beg."
Jo, vet att jag tjoat högt om det förr och bölat och haft mig. MEN - grejen är ju att det är köparen/köparna som bestämmer priserna och det finns ju tydligen en grym efterfrågan även på det här gamla objektiven.
Är också sugen på Blocketobjektivet, men har ju redan ett Tokina At-x f/2.8 80-200 (som jag äntligen fått bukt med) samt ett Tokina at-x 300 f/4 som jag gillar skarpt och...pust, det mycket underskattade Minolta 100-200 f/4.5-objektivet)...

Därför...vet inte om jag vågar handla ett objektiv som jag TROR tillverkades runt 1985. Vad händer om det pajar. Eller redan har sina skavanker?
Fast, grejen med alla de här höga beg-priserna (även om jag inte tycker 4700 för det aktuella Blocketobjektivet är så dyrt i sammanhanget) är ju att man - lugnt - kan köpa objektiv, testa några månader, och sedan sälja om det inte var ens grej. Man får ofta (minst) pengarna tillbaka.
Jag köper objektiv typ hela tiden,
ser det som en chans att testa nya saker mer eller mindre gratis.
Har till och med köpt objektiv för 550 spänn och sålt för det dubbla. Tror inte ens att beg-priserna kommer att sjunka, tvärtom. Ju fler som köper Sonys kameror, desto större blir efterfrågan för äldre Minoltaoptik.

Och visst hade jag gärna köpt nya objektiv för 25000 kr, vet bara inte hur jag skulle kunna motivera det här hemma. För sambon alltså. Hon skulle bli helt tokig. Hon undrar fortfarande vad det var för fel på kit-objektivet (18-70). Eller, "det där röret du fick när du köpte kameran, det som satt på", som hon kallar det, min käresta :)
Dessutom har jag inte 25 000 att lägga på ett objektiv. Och där sprack hela resonemanget. Men hej på er ändå - det var kul att snacka av sig lite.

Ha en bra lördagsafton.

förresten,
ett tips, blott en timma kvar, men ändå:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=34475550
(och det är inte min annons, så fräck jag inte,
inte denna gången)
 
PeterKorpi skrev:
Synd att man hunnit lägga så mycket pengar på systemet redan... annars skulle jag bytt.

Du menar, synd att du får så mycket för din begagnade utrustning, att din nya Nikonutrustning som du köper beg för samma peng inte kommer att rymmas i väskan?

/Per
 
Deprimerande att Sigma nu även listar 70 - 200 f2.8 med "not available"-märkningen för Sony i sin lens chart. Sonysystemet är klart handikappat utan ett prisvärt alternativ av en sådan standardglugg.
 
Det är deprimerade överhuvudtaget att det ska vara så j-vla svårt att få tag på vissa objektiv till Minolta/Sony.
Vill ju ha en vidvinkel. Och det snart, men det är oklart när t ex Scandinavian Photo ska få hem Sigma 10-20mm.

För övrigt funderar jag på att sälja mitt Tokina 80-200 F/2.8-objektiv om någon är intresserad av denna jättepjäs. Lägger ut en annons inom någon vecka, men ville bara notera det lite snabbt här.
Har kommit fram till att jag har en rad objektiv i denna omfång och klarar mig gott på det. Och behöver pengarna till ett vidvinkelobjektiv.
Om någon är intresserad, mejla gärna en intresseanmälan ( [email protected] ) så kan vi se vart vi landar till slut.

mer info om detta objektiv på t ex Dyxum.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.