ANNONS
Annons

Vart är fotosidan på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:

- Borttagning av "störande strå" ;) hehe
- Användning av blomspruta ;) hehe
- Fejkad dimma med rökmaskin ;) hehe

Just dessa "före exponeringen" skulle kunna bli hur många som helst, kanske det skulle kunna funka med ett textfält istället som var och en själva kan ge den beskrivningen i? Själv dammsuger jag hemmastudion väldigt noggrant innan fottografering ;)

arleklint skrev:

- retuchering (sammanfattar fler bland andra?)
- montage
- grov kontrast/färgjustering
- grov kloning
- borttagna/ditlagda delar
- blurring
- perspektivjustering
- crossprocessing
- kolorering "analogt"
- kolorering digitalt
- toning "analogt"
- toning digitalt
- brusreducering
- alt. tekniker (Vad det nu är?)
Kanske retuchering kunde vara huvudvalet i så fall, och då man väljer det får man upp de andra alternativen att välja på för att definiera?

Det viktigaste som jag ser det är iaf att klargöra så tydligt som möjligt vad som har gjorts. Där fyller inte ordet retuschering någon funktion utan de andra alternativen. Jag står fast vid att min åsikt är att det t o m går att plocka bort eftersom det ersätts av preciseringarna som följer under.

Listan börjar verkligen likna nåt riktigt bra! eller vad tycker ni?

PS. Nu fattar jag med zoomning ;-), fast jag är lika trött fortfarande. DS.

Retusch är ett väl etablerat men kanske förlegat begrepp? Vad det handlar om är ju olika grader av påverkan av bilden:

1) reducering av artefakter (damm, repor, etc, samt skärpning av bilden i sitt slutgiltiga format för att kompensera förluster i samband med scanning och storleksförändring)
2) försköning av objektet (lägga till glimt i ögat, ta bort finnar, etc)
3) förändring av objektet (förstora eller förminska delar, ta bort eller lägga till objekt, morfning, etc)

Redan 1975 "klonade" jag hela min gymnasieklass genom att skära ut bilder med rakblad, montera på en stor bakgrund, reprofotografera och sedan efterretuschera litet. Idag gör man det lättare och snyggare i datorn. Men teknikerna har funnits länge. Och inte vill jag kalla detta grepp för retusch, varken nu eller då.

Ingvar skrev:
Retusch är ett väl etablerat men kanske förlegat begrepp? Vad det handlar om är ju olika grader av påverkan av bilden:

1) reducering av artefakter (damm, repor, etc, samt skärpning av bilden i sitt slutgiltiga format för att kompensera förluster i samband med scanning och storleksförändring)
2) försköning av objektet (lägga till glimt i ögat, ta bort finnar, etc)
3) förändring av objektet (förstora eller förminska delar, ta bort eller lägga till objekt, morfning, etc)
Visst, jag håller med.
Kanske det ändå är lättast att ta bort begreppet eftersom det är så "heltäckande"? eller specifiera ännu mer i Arleklints lista?

Jag är skeptisk till långa listor som skall bockas för. Jag tycker att krysset kan finnas kvar och definitonen utökas med fler exempel (enligt ovan) och vill man så anger man dem i beskrivningen av bilden.

Intressant diskussion.
Kan inte låta bli att komma med lite egna tankar.

Jag kan se en mening med att ha en lista där man kan om man vill kryssa för olika tekniker man använt för att skapa bilden. För att man ska kunna söka fram bilder gjorde med en viss teknik. Vill man bara tala om för betraktaren hur man gjort bilden går det ju bra i det fria beskrivningsfältet, även om en lista kan underlätta för att få med sådant som många vill veta på ett enkelt sätt. För mig skulle det mest användbara med sådan sökning vara att enkelt hitta exempel på hur resultatet av en viss teknik kan se ut.

Eftersom jag tycker det främsta syftet med att ha en lista i stället för fritext är sökningen, bör man välja innehållet i listan efter vad som kan vara vettigt att söka på i grova drag. Den bör inte bli alltför detaljerad, då blir den mindre lättanvänd.

Filmval/digitalt överlappar lite med utrustning, men kan ändå få vara kvar tycker jag.
Om jag tex undrar om crossdia, hur blir det egentligen?, kan jag söka på dia och crossprocessing. (Förutsätter att man kan markera flera alternativ även vid sökning.)

"Före exponerningen"-fälten:
Jag tycker tex det räcker att veta om en bild är i förhand arrangerad på något sätt, sedan kan ju den som vill tala om i beskrivning om de flyttat grässtrån, använt blomspruta eller annat. Om de vill, eller låta bli. Men det blir för begränsat och specifikt men nuvarande alternativ. (Alternativt ha en bredare "kamerarörelse", men det blir nog svårförstått...)

Under exponeringen:
Om man zoomat eller skakat kameran under exponeringen är troligtvis rätt uppenbart i bilden, och jag ser inte att man skulle vilja söka på just dessa (vet man om att tekniken "finns" vet man nog också hur det blir). Jag skulle bara behålla multiexponeringen, och ha en "övrigt"-kategori som man kan kryssa för och sedan om man vill beskriva i fri text. Då kan man ändå enkelt söka på bilder som fotografen vill tala om att han/hon "justerat" på något sätt under exponeringen.

Efter exponeringen:
Utan att gå in på vilka saker som ska vara med, för detta kan jag inget om, så tycker jag det vore bra med en övrigt-kategori som ovan. Då behöver det dock framgå att det är övrigt för "under exponeringen" resp. "efter exponerinen" som färlet innebär.
Sedan tycker jag man kan ta bort "grov" i de fall dt förekommer. Antingen vill man tala om att man gjort en justering, oavsett "styrka", eller om man tycker att det inte är "grovt" nog att behöva nämnas låter man bli att kryssa i.

Så, här är mitt förslag till justerad (manipulerad! ;-) lista:
(Som kan vara fyra olika listor lika gärna...)

Tekniker:
------------------------------------------
- färgneg
- dia
- sv/v
- annan film
- digitalt

Före exponering:
- arrangerad

Under exponering:
- multiexponering
- övrigt

Efter exponering:
- panorama
- retuchering (sammanfattar fler bland andra?)
- montage
- grov kontrast/färgjustering
- grov kloning
- borttagna/ditlagda delar
- blurring
- perspektivjustering
- crossprocessing
- kolorering "analogt"
- kolorering digitalt
- toning "analogt"
- toning digitalt
- brusreducering
- övrigt

Så får man väl hoppas att alla som lägger in bilder och ser dessa fält ser det som en möjlighet att enkelt tala om det man vill berätta om hur man gjort sin bild, om man vill det, inte som något som måste fyllas i bara för att det finns där. Men det verkar ju fungera alldeles utmärkt med andra liknande fält som t ex var bilden är tagen och kamerautrustning, så det blir nog inga problem! :)

Jag håller också med. Riktigt bra! (bortsett från att jag som tidigare nämnt tycker att ordet retuschering är överflödigt, då metoderna kan vara väldigt många och då de beskrivs tydligare i andra alternativ.)

Värre än en kokbok... Jag som lagar mat på inspiration och fipplar runt med inställningar i både kamera och dator för att bilden skall passa mej och mitt humör vid tillfället, skall jag ha med mej en videokamera så att jag kommer ihåg om jag plockat bort en gren, sagt till en människa att flytta sig, justerat bildskärman, haft fel vitbalans på kameran, kommit ihåg om mitt bildprogram gjort en felaktig förändring...

Suck... Inspiration och kreativitet borde ha företräde, registervård... blä vad tråkigt...

Självklart kan man väl skriva en rad eller två om man retusherat bilden men ärligt... Hur kul skulle det vara att gå på en fotoutställning där alla knep och fix om hur bilden blivit till satt på en lapp brevid ??? Det är väl bilden vi skall kommentera och tycka till om ???

Om kameran har inbyggd brusreducering är den manipulerad redan då ???

Retushering är något som förekommer på de flesta bilder även om få erkänner det, ser inget som helst fel i retushering om det inte är en dokumentär bild. Retusheringen här på fotosidan börjar redan vid upplägg då du måste anpassa din bild för skärmtitt samt för fotosidans förstörande komprimering.

Helt omaipulerad och oretusherad blir väl bilden om man hänger upp negativet åp skärmen, men det blir ett helvete att dela med sig av den på fotosidan ;)= Webbkamera kanske...

/Kristian

Kan bara inte låta bli ett inlägg i denna gamla tråden. Tycker detta med definitionen är lika sjukt fortfarande och så verkar det faktiskt bidra till större missuppfattningar än tidigare. Vad sjutton innebär det att vi skriver "bilden är manipulerad" om inte hur anges? Jag hoppas fortfarande att t e x listorna kunde bli een ersättare om något alls måste finnas.

Saxade nyligen följande under en bild:

Kommentatör: Bra utsnitt. Gillar inte att du manipulerat. Går det inte ta sådana här bilder utan att blanda i manipulation? Bilder som är manipulerade är enligt mig inga fotografier det är efterhandskonstruktioner. Bra gråskala.

Fotograf: När jag köper en riktigt bra digital systemkamera så kommer jag nog inte manipulera lika mycket. Men på den här bilden har jag bara fixat lite kontrast och ljuset. =) tack.

Hur många anser detta vara manipulation?

Senast ändrad:
lotelo skrev:
Hur många anser detta vara manipulation?

Håller med dig Lotta! Många ser ordet manipulation under bilden och verkar tro man inte ens använt en kamera för att göra bilden.

Jag låter varje bild gå igenom en liten omgång i PS innan jag publicerar den. Auto levels, Unsharp mask och liknande görs på varje bild. Vissa mer, andra mindre.

NeatImage är oxå ett program som de flesta av mina bilder körs igenom, detta dock på grund av en usel scanner som får de finaste papperskopior att i datorn se ut att vara tagna med första generationens webcam :(

Men men, listorna är nog en bra idé, dock anser inte jag att kontrastjusteringar och liknande är manipulation. Jag gör detta för att få bilden på skärmen att se ut som bilden på papperet.

Jo Daniel. De allra flesta använder nog med all rätt nåt program innan uppladdning.

Ytterligare en missuppfattning i samma exempel som jag reagerar på är kommentatörens, "går det inte att ta.... och "efterhandskonstruktioner". Ännu en missuppfattning väl eftersom manipulation enligt definitionen likväl kan utföras vid fotograferingen direkt i kameran..

Jag vet inte om listorna heller är ett kanonalternativ egentligen även om det är mångfaldigt bättre. Men tidigare gick det ju bra utan nåt av det..

lotelo skrev:
Jag vet inte om listorna heller är ett kanonalternativ egentligen även om det är mångfaldigt bättre. Men tidigare gick det ju bra utan nåt av det..

Jepps... Jag har tidigare sagt i denna tråd att fältet för bildbeskrivning går mycket bra att använda till att själv skriva vad som gjorts med en bild, det brukar jag göra och då behövs inga listor.

Tyvärr tycker jag det blir färre och färre bilder med beskrivningar och fältet för utrustning tycker jag tyvärr oxå stor tomt allt oftare.

Jag vet att många tidigare sagt att de inte alls intresserar sig för vilken utrustning folk använt för att ta en bild, någon har t.o.m kallat det liknande skryt, men jag är mycket intresserad av vilken film, vilket objektiv och liknande som använts.

Tyvärr så snackas det mer om manipulerat eller ej, än om själva bilden just nu. Hoppas det går över, för jag är då mest inresserad av slutresultatet :)

lotelo skrev:
Kan bara inte låta bli ett inlägg i denna gamla tråden. Tycker detta med definitionen är lika sjukt fortfarande och så verkar det faktiskt bidra till större missuppfattningar än tidigare. Vad sjutton innebär det att vi skriver "bilden är manipulerad" om inte hur anges? Jag hoppas fortfarande att t e x listorna kunde bli een ersättare om något alls måste finnas.

Klipp ....

Håller med dig. Innan den här tråden, som jag ser det, spårade ur med listor osv handlade det om huruvida ordvalet "manipulera" var lämpligt.
Ordet manipulera är helt klart värdeladdat i dess negativa mening.

Mitt förslag är att byta ut "manipulerad" mot "redigerad" - ett för de flesta värdeneutralt ord. En av svenska akademiens definitioner av ordet är "förvandla" eller "omvandla".

/Johan

Ett alternativ är att strunta i rutan och istället kort beskriva hur bilden kom till i de fall man tycker det är relevant.

Att man tycker att justera kontrast är lika med manipulering(data) visar ju mer på den egna kompetensen eller snarare bristen på den. Jag tror att de flesta skulle må bra av ett varv i ett traditionellt mörkrum så kan börja ha en relvant uppfattning om vad manipulation är eller inte.

De flesta verkar tro att alla mästarbilder är sådär klockrena från början. Bara att köra in negativet i en förstoringsapparat och köra ut en bild. Vad besvikna de ska bli när de inser hur det ligger till...

Mvh
Maverick

Men det är väl just relevant uppfattning fotosidans definition skulle bidra till? Undrar om det då skulle hjälpt med ett varv i traditionellt mörkrum? Jag tror inte det..

hansen2 skrev:
Mitt förslag är att byta ut "manipulerad" mot "redigerad" - ett för de flesta värdeneutralt ord. En av svenska akademiens definitioner av ordet är "förvandla" eller "omvandla".

Håller helt mig dig, Johan...redigerad är ett klart mycket bättre ord än manipulerad!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar