Ingvar skrev:
Det var ett evigt problematiserande! Se det så här istället. Varför vill man samla en del info på ett systematiskt och kategoriserat sätt, istället för i fri text? Jo, för att göra informationen sökbar, så att man kan söka på ett kriterium för att hitta bilder som motsvarar det man är intresserad av. Balansgången är att hitta lagom många och relevanta kriterier. Det svåraste är att kategorisera själva motiven. Här finns det alltid motiv som hamnar utanför, och ibland motiv som kan kategoriseras på flera olika sätt, beroende på humör och vakenhetsgrad. Enklast är att kategorisera kameror, objektiv, film, mm (men inte heller det är helt lätt, listor blir ofullständiga, fri text ger nomenklaturförbistring). I en mellankass befinner sig teknikerna. Vissa tekniker vill man kanske inte betrakta som manipulation (lång exponeringstid, utfyllnadsblixt, avtoning av bakgrund, dammretusch, etc), annat är manipulation i syfte att skapa nytt, förstärka, förbättra, försköna, dölja, etc. Vad som är eller inte är manipulation kanske betraktaren själv får avgöra. Det som är manipulation i ett sammanhang kan vara retusch i ett annat, osv. Men det som är viktigt att vara överens om är: Vilka sökkriterier är viktiga för att man som medlem ska kunna dra full nytta av sökfunktionen på Fotosidan? Vad vill jag som användare kunna söka på för kriterier eller kombination av kriterier, som gör det bättre och säkrare att hitta det jag är ute efter än om jag bara söker på fritext. Detta mera pragmatiska och operativa angreppssätt på bildkategoriseringen tror jag kan vara till nytta i den fortsatta debatten och i det fortsatta arbetet med utvecklingen av Fotosidan. Lycka till!