Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning! Konsttjuv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha det här var det roligaste på länge. Följer förväntansfullt utvecklingen.

/petter

Edit.
Roligt kanske är fel ord, men vad kan man göra? De berörda får väl skicka fakturor för bilderna och beundrarna på bla. bilddagboken kan väl mest känna sig lurade.
 
Senast ändrad:
Jag kikade lite på herr XX:s bilddagbok:
[raderad länk]

Där finns följande skrivet:
"Du får inte låna en bild av mig utan min tillåtelse. Fråga innan!"

Detta är ju ganska komiskt med facit i hand. Vilken sorglig liten krabat =)
 
Senast redigerad av en moderator:
I stället för att hänga ut en person i ett forum, så tycker jag att du borde kontakta upphovsmännen och informera dem om att deras bilder sannolikt är plagierade. Informera dem om var bilderna är publicerade. De får sedan vidta åtgärder som de anser vara nödvändiga.

Du tar en stor risk med ett sådant här inlägg.

Micke
 
Såg denna tråd i morse oxo har lästa lite av inläggen,helt klart att han gjort fel

men håller med om att ta kontakt med killen innan han hängs ut på forumet.

tycker att denna tråd borde låsas.
 
jag la just in en anmälan som "upphovsrätt" på hans bilddagbok, jag får bara hoppas att det inte är ägaren som måste göra det? men andra verkar ju med ha gjort det. han ska böta, det ända rätta!
 
Kopierarkillen har ju publicerat "sina" bilder redan, utan att fråga ägarna. På samma sätt startade en av de plagierade den här tråden utan att fråga. 1-1 helt enkelt.
 
Vilket härlig litet helvete denna kille kommer att komma hem till. Han är tydligen bortrest en vecka och har kanske ingen möjlighet att besvara kritiken. Vet säkert inte ens om att snöbollen börjar bli ganska stor. Man kanske ska lugna sig med att kasta de stora stenarna ett tag?
 
I stället för att hänga ut en person i ett forum, så tycker jag att du borde kontakta upphovsmännen och informera dem om att deras bilder sannolikt är plagierade. Informera dem om var bilderna är publicerade. De får sedan vidta åtgärder som de anser vara nödvändiga.

Du tar en stor risk med ett sådant här inlägg.

Micke

Det har redan gjorts. Folk har skickat länkar till upphovsmännen till alla upptäckta plagiat. Verkar dock inte som om någon orkar skicka en faktura vilket de har rätt till.
 
Jag tycker att det är helt sjukt!
Jag är medlem på sidan där han avslöjades och det går HETA diskussioner där kan jag lova.

Att göra en näst intill exakt kopia av någon annans bild enbart för eget bruk för att lära sig tycker jag inte är det minsta fel (om man behåller den för sig själv). Man lär sig ju tekniker o.s.v.

Men att påstå att man själv är hjärnan bakom, posta på internet och dessutom sälja verken är... ja, jag finner inga ord som jag tycker passar, men vedervärdigt är väl rätt bra antar jag.

Den ytterst lilla respekt som en gång fanns är för alltid borta!
 
Vilket härlig litet helvete denna kille kommer att komma hem till. Han är tydligen bortrest en vecka och har kanske ingen möjlighet att besvara kritiken. Vet säkert inte ens om att snöbollen börjar bli ganska stor. Man kanske ska lugna sig med att kasta de stora stenarna ett tag?

Han är borta till den 144 enligt vad jag har hört så ja han kommer inte få en vidare rolig hemkomst...
 
Jag funderar på att dra iväg ett sms till honom? Eller ska man ge honom sin semester i lugn och ro? Men då kan snöbollen hinna växa rejält..
 
Haha, så sant så sant. Nog bäst att ge honom en chans att springa till ett webbcafé och logga in då, om han har mobilen med sig/påslagen.
 
Kände att jag var tvungen att skriva av mig här.

Kan som många andra tycka att det är fel att kopiera någons verk så som ovanstående har gjort. Dock kan jag tycka att bilden på tjejen i vattnen inte är ett plagiat. Tycker inte att den är särskilt lik orginalbilden i fråga.

Alla får vi våra idéer någonstans ifrån, sen om det är från att ha tittat på andras verk eller helt enkelt bara en idé som poppar upp i huvudet är ju en annan sak. Jag tror att vi alla någon gång har lånat någon annans idé och gjort en egen tolkning. Det ser jag inget fel i, sen som sagt så är dom flesta bilderna i fråga näst intill rena kopior och det är givetvis inte okej.
 
Kände att jag var tvungen att skriva av mig här.

Kan som många andra tycka att det är fel att kopiera någons verk så som ovanstående har gjort. Dock kan jag tycka att bilden på tjejen i vattnen inte är ett plagiat. Tycker inte att den är särskilt lik orginalbilden i fråga.

Alla får vi våra idéer någonstans ifrån, sen om det är från att ha tittat på andras verk eller helt enkelt bara en idé som poppar upp i huvudet är ju en annan sak. Jag tror att vi alla någon gång har lånat någon annans idé och gjort en egen tolkning. Det ser jag inget fel i, sen som sagt så är dom flesta bilderna i fråga näst intill rena kopior och det är givetvis inte okej.

Jag håller med dig, men...
Det är svårt att känna att det här handlar om att "låna en idé".
[raderad länk]
 
Senast redigerad av en moderator:
Kände att jag var tvungen att skriva av mig här.

Kan som många andra tycka att det är fel att kopiera någons verk så som ovanstående har gjort. Dock kan jag tycka att bilden på tjejen i vattnen inte är ett plagiat. Tycker inte att den är särskilt lik orginalbilden i fråga.

Alla får vi våra idéer någonstans ifrån, sen om det är från att ha tittat på andras verk eller helt enkelt bara en idé som poppar upp i huvudet är ju en annan sak. Jag tror att vi alla någon gång har lånat någon annans idé och gjort en egen tolkning. Det ser jag inget fel i, sen som sagt så är dom flesta bilderna i fråga näst intill rena kopior och det är givetvis inte okej.

Varför jag valde att ta med vattenbilden var på grund av att han använt stockbilder från samma personer som på den andra bilden, och kopierat idén rakt av. Inte mycket till plagiat svart-på-vitt på just den bilden, men tyckte att den var värd att visa ändå.

Den bilden är för övrigt med i Galleri FS.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.