Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning! Konsttjuv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker tråden bör låsas. Killen har gjort nåt dumt, men det känns som om han blir uthängd lite väl mycket utan att ha möjlighet att förklara sig, alternativt försvara sig.
 
Jag kommer rensa bort personnamn och länkar från denna diskussion. Oavsett vad personen anses ha gjort är det helt mot våra regler:

Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten.​

Jag tycker nog att detta är bra. Se till att skicka en kopia på det till honom dock så han får reda på vad som skrivits och kanske ser det som en chans att gör-om-gör-rätt.

Även om jag inte skulle hamna i hans situation så tycker jag nog detta är en onödig lynchmobb.
 
Jag tycker nog att detta är bra. Se till att skicka en kopia på det till honom dock så han får reda på vad som skrivits och kanske ser det som en chans att gör-om-gör-rätt.

Även om jag inte skulle hamna i hans situation så tycker jag nog detta är en onödig lynchmobb.
Tror inte en kopia behövs, det finns nog med information på fler ställen än här.

Jag ursäktar mina regelbrott väldigt, väldigt mycket. Tråden kan låsas om så behövs.
 
Ok om vi lämnar alla personliga påhopp och dylik så har jag lite funderingar. Hur fungerar det egentligen med digital kreativ efterbehandling? Är det vanligt att man använder så kallade stock-foton? Jag har ju varit så naiv att jag trott att fotografer som gör fantastiska fotmontage har använt sina egna bilder.
För mig har den här diskussionen helt tagit bort fascinationen för digitala kreativa "foton".
 
Ang stockbilder - grundprincipen på FS är att man skall ha tagit grunden till bilden själv. Vi har dock tillåtit att man använt mindre element i bilden från annat håll i en manipulation av sin egen bild, sålänge man har rätt att publicera dem förstås. Detta måste man informera om i texten.

Men man kan inte bygga en bild helt utifrån andras - det är ju ändock ett forum för fotografer.

Tror inte en kopia behövs, det finns nog med information på fler ställen än här.

Jag ursäktar mina regelbrott väldigt, väldigt mycket. Tråden kan låsas om så behövs.

Daniel, du kan väl skicka ett mail till oss ([email protected]) med information om vilka bilder han antas ha kopierat rakt av och de övriga anklagelserna.
Var även bilden i Galleri FS en sådan?
Vi tar kontakt med honom så får han förklara sig, plocka bort bilder etc.

De som tycker sig ha fått sina bilder otillåtet publicerade av honom får ta upp detta med honom direkt - dvs inte via FS forum.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.