ANNONS
Annons

Varning för ny Nikon firmware!

Produkter
(logga in för att koppla)
Även icke märkesverkstäder ger normalt den garanti du skriver.
Hur skall du då göra om batteriet ger upp?
Jag kan inte tänka mig att BMW tillverkar batterier.
O om de mot förmodan gör det, skall du vänta tills den verkstad där du råkar befinna dig kan få hem ett batteri från BMW?
Jag är övertygad om att du tar det som bjuds.

Japp och ifall det inte fungera med batteriet från Biltema, så är det ju så klart enligt dig BMWs fel.

OBS! varning för mycket ironi!

Man gör ett val och tar en risk med en icke original del, det är så simpelt, behöver inte bli svårare att förstå än så, att sen vissa vill skjuta över skulden på andra är tyvärr ett vanligt problem i dagen samhälle.

Oftast så ger icke märkesverkstäder bara garanti på jobbet, inte på delen, det är tillverkaren, vilket är en hel annan diskusion.

Batteritillverkaren då säger att där är inget fel på vår batteri, så måste det vara mekanikern eller bilen.
BMW säger samma sak, inget fel på vår bil!
Och mekanikern säger att vaddå, jag har inte gjort något fel.
Så står du där och måste bevisa vem som gjort fel om det nu inte bara är icke kompatibelt batteri, för då är det inget fel, och du har slösat dina pengar.

Skulle du göra det till bilen också?

O vad är original?

Tillverkaren?

Beställaren?

Designern?

Märket som står på?

Om du köper ett bilbatteri till bilen som är dåligt eller inte orkar med och bilen inte startar t.ex. när är kallt tar du det på nybilsgarantin, ringer till verkstaden, klagar på biltillverkaren?

Bilbatteri är relativt enkel i sin konstruktion också.

Jag tror att du riktar din besvikelse mot batteritillverkaren eller den du köpt det av. Inte mot att bilen inte orkar starta om du vet att batteriet är dåligt, jag tror du riktar din besvikelse åt rätt håll.

Jo, jag kan hålla med om att Nikon har rätt att justera/ uppdatera sina produkter på ett sätt som inte tar hänsyn till tredjepartsprodukter.

Däremot är, så vitt jag vet, Nikon ingen batteritillverkare utan köper in sina beställda batterier från en annan tillverkare och sätter en Nikonetikett på. Det är något grumligt ibland när det gäller nya kameror eller firmware om syftet med en förändring som leder till kompatibilitetsproblem huvudsakligen är att förbättra produkten eller om huvudsyftet är att skrämma användare från att köpa tredjepartskomponenter. Om detta vet bara Nikon själva och syftet kan skifta vid olika tillfällen. De som tolkar syftet som att vara att skrämma köpare från att köpa tredjepartsbatterier kan jag hålla med de som tycker att det är ett tveksamt etiskt agerande från Nikon även om de har full juridisk rätt att göra så. Hur man ser på det handlar om ens tro om syftet och hur mycket man värderar juridiska gentemot etiska gränsdragningar. Tillbehör har hög marginal och givetvis vill Nikon (och alla andra tillverkare) sälja så mycket av egna tillbehör som möjligt.

Har aldrig köpt en mobiltelefon.

Ok. Kan förstå dig då att du intw förstår hur Nikon kanske tänker.
Själv äger jag också piratbatterier och älskar att de är billigare samt funkar skitbra. Men har all förståelse den dagen de slutar fungerar pga ffirmwqre uppdatering eller sämre livslängd.

Själv äger jag också piratbatterier och älskar att de är billigare samt funkar skitbra. Men har all förståelse den dagen de slutar fungerar pga ffirmwqre uppdatering eller sämre livslängd.

Lugnt, han har inte heller någon bärbar dator, eller trådlös hemma telefon, ej heller en fjärr till TVn eller värmepumpen, eller billarmet.

Har aldrig köpt en mobiltelefon.

(TILLÄGG: Nu menade jag inte att vara nedlåtande genom att skicka lite länkar och exempel om de problem som batterier till mobiltelefoner ställt till med, men eftersom du aldrig köpt en mobiltelefon sä är jag osäker på om du har koll på dessa problem eller om batterier till mobiltelefoner alls. Så det ber jag om ursäkt för.)

iPhone har sitt batteri inbyggt och kan inte bytas utan att man delar på mobiltelefonen.

Och det finns under åren en del händelser runt omkring batterier till mobiltelefoner.

http://news.cnet.com/8301-13579_3-10321361-37.html#!

"As part of its investigation, Apple also looked into complaints of the iPhone battery overheating but again said it found no problems. "To date, there are no confirmed battery-overheating incidents for iPhone 3GS, and the number of reports we are investigating is in the single digits," according to the statement."

http://news.cnet.com/8301-17938_105-20005701-1.html

"Hewlett-Packard extends a 2009 recall of lithium ion notebook batteries that can pose a fire hazard to include an additional 54,000 packs."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mobiltelefon-exploderade-i-klassrum/

"Anledningen till explosionen kan vara det batteri som fanns i mobiltelefonen. Niklas Eivik köpte en ny batterikopia på Clas Ohlsson för några månader sedan.

Kopian var godkänd av Nokia att säljas som kopia. Clas Ohlsson har stoppat försäljningen av batteriet till vidare."

2008 så funderade man på en lösning av problemet.

http://www.mobil.se/nyheter/smarta-batterier-ska-varna-f-r-explosion#.UqbuDOJkQUY

"Då och då inträffar olyckor där något har gått fel med mobiltelefonernas batteri. De exakta orsakerna brukar det råda delade meningar om men nu har den japanska operatörern NTT Docomo bestämt sig för att undanröja problemet en gång för alla."

Du kanske känner igen något av det här själv, det är inte helt ovanligt att batterier orsakar problem. T.o.m. i Nokias fall ett batteri som ska ha varit godkänt av dom orsakade problem.

Även om du inte själv har köpt en mobiltelefon, det står inget om du äger en mobiltelefen dock, och även om du inte just har en iPhone. Frågan som Rommel ställer blir den enklare att svara på med tanke på de länkar jag skickat?

Jag hade en D700 med greppet som jag körde piratbatteri i.
Fungerade perfekt, till en dag då accen tog slut under en liveviewsession….
Resultat, grafikkortet gav upp. Bara brus på skärmen. Kostnad 5500kr hos Lasses.

Öppna ett piratbatteri någon gång och kika efter hur det ser ut.
Mina har varit dåligt lödda med rostiga kontaktbleck, sprängtråd som kopplingskabel och battericeller som man undrar när de skall explodera. Det här var 2 st enel3e till Nikon som jag öppnade.
Det ena var dött och då ville jag se hur det såg ut på insidan. När jag sett hur det var ställt så öppnade jag det andra (fungerande) också…
För att inte glömma laddaren som jag köpt med, pirat. Den brann upp omgående!! Tur att jag upptäckte det i tid. Allt var så hett att det blev till o lyfta ut hela paketet i sladden.

Sedan finns det ju grader i helvetet :)
Chansa om du vill, troligtvis fungerar det.

Vi skall även komma ihåg att om man har en någorlunda vettig utrustning så är batterikostnaden försumbar även om du väljer original.

Biltemas batterier är förresten ofta ganska dåliga de också...

Di tänker säkert som alla andra, PENGAR!
Jag har bara originalbatteri o är nöjd med dem, behöver inte fler förrän de går sönder.

...
Kom även ihåg att dagens batteri är inte bara storage space för ström, utan ett batteri innehåller en hel del elektronik för att inte överladda, se hur många gångar ett batteri laddats och därmed visa när ett batteri kanske börjar närma sig slutet av sitt liv, coh därför kanske inte håller ström lika bra längre.

Detta är inte bara Nikon utan normal batteri teknik idag, kolla på alla batterier, varför är där mer än 2 polar på ett batteri idag ?.

En bra sammanfattaning, och något som är själva kärnan i det här.
Faktum är ju att den här typen av elektronik i battieriet även bidrar till längre livslängd, och i viss mån ökad säkerhet/mindre risk för brand eller liknande.

En artikel, som handlar om det närbesläktade ämnet laddare, (och till Apples prylar).
Kanske kan tjäna som en illustration varför det är bra att köra med orginal, både vad det gäller laddare och batterier.

http://www.idg.se/2.1085/1.535700/sa-livsfarlig-ar-din-billiga-piratladdare

Lugnt, han har inte heller någon bärbar dator, eller trådlös hemma telefon, ej heller en fjärr till TVn eller värmepumpen, eller billarmet.
Jo, används mycket sällan o kommer nog ALDRIG mer köpa ngn, den strular.
Jo, men använder hellre mobiltelefon, det är så dåligt ljud i de bärbara enheterna+att barna har stor fantasi för deras placering.
Jo
Nej, vad skall man ha det till?
Inga billarm. Ingen som vill stjäla mina bilar ändå.

Frågan som Rommel ställer blir den enklare att svara på med tanke på de länkar jag skickat?
Självklart känner jag till batteriproblemen. Värst är ju nattbränderna, livsfarligt.
Tom Boings Dreamliner dras med batteriproblem. O det är inga billighetsbatterier.

Men om vi tänker efter varför ett batteri finns så finns det i mina ögon bara ett skäl till att stoppa tredjepartstillverkarna, pengar.
Jag gissar att batterierna kommer i princip från några få fabriker i låglöneländer.

Hur vet du det motsatta? Jag kan hur som helst komma på mycket bättre lösningar för att stävja piratbatterier om det varit mitt huvudmål. Det är jag säker på att Nikon också skulle kunna. Kryptografisk mikrokontroller som avgör äkthet genom någon form av challenge/response, t.ex.
Det vet jag inte alls. Skillnaden är att jag inte påstår hur ngt är.
Men jag är helt övertygad om att Nikon är i den första kundkön om ngn släpper ett banbrytande batteri.
Tja om batterierna är individuellt anpassade till ett visst kameraserienummer så skulle man kunna skapa det beroendet. Tyvärr skulle det märke som går först i kön gräva sin egen grav när det tar veckor att få fram ett extra batteri. Med hastigheten i dagens FB, Twitter, tidningar, TV skulle det nog ta en vecka för tillverkare att begå självmord.

Självklart känner jag till batteriproblemen. Värst är ju nattbränderna, livsfarligt.
Tom Boings Dreamliner dras med batteriproblem. O det är inga billighetsbatterier.

Men om vi tänker efter varför ett batteri finns så finns det i mina ögon bara ett skäl till att stoppa tredjepartstillverkarna, pengar.
Jag gissar att batterierna kommer i princip från några få fabriker i låglöneländer.

Vet du vad 2, 3 och 4 sortering är ?, det är som du säger inte så extremt många olika fabriker som gör batterier.

Väldigt ofta så är det inte 1 sorteringsbattericellerna som hamnar i 2,3 och 4 sorteringen, ju längre ner ju sämre är dom oftast, det kan vara en hel del olika speccar som cellerna inte klarar, och därför inte används till annat är 3 parts batteri ( i folkmun pirat ).

Det kan vara så att ena cellen blir varmare än den andra, det kan vara så att det skiljer i volt, det kan vara indre motstånd i cellen dels under laddning, men likaväl under urladdning, det kan handla om strömspikar vid kontinuerligt uttag av ström på olika belastningsnivå, listan kan göras extremt lång för den som vill veta.

Faktiskt så är det många skitbatterier som läcker syra, även originalbatterier läcke syra, sprängs eller blir överhettade.
Men varför ska en kameratillverkare garantera kamerhusets säkerhet/garantier om man använder 3:e partstillverkare de inte godkänt?

För din kommentar om varför jag har 3:e partsbatterier så är det rätt. Ekonomiska skäl. Jag har dock reservbatteri original också. Dessa stoppar jag endast i kamerahuset. De andra stoppar jag batterigreppet som är byggt för att kunna hantera andra typer av batterier som AA och uppladdningsbara R6-batterier. Själva kamerahuset är väl skyddad från eventualiter som orsakas av batterierna i greppet.

3:e parts och originalbatterier tillverkas alla i samma lågavlönade land. De tillverkas inte i Japan om du trodde det.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar