ANNONS
Annons

Varning för ny Nikon firmware!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ville varna er som har följande kameror: Nikon D3200, D3100, D5100, D5200 och CoolPix P7700
Om ni har sk "piratbatterier" dvs inte original Nikon och installerar den senaste firmware uppdatering kommer era batterier inte längre fungera med kameran.

Hoppas innerligt att detta är ett "fel" och att Nikon skärper sig.

Källa

http://www.dpreview.com/news/2013/1...medium=text-comment&ref=comments_0_1#comments

På vilket sätt är det Nikons fel att ett annat företag som gör batterier till deras kameror gjort dem så bristfälliga att de (till skillnad från Nikons egna) inte fungerar efter att programvaran uppdaterats?

Batteritillverkarna har alltså byggt produkter och sålt dem utan att känna till exakt hur de förmodas fungera. Klaga på batteritillverkarna istället.

På vilket sätt är det Nikons fel att ett annat företag som gör batterier till deras kameror gjort dem så bristfälliga att de (till skillnad från Nikons egna) inte fungerar efter att programvaran uppdaterats?

Batteritillverkarna har alltså byggt produkter och sålt dem utan att känna till exakt hur de förmodas fungera. Klaga på batteritillverkarna istället.

Driver du med mig eller har du problem med läsförståelse ? Dessa batterier fungerade klockrent fram till "uppgraderingen". Låter mer som att Nikon blir alltmer aggressiv gentemot sina kunder och straffar dessa. En inriktning som kan bara sluta fel för Nikon iom att det finns gott om andra kameratillverkare därute.

Driver du med mig eller har du problem med läsförståelse ? Dessa batterier fungerade klockrent fram till "uppgraderingen". Låter mer som att Nikon blir alltmer aggressiv gentemot sina kunder och straffar dessa. En inriktning som kan bara sluta fel för Nikon iom att det finns gott om andra kameratillverkare därute.

Så när en tredjepartstillverkare av batterier slarvar med reverse-engineeringen och bygger batterier som inte klarar en uppdatering av kamerans firmware ... Så är det Nikons fel? Nikons egna batterier fungerar ju uppenbarligen, så det var ju tydligen inte omöjligt att bygga batterier som faktiskt klarade uppgraderingen. Om det varit så att man tvingats byta/uppgradera även Nikons egna batterier hade jag hållt med om att det varit illa. Men de fungerar ju uppenbarligen så då är det ju tredjepartstillverkaren som slarvat.

Du menar med andra ord att det är Canons fel att det tog Sigma en väldig massa år att lista ut hur AF-kommunikationen mellan Canon-kameror och objektiv verkligen fungerade? För där har det varit mycket problem av den här typen genom åren ... Eller att det var Sonys fel när bildstabiliseringen i kameran inte fungerade med en del Sigma-objektiv eftersom objektiven inte kommunicerade sin brännvid så kameran kunde begripa det?

Väljer en tredjepartstillverkare att designa produkter utifrån reverse-engineering så får de se till att göra jobbet ordentligt eller fixa problem som uppstår när de inte lyckats.

Beror ju lite på varför de inte fungerar. Om anledningen är att den nya firmwaren på något sätt kan utläsa om batteriet är eller kan bli skadligt för kameran kan jag inte se något fel. Om det därimot bara kollar någon digital signatur för att se om det är ett nikonbatteri är det lite mera tveksamt beteende.

Beror ju lite på varför de inte fungerar. Om anledningen är att den nya firmwaren på något sätt kan utläsa om batteriet är eller kan bli skadligt för kameran kan jag inte se något fel. Om det därimot bara kollar någon digital signatur för att se om det är ett nikonbatteri är det lite mera tveksamt beteende.

Om jag förstår informationen rätt så handlar en del av ändringen om att få exaktare statusvisning av hur laddat batteriet är. Den informationen är ju ibland lite svajig, så det låter ju i princip som en bra idé. Risken finns väl att en del piratbatterier inte svarar på rätt sätt och uppfattas som tomma eller något liknande.

Dumheter! Det står klart och tydligt i manualen till alla Nikons kameror att funktionen bara garanteras med originalbatteri. Om man är så dumsnål att man köper piratbatteriet utan att inse att det är en chansning så här man bara sig själv att skylla.

Den senaste firmware som jag kan hitta till min D3200 är C1.02.
Installerade den för ca en månad sedan, fungerar perfekt med både original och piratbatterier.
Hittills har chansningen fungerat.

Jag håller med Elvir.
Ett batteri skall leverera energi som kan användas.
Att påstå att bara för att det inte är original så skall det inte fungera är verkligen att stänga ute alternativen.
Ett batteri skulle kunna skada kameran OM det blir för varmt men det lär inte sitta en värmesensor till batteriet, däremot finns det värmesensor till sensorn.
Sä håller det spänningen vid effektuttag så skall det bara fungera.

Ville varna er som har följande kameror: Nikon D3200, D3100, D5100, D5200 och CoolPix P7700
Om ni har sk "piratbatterier" dvs inte original Nikon och installerar den senaste firmware uppdatering kommer era batterier inte längre fungera med kameran.

Hoppas innerligt att detta är ett "fel" och att Nikon skärper sig.

Källa

http://www.dpreview.com/news/2013/1...medium=text-comment&ref=comments_0_1#comments

Bara att köpa originalbatter, då vet man att det funkar.

Jag har ju ingen av omnämnda kameror men till min D700 hart jag två icke original och 1 original, piratbatterierna har haft dessa i snart 5 år ock dom tuffar på medan Nikon original la av för länge sedan...
Så icke original är inte bara skit...

till bilen? jag servar bilen på BMW där bilen är köpt med deras orginaldelar o har garanti på reparationen om något inte skulle funka. Du väljer om du vill köpa ett piratbatteri till kameran och om det inte funkar så är det den tillverkaren som inte kan ge en produkt som är ok det är knappast Nikons fel. Jag har köpt ett pirat batteri en gång till min första 1ds funkade inget vidare började glappa efter kort tid efter det så kör jag alltid orginal.

Så dom som vill köra piratbatteri få väl köra gamla firmwiren till förhoppningsvis pirat tillverkaren har anpassat sina batterier till den nya. Dom får väl ringa till Nikon om hjälp ;-)

Jag har ju ingen av omnämnda kameror men till min D700 hart jag två icke original och 1 original, piratbatterierna har haft dessa i snart 5 år ock dom tuffar på medan Nikon original la av för länge sedan...

dom kanske uppdaterer firmwaren till D700 oxå så då kanske dina batterier inte funkar lika bra. Det är helt ok att köra icke original det är helt valfritt det kanske funkar i många fall men jag är rätt övertygad om att original ligger bättre till i det stora hela sedan om man vill betala det extra det kan kosta är frivilligt.

Jag har bara orginalbatterier, men om detta är något Nikon gjort medvetet för att stänga ute alternativ så kan de dra åt h**vete. Det luktar Apple lång väg.

Så är det givetvis, men naturligtvis, så står det i manualen till ditt kamera att du endast skall använda batterier som är godkända för använding i din D700, om du får annat att fungera är det ju bara bra, men man klagar väl inte på Nikon för att att ett icke original batteri inte fungerar i deras produkt.

Men visst, samhället idag går ju mot att det alltid är någon annans skuld att saker och ting inte fungerar.

Ta kontanthanteringen i samhället, det blir mer och mer normalt att inte kunna handla med kontanter, utan bara med kort, skall jag applicera Elvirs förklaring, så blir det följande.

Jag vill varna alla för att åka kolletivt, detta då dom efter ett beslut har slutat hantera kontanter och då kan jag inte åka för jag har alltid haft kontanter och det har fungerat innan dom tog detta beslutet.

Jag kör själv med original batterier i mina 4 DSLR från Nikon. och ser ingen anledning att sluta med det, på sådant sätt säkerställer jag mig att det fungerar, och att jag inte hamnar mellan stolarna så att säga om det inte skulle fungera.

Kom även ihåg att dagens batteri är inte bara storage space för ström, utan ett batteri innehåller en hel del elektronik för att inte överladda, se hur många gångar ett batteri laddats och därmed visa när ett batteri kanske börjar närma sig slutet av sitt liv, coh därför kanske inte håller ström lika bra längre.

Detta är inte bara Nikon utan normal batteri teknik idag, kolla på alla batterier, varför är där mer än 2 polar på ett batteri idag ?.

Så är det givetvis, men naturligtvis, så står det i manualen till ditt kamera att du endast skall använda batterier som är godkända för använding i din D700, om du får annat att fungera är det ju bara bra, men man klagar väl inte på Nikon för att att ett icke original batteri inte fungerar i deras produkt.

Men visst, samhället idag går ju mot att det alltid är någon annans skuld att saker och ting inte fungerar.

Ta kontanthanteringen i samhället, det blir mer och mer normalt att inte kunna handla med kontanter, utan bara med kort, skall jag applicera Elvirs förklaring, så blir det följande.

Jag vill varna alla för att åka kolletivt, detta då dom efter ett beslut har slutat hantera kontanter och då kan jag inte åka för jag har alltid haft kontanter och det har fungerat innan dom tog detta beslutet.

Jag kör själv med original batterier i mina 4 DSLR från Nikon. och ser ingen anledning att sluta med det, på sådant sätt säkerställer jag mig att det fungerar, och att jag inte hamnar mellan stolarna så att säga om det inte skulle fungera.

Kom även ihåg att dagens batteri är inte bara storage space för ström, utan ett batteri innehåller en hel del elektronik för att inte överladda, se hur många gångar ett batteri laddats och därmed visa när ett batteri kanske börjar närma sig slutet av sitt liv, coh därför kanske inte håller ström lika bra längre.

Detta är inte bara Nikon utan normal batteri teknik idag, kolla på alla batterier, varför är där mer än 2 polar på ett batteri idag ?.

Självklart klagar jag inte på Nikon om dessa inte skulle funka.. ville bara säg i debatten att icke original inte alltid är dåligt...

till bilen? jag servar bilen på BMW där bilen är köpt med deras orginaldelar o har garanti på reparationen om något inte skulle funka. Du väljer om du vill köpa ett piratbatteri till kameran och om det inte funkar så är det den tillverkaren som inte kan ge en produkt som är ok det är knappast Nikons fel. Jag har köpt ett pirat batteri en gång till min första 1ds funkade inget vidare började glappa efter kort tid efter det så kör jag alltid orginal.

Så dom som vill köra piratbatteri få väl köra gamla firmwiren till förhoppningsvis pirat tillverkaren har anpassat sina batterier till den nya. Dom får väl ringa till Nikon om hjälp ;-)
Även icke märkesverkstäder ger normalt den garanti du skriver.
Hur skall du då göra om batteriet ger upp?
Jag kan inte tänka mig att BMW tillverkar batterier.
O om de mot förmodan gör det, skall du vänta tills den verkstad där du råkar befinna dig kan få hem ett batteri från BMW?
Jag är övertygad om att du tar det som bjuds.

Skulle du göra det till bilen också?
O vad är original?
Tillverkaren?
Beställaren?
Designern?
Märket som står på?

Gäller nybilsgarantier ifall man byter reservdelar ifrån en icke auktoriserad verkstad som använder 3:e partsdelar?

För övrigt tycker jag det är rätt att en kameratillverkare enbart garanterar funktionalitet med deras grejer. Sabbar ett Nikonbatteri en Nikonkamera så kommer Nikon står för skadorna. Vem står för skadorna för Nikonhuset ifall ett 3:e partsbatteri haverar? Knappast Nikon och heller inte 3:e partstillverkaren heller. Kanske får du ett nytt batteri av dom men inget mer.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar