ANNONS
Annons

Varning för Epson store

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Om ni vill slippa att slösa bort många timmar av era liv på krångel utan lösning så råder jag å det starkaste att inte beställa något från Epson Store.

En liten varning för er som funderar på att köpa en så kallad "refurbished" skrivare från Epson, dvs en skrivare som stått som demoexemplar eller dylikt och sedan skickats tillbaka till Epson för ompaktering. Det är inte så vanligt i Sverige men utomlands och speciellt i USA är det ett välkent begrepp. Standard är att man får maskinen med ca 20% rabatt mot nypris men med full garanti vilket är väldigt trevligt.

Jag köpte en Epson 3800 innan jul från Epsons egen epson-store.se till ett pris 20% lägre än vad jag skulle betalt i butik (9400kr mot 12 000kr på Scandinavian).

När den efter en månad (!) levererades så upptäckte jag att det inte var något bläck med till maskinen. Tyckte att det var lite typiskt, skrev ett mail och räknade med minst en vecka till innan jag skulle få något bläck och kunna testa min skrivare. Fick svaret ganska omgåeende att jag såklart skulle få mitt bläck, de ville bara veta skrivarens serienummer.

Efter tre dagars tystnad hör de av sig igen och medelar att jag beställt en inbytt skrivare och att bläckpatroner inte medföljer i det fallet.
rs
En bläckpatron kostar 695kr på Scandinavian och en full uppsättning om 9 patroner landar således på 6255kr. Det skulle medföra att min begagnade skrivare skulle bli 30% dyrare än att köpa en helt ny skrivare.

Jag har försökt resonera med kundsupporten men bara blivit erbjuden 20% rabatt på bläck. Något som skulle medföra ett slutpris motsvarande 20% dyrare än att köpa ny i butik.

Så det som återstår är att returnera skrivaren och kräva pengarna tilbaka. En annan upprörande faktor är att priset på just Epson 3800 har höjts i Sverige till 14 000kr sedan nyåret, förmodligen tack vare världsekonomin. Så om jag skall köpa en ny maskin idag så landar det tack vare Epson på minst 15% dyrare än om jag skulle köpt en ny maskin direkt.

Ursäkta om jag låter lite gnällig men jag var tvungen att få ut det ur mitt system.

Mvh
Mårten

En bläckpatron kostar 695kr på Scandinavian och en full uppsättning om 9 patroner landar således på 6255kr. Det skulle medföra att min begagnade skrivare skulle bli 30% dyrare än att köpa en helt ny skrivare.
Levereras en ny Epson med dessa bläckpatroner, eller gör de som de andra och levererar med patrobner som bara är delvis fyllda? Om det är så påverkar det din kostnad för en ny skrivare också.

Levereras en ny Epson med dessa bläckpatroner, eller gör de som de andra och levererar med patrobner som bara är delvis fyllda? Om det är så påverkar det din kostnad för en ny skrivare också.

Tror att Epson Pro 3800 levereras med fulla patroner, men att det går c:a 20 % bläck ur patronerna för att fylla slangarna till munstyckena.

Nej, Epson 3800 levereras med helt fyllda patroner. Dvs bläck för 6255 kr. Eftersom jag gav 9999 kr för min Epson 3800 när FotoVideo sålde ut sina sista mässexemplar så har jag alltså gett 3744 kronor för min skrivare ;)

Mårten, otroligt dålig stil av Epson att inte tydligt ange detta på sidan (det stod väl mikroskopiskt gömt någonstans). Ännu sämre av dem att inte bara ge dig patronerna eller åtminstone erbjuda att köpa till patronerna så att priset för skrivaren motsvarar det i handlen. Vid inköpstillfället.

Nej, Epson 3800 levereras med helt fyllda patroner. Dvs bläck för 6255 kr.
Då var det en synnerligen bra affär för Epson och en extremt dålig affär för kunden.

... eller så är priset på skrivaren rimligt och Epson visar därmed den verkliga kostnaden för bläcket -- dvs knappt något alls. :-/

Då var det en synnerligen bra affär för Epson och en extremt dålig affär för kunden.

... eller så är priset på skrivaren rimligt och Epson visar därmed den verkliga kostnaden för bläcket -- dvs knappt något alls. :-/

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna skulle jag vilja säga.

Med tanke på att förbrukningen sägs vara 2ml per 30x30 cm så kan man skriva ut 360x30x30 cm eller 125 st A2 ungefär med bläck för 6255 kr, vilket ger en bläckkostnad på 50 kr per A2 + papperskostnad på ytterligare en 50 kr. Ger en totalkostnad som är lägre än t.ex. Crimson.

Ja Epson 3800 kommer med fulla bläckpatroner som man får installera själv, 20% försvinner i rör och sådant när man startar den för första gången men så fort man kört 20% av nästa bläckpatron (efter 150 A2 utskrifter) så har man ju använt den första patronen till 100%.

Jag har för mig att Canon säljer några skrivare med typ halvfyllda patroner och det har ju gjort ett antal människor sura.

Jag har hört mig för på internationella forum och ingen som har köpt en refurb skrivare har haft problem med bläck eller garantireparationer eller dylikt.

Det jag är mest förvånad över är att de på Epson tror att det överhuvudtaget är ett alternativ för mig att betala mer för en begagnad skrivare än vad den skulle kostat ny. Att de inte förstår att de bara slösar min tid med meningslösa erbjudanden är häpnandsveckande.

De menar att det står någonstans i avtalet att "skrivarens kompletthet inte kan garanteras", en fras som jag inte upptäckte, och inte heller skulle tolka direkt som att bläcket inte följer med över huvud taget.

Ovetandes om den frasen tänkte jag I mitt stilla sinne att det värsta som kan hända är att patronerna är instalerade och skrivaren provkörd vilket skulle medföra att jag förlorat ett par hundringar på bläck.

Men men, som det ser ut nu får jag lämna tillbaks den nästa vecka och vänta tills priserna sjunker eller något vettigt erbjudande dyker upp någon annanstans. Jag trodde att jag gjort ett klipp men hitils har det bara kostat mig X antal timmar i meningslöst dravel.

Håll er borta från Epson Store och köp i butik om ni vill slippa krångel, för mig kommer det bli en aktiv kamp att inte välja Epson produkter i framtiden överhuvudtaget men det är bara för att jag är långsint.

//M

........
Ovetandes om den frasen tänkte jag I mitt stilla sinne att det värsta som kan hända är att patronerna är instalerade och skrivaren provkörd vilket skulle medföra att jag förlorat ett par hundringar på bläck.

Men men, som det ser ut nu får jag lämna tillbaks den nästa vecka och vänta tills priserna sjunker eller något vettigt erbjudande dyker upp någon annanstans. Jag trodde att jag gjort ett klipp men hitils har det bara kostat mig X antal timmar i meningslöst dravel.

Håll er borta från Epson Store och köp i butik om ni vill slippa krångel, för mig kommer det bli en aktiv kamp att inte välja Epson produkter i framtiden överhuvudtaget men det är bara för att jag är långsint.

//M

Självklart ska demo-skrivaren monteras med nya patroner innan den levereras ...

Skriv att du vill ha tillbaka 2.000:- extra pga prishöjningarna!

Köp Canon.

Nöjd med Epsonstore

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med Epsonstore. Under erbjudanden så har dom en enarmad bandit där man kan få 5, 10 eller 20% rabatt. Jag köpte en ny Epson R2880 för 6800:- (fraktfritt), nästan 2000:- billigare än Cyberphoto. Har även köpt allt mitt bläck och skrivarpapper där.

Onödigt gniden behandling av dig...
För konsumenten kostar säkert bläckpatronsatsen 6500:- eller vad det nu var - men för epson kanske bara runt 600-800:-.
För de pengarna hade de fått en talesman för sin produkt, för du hade blivit nöjd - eller hur?
Nu sparade de de pengarna - och fick en hel tråd emot sig...och tappar då en kund i dig som det verkar...och kanske någon mer...

Tyvärr så tror jag inte de behöver bekymra sig om det, för en kund är ingen kund...för dem.

Och skall du nu var långsint så kan man fundera på vem som förlorar mest på det här - för du säger nu nej till marknadens kanske starkaste skrivarprogram för bilder...

Det är alltid lika tråkigt när en stor aktör inte brys sig om den lilla människan...

Jag hoppas det löser sig bra för dig i.a.f. - både Canon & t.ex. HP får riktigt bra kritik numera - så du kanske hittar ett bra alternativ hos dem...?

/Magnus

Ja, detta med patroner till skrivare är annars den största kostnaden

Ja, detta är rätt typiskt för färgpatronskrivare: själv har jag en Epson C 60 skrivare med fyra separata patroner ( en för svartvitt och tre för färg; cyan, blå och röd ). Har varken använt eller bytt patroner på min skrivare sen de tog slut för runt 3 månader sedan.

Tänker helt enkelt vänta tills laserskrivarna blir både bättre och billigare i drift - även om det kan ta ett bra tag innan så blir fallet. Är som sagt nästan egentligen helt värdelöst ur ekonomiskt synvinkel ( då det är just patronbytet som kostar mest - ja till och med i längden betydligt mer än själva skrivaren i sig ) att ens ha en bläckstråleskrivare. Själv har jag gett upp min för länge sedan - och nu står den mer eller mindre och samlar damm, tills jag hittar någon bra och prisvärd laserskrivare som sagt, helt oanvänd och tom på färg i patronerna. Ja, det lönar sig nästan mer att gå och skriva ut någon annanstans istället på sikt.

Ja, dagens färgpatronskrivare är knappast prisvärda då det gäller driftkostnaden ( patronbyte och service ) alltså. Nej, se till att utveckla laserskrivarna rejält som sagt. Och vad värre är: varför går utvecklingen på skrivare så otroligt långsamt, jämfört med till exempel kamera- och datautvecklingen? Ja, bara detta är klart irriterande.

Epson biter

sig i svansen ser jag, får Cyber se det där så kanske dom slutar med Epson. Ebberöds Bank bet ihjäl sig själva när dom körde med lägre utlåningsränta än ingångsräntan. Vi får se hur svårt Epson biter sig?

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med Epsonstore. Under erbjudanden så har dom en enarmad bandit där man kan få 5, 10 eller 20% rabatt. Jag köpte en ny Epson R2880 för 6800:- (fraktfritt), nästan 2000:- billigare än Cyberphoto. Har även köpt allt mitt bläck och skrivarpapper där.

Ja, detta är rätt typiskt för färgpatronskrivare: själv har jag en Epson C 60 skrivare med fyra separata patroner ( en för svartvitt och tre för färg; cyan, blå och röd ).

Oj, det var en häftig skrivare, undra hur den skriver ut den gula tonen :)
Fast just C60 har väl en kombinerad patron för cyan, magenta och gul?

Har varken använt eller bytt patroner på min skrivare sen de tog slut för runt 3 månader sedan.

Nej, men det har kanske sin naturliga förklaring? ;)

Ja, dagens färgpatronskrivare är knappast prisvärda då det gäller driftkostnaden ( patronbyte och service ) alltså. Nej, se till att utveckla laserskrivarna rejält som sagt. Och vad värre är: varför går utvecklingen på skrivare så otroligt långsamt, jämfört med till exempel kamera- och datautvecklingen? Ja, bara detta är klart irriterande.

Beror ju på hur man räknar. Skrivare med kombipatroner är ju naturligtvis inte jätteekonomiska. Men de är inte heller avsedda för att skriva ut foton i mängder. Riktiga fotoskrivare har separata patroner. Men jag har tidigare i tråden visat att det faktiskt är billigare eller åtminstone likvärdig kostnad som hos ett labb. Personligen så har jag kört ut mycket bilder via labb, men köpte mig en PRO 3800 när de sålde ut dem "billigt". En A2 kostar ca 70 kr-140kr beroende på papperskvalité.

Eller som jänkarna hade sagt det

Skrivare: 10000 kr
A2 Papper: 50 kr
Bläck: 50 kr
Känslan av att få ut det du ser på skärmen på 10 minuter: Priceless

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar