Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa generations skrivarteknik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kanske inte har så höga krav. Fick testbilder från Crimson idag, inget Prefix eller finlir, två sv/v och två färg på Fujis vanliga papper. Det såg ju skitfint ut. Visst, en av de svartvita hade passat mycket bättre på riktigt matt papper. Deras "matta" papper är ju inte vidare matt.

Vad jag vet så lanserade Precison Core med den Work Force-serie (kontorsmaskiner) som nu säljs i butikerma. Det är denna teknik i allt som kommer nytt nu. Den första fotoskrivare som haft detta är SC-600 och den lanserades först i Tyskland på någon fotomässa där i september tror jag det var 2014. Det är först i dPreview tekniken beskrivits på allvar:

http://www.dpreview.com/articles/48...-printer-with-industrys-highest-black-density i en länk i denna sida.

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/Landing/precisioncore-advanced-printing-technology.do

Det som skiljer rent fysiskt är typen av chip:

Är det inte "Micro TFP Print Chip" så är det inte Precision Core.
Jämförelsen där R2000 ingår är inte tillräckligt detaljerad vad jag kan se.
Men R2000 är inte Precison Core. Den är för gammal.

Epson har inte gjort så stor grej av detta som man skulle kunnat förvänta sig med tanke på vilken satsning de faktiskt gjort i R&D (förmodligen av marknadsskäl). Man vill sälja ut sina gamla modeller i lugn och ro parallellt med de nya.

Som du vet är jag misstänksam mot Epson sedan problemen med R3000. Att de smyger med de har något som gör det gamla lagret mindre intressant och måste skrivas ned ligger väl just i den riktningen.

Nu är jag nöjd med min 3880. Den är så här långt fullkomligt pålitlig och ger fantastiska utskrifter i både färg och svartvitt. Det gjorde i och för sig min R3000 också de första 2 åren.

Så oavsett om den nya tekniken ger bättre Dmax och annat får jag väl slita på min 3880 några år.

Av dessa tre vet jag att de två SureColor har denna teknik. De skrivare som kallas SC P är de skrivare som Epson anser är lämpade för fotoskrifter.

Jag har verkligen letat, men inte funnit någon dokumentation från epson där man nämner att SC-Px00 skrivarna skulle ha PrecisionCore. Har du nån länk?

Här är en review av Epsons P800-version för er som - liksom jag - funderar på att ersätta era Epson Pro 3800/3880 printers:

https://luminous-landscape.com/new-epson-surecolor-p800-printer-review/

Har läst igenom hans artikel. Har läst flera av hans tidigare jämförande tester. Han är minst sagt kunnig och vet vad han talar om.
Ibland så avancerad att jag har svårt att hänga med.

Fast tar man fasta på hans summering är är skillnaden mellan en 3880 och en P800 inte dramatisk.
P800 ger lite bättre svärta och några fördelar när det gäller hanteringen av papper.
En 4900 anses fortfarande vara bättre.
Så är det värt att byta ut en väl fungerande 3880 för en P800? Min slutsats är att det inte går att räkna hem. Fördelarna är för små.
Har man däremot en krånglande skrivare som sjunger på sista versen är det naturligtvis bättre att slå till på en P800 än att köpa en ny 3880.

"Recommendation:

For now, these concluding comments are based only the print quality factors assessed above.

Relative to the 3880, the most obvious or measurable main advances of this printer are the blacker blacks, the ability to attach an optional roll holder and the trouble-free operation of the top and front paper feeds.

If you are in the market for a new printer of the 3880 class or need to replace your 3880 with a similar product, this is the one; print quality will be at least as good or even a bit better.

Epson advises that while the longevity tests are not complete at time of this writing, preliminary results indicate lightfastness of 200 and 300 years for PLPP in colour and B&W respectively.

While not all images can take advantage of it, for those who want the widest possible gamut in a real workhorse of a printer, the 4900 remains unbeatable using the right papers for the desired gamut. However, the 4900 is a comparatively heavy-duty production machine and it likes to print frequently; otherwise it is prone to “clogging” and needs cleaning. So if you don’t intend to make prints at intervals of no more than several days, you may wish to think of buying a P800 instead. It’s about half the price (with less ink) and while we can’t confirm this without months of experience, the specification for nozzles per inch may indicate it could behave more like a 3880 than a 4900 when it comes to production regime, clogging and cleaning.

The Epson P800 is available to purchase at B&H Photo"

Fast tar man fasta på hans summering är är skillnaden mellan en 3880 och en P800 inte dramatisk.

Det brukar inte vara några dramatiska skillnader mellan bläckstråleskrivarna längre. När 3880 kom köpte min kompis en sådan och vi gjorde omfattande jämförelser med min 3800. Skillnaderna var minimala och motiverade knappast en uppgradering.

P800 ger lite bättre svärta och några fördelar när det gäller hanteringen av papper.
[...]
Så är det värt att byta ut en väl fungerande 3880 för en P800? Min slutsats är att det inte går att räkna hem. Fördelarna är för små.
Har man däremot en krånglande skrivare som sjunger på sista versen är det naturligtvis bättre att slå till på en P800 än att köpa en ny 3880.
Din 3880 är väl hyfsat ny, så det går naturligtvis inte att motivera en uppgradering till P800 för din del. Min 3800 är 8 år gammal och även om den fungerar bra fortfarande, tänker jag inte stoppa i nya bläck för drygt 5000 kr en gång till. Man vet aldrig när den lägger av, så jag investerar hellre i en ny printer och då får det bli P800. Tråkigt med min gamla ImagePrint RIP som inte fungerar med P800. Att byta ut den kostar nästan som skrivaren. Får väl låta Stefan Ohlsson göra profiler istället.

Det brukar inte vara några dramatiska skillnader mellan bläckstråleskrivarna längre. När 3880 kom köpte min kompis en sådan och vi gjorde omfattande jämförelser med min 3800. Skillnaderna var minimala och motiverade knappast en uppgradering.

Din 3880 är väl hyfsat ny, så det går naturligtvis inte att motivera en uppgradering till P800 för din del. Min 3800 är 8 år gammal och även om den fungerar bra fortfarande, tänker jag inte stoppa i nya bläck för drygt 5000 kr en gång till. Man vet aldrig när den lägger av, så jag investerar hellre i en ny printer och då får det bli P800. Tråkigt med min gamla ImagePrint RIP som inte fungerar med P800. Att byta ut den kostar nästan som skrivaren.

Med 8 år kan man väl kalla skrivaren väl avskriven. Förr var det ju mycket snack om RIP. Numera ser man sällan det. Gör det fortfarande någon skillnad?
Tycker mina printar blir så bra att åtminstone de flesta amatörer baxnar över resultatet.
Själv vänjer man sig ju snabbt och tar den kvalitén för given. När man väl vant sig vid det vill man givetvis gärna har mer DR, större färgomfång och ändå högre upplösning.
Mycket vill ha mer:)

Förr var det ju mycket snack om RIP. Numera ser man sällan det. Gör det fortfarande någon skillnad?

Med min skrivare 3800 och A4 i färg, så behöver du lupp för att se att mikrokontrast och skärpa är bättre med ImagePrint. A3-A2 kan man se med blotta ögat att bilden blir något detaljskarpare vid en direkt jämförelse.

För svartvita bilder är skillnaden större. ImagePrint-profilerna är bättre än vanliga RGB-profiler eller Epsons ABW-mode.

Den stora fördelen som jag haft av ImagePrint är alla kvalitetprofiler för i stort sätt alla kvalitetspapper som går att stoppa in i skrivaren. I dag printar jag nästan uteslutande på barytpapper, Canson och Harman, så behovet av mängder av olika profiler är inte lika stort längre.

Tittade på grupperna som finns på fotosidan. Det finns faktiskt ingen för utskrifter. Kanske dags att skaffa en egen grupp. Vi är några stycken som har sysslat med detta länge. Fast jag upplever också att det kommer till en del avancerade fotografer som insett att det är en en brist om alla bilder bara bor i datorn.
Frågan då är om man också skall ta med utskrifter från externa leverantörer som Crimson. Själv kan jag inte bidra i en sådan debatt eftersom jag alltid skriver ut själv för utom på min egens skrivare.
Tror att ett eget forum kan få nya användare som vill skriva ut själva kan få lite bättre hjälp.

Tittade på grupperna som finns på fotosidan. Det finns faktiskt ingen för utskrifter. Kanske dags att skaffa en egen grupp. Vi är några stycken som har sysslat med detta länge. Fast jag upplever också att det kommer till en del avancerade fotografer som insett att det är en en brist om alla bilder bara bor i datorn.
Frågan då är om man också skall ta med utskrifter från externa leverantörer som Crimson. Själv kan jag inte bidra i en sådan debatt eftersom jag alltid skriver ut själv för utom på min egens skrivare.
Tror att ett eget forum kan få nya användare som vill skriva ut själva kan få lite bättre hjälp.

Ja kan tyckas konstigt att digitala bilder nästan enbart lever i bildskärmar. Det är nog det är nog tyvärr ett av tidens fattigdomstecken.

De som kan skriva ut i A2 dessutom är nog en promille.

Antalet aktiva deltagare i såna här trådar är tämligen få, och oftast desamma. Att ha ett eget forum är såklart full möjligt, men frågan är om det tillför något i stället för att ni får husera i samma forum som andra i trådar ni ändå dominerar helt ...

.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    13.7 KB · Visningar: 32
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar