Annons

Varning för bedragare köpare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här med att lura folk har blivit en sport, min sambo fick ett privat meddelande på Facebook här om dagen det stod något i stil med:

"Nej men hej kul att hitta dig här det var länge sedan, kan du inte höra av dig till mig osv."

Sambon blev misstänksam eftersom hon inte kände igen kvinnan på fotot, hon svarade henne:

Ja hej du och vem är du om jag får fråga?

Hon fick då ett svar om att hon hade något att berätta men att min sambo var då tvungen att skicka henne sin epost adress osv.

Min sambo svarade då att om det nu var så viktigt så kunde hon ta det där i privata meddelanden för hon ger inte ut sin epost då försvann kvinnan och de skickade meddelandena direkt.
 
Jag har också fått ett mail av denna "Bella Gustafsson", misstänkte direkt att något var konstigt då det bara stod följande i det:

"Jag såg din annons Inlagd för försäljning..., pls maila [email protected]"

Kändes som ett något märkligt sätt att svara på en annons om man är intresserad av att köpa något...

Grundmailet står att det kommer från "[email protected]" men i texten hänvisar det till "[email protected]"
 
Jag har också fått ett mail av denna "Bella Gustafsson", misstänkte direkt att något var konstigt då det bara stod följande i det:

"Jag såg din annons Inlagd för försäljning..., pls maila [email protected]"

Kändes som ett något märkligt sätt att svara på en annons om man är intresserad av att köpa något...

Grundmailet står att det kommer från "[email protected]" men i texten hänvisar det till "[email protected]"

Har fått precis samma mail.
 
Bella

Har fått precis samma mail.

Jag har också fått mail från Bella, men med andra formuleringar.

Hej
Jag hade turen att upptäcka din annons på nätet och jag vilja veta om det finns fortfarande till salu.Om tillgängligt, vänligen komma tillbaka till mig med de följande frågeställarna:
1. hur länge har du ägt det?
2. har du ägt det från nya? Om inte hur många tidigare ägare?
3. i din åsikt, vad för slags villkor är det?
4. senaste begärt pris?
5. jag kommer att betala via banköverföring



Eftersom jag har tre annonser just nu, så frågade jag vilken hon var intresserad av. Fick då svaret...

Okej men hur mycket är det sista priset på objekten?

"Hennes" konto registrerades i fredags kväll, och mailadressen är nu inte hotmail utan yahoo. [email protected]
 
En kompis säljer grejer och har blivit kontaktat av scamare från England. Plus en som kan vara äkta. Det är en svensktalande "Tony H" som faktiskt har lyckat sätta in pengar på säljarens konto.

Förr kunde det ju hända att pengarna drogs tillbaka efter leverans eftersom de inte klarerats pga skum nigeriabank.

Har hört en del om att det pågår bedrägerier från England. Jag har rått min kompis att inte skicka några prylar.

Tycker det är konstigt med köpare som är så angelägna att köpa från annat land och sätter in pengar så lättvindigt på främmande persons konto. Det borde vara billigare och säkrare att köpa lokalt i England.

För mig ringer alla varningsklockor men om pengarna finns på kontot några dagar bör det väl vara ok?

Hur lång tid tar det innan pengarna klarerar?

Edit, skapar ny tråd.

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=171090
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.