Annons

Varning FÖr Expertbutik!

Produkter
(logga in för att koppla)
RolandM skrev:
Säljaren tyckte att jag skulle ha en Konica fickkamera. Detta hände i en Expertbutik i byn där jag bor. Någon vecka senare köpte jag en sådan via postorder och den kameran tjänade mig gott i nästan två år.
Jag var ute efter en liten digitalkompakt och kollade i en lokal butik, som tillhör en kedja, här i stan. Jag pratade med en av expediterna, sade att jag ville ha en som tar CF-kort. Jag hade min D100 med mig, och visade kortet, ett Sandisk modell enklare. Snubben hånskrattar och säger:
- Använder du såna där slöa kort...?
Alltså, vilken jäkla typ. Jag tänkte säga att; ja, det gör jag. Men jag kan iallafall leva på att fotografera, medan du måste stå här och kränga fotoalbum till gamla tanter.
Men jag bet ihop, mumlade något surt.
Så jag beställde kompakten på en av nätbutikerna, 1000 spänn billigare dessutom.
När mindre städer inte har annat att erbjuda än de två större kedjorna kan man inte göra annat.
 
RolandM skrev:
Jag hoppas innerligt att varumärket "Fuji" inte urvattnas, nu när de fotobutikerna som har trevliga lokalanknutna namn nu blir "Fuji fotocenter", med gemensam skyltning och inköpskanaler m m.
Fuji-butikerna består egentligen av två grupperingar. Den ena sorterar under Fujifilm och den andra håller sig till Fujicolor. Fujicolor hette en gång i tiden Kungsfoto som i sin tur hette Sang. Nu för tiden äger Fujifilm en del i Fujicolor.

"Fuji Foto Center" (konstig stavning) är de butiker som ofta har entimmeslab och använder sig av Fujifilms reklamkampanjer.

Är det någon som kommer ihåg att förr i tiden stog det Kodak på fönstret hos fotohandlaren?

Per. /fd Kodak- och Fujicolor-ansluten
 
För några veckor sen skulle vi köpa trådlös telefon till svärmor så vi stegar in på Expert i Uddevalla centrum vid stängningstid på en lördag. Expediten måste varit extremt trött för man fick dra svaren ur honom. Nåt pris på en Canon Pro1 kunde han inte prestera för det hade dom nog inte ens i sortimentet enligt honom. Jag frågade lite om begagnat dom hade inne och även där blev svaret mest "öhhhh". Han var så trög att det var riktigt kul och måste ha haft en riktigt dålig dag för om det var han vanliga jag hade han knappast fått något jobb över huvud taget. Nåväl, telefon köpte vi och gick därifrån rätt roade.

När jag en vecka senare plåtar folklivet vid Gyllene Tider-spektaklet här i stan får jag se en vagt bekant kille med en Pro1 som jag frågar om jag kan få kika på den lite. Inga problem där utan han sätter igång att demonsterar som värsta sortens säljare och då går det upp för mig att det är ägaren till expert i Uddevalla. Då måste man ju meddela att hans personal säger att dom inte säljer Pro1 så att det är ju tur att han har fått tag i en. Han blev inte glad och när jag sa att man funderar starkt på postorder så ville han att jag åtminstone gav dom en chans nästa gång. Alla andra gånger jag har handlat av dom så har det funkat perfekt så jag ser det som ett olycksfall i arbetet men för en ny kund hade det nog varit mer irriterande.

Expert i Uddevalla centrum är för övrigt en riktigt trevlig fotobutik med (normalt sett) bra service och sortiment (även begagnat). Här i Lysekil handlar jag bara i nödfall då den lokala fotohandlaren har ett kösystem som inte gäller dom som dom känner. Klart irriterande när det är mycket folk och visa släpps före av sociala skäl.
 
Ser ut som denna tråd har vattnats ur ordentligt nu och är gansla självdöende. Speciellt med tanke på att personen som började det hela verkar dragit sig ur.

Jag vill bara påpeka som så många andra vilken oerhörd kompetens det krävs att jobba i en sådan butik. Även om man inte kan allt om allt så är det oftast så ofanligt mycket småinformation om TV, video, fotoutrustning, mobiler etc. att det skulle vara ett extra heltidsjobb bara att hålla sig uppdaterad på det sortiment som finns tillgängligt. Jag har själv jobbat i olika Expert butiker inom både Radio/TV och foto. Det förstnämnda är betydligt svårare med anseende på den stora marknad som finns.

Sen vill jag att alla "titta, kläm och gå hem och beställ över internet" personer frågar sig själva hur ni tror att det känns att ha en massa människor som bara kommer in och utnyttjar personalen till informationssökning utan att bidra med en enda krona till företaget. Och värst är dom som kommer in och har råpluggat in en eller två modeller i huvudet bara för att kunna förnedra butikspersonalen, och avsluta konversationen med "Ni ska ju vara experter".

Har ni någonsin provat att pruta på priset i en klädbutik?? Troligtvis inte, du skulle bli betraktad som en idiot, där ligger det höga marginaler kan jag säga, vilket dom måste ha för att kunna överleva alla sina reor. Men att pruta in på sista kronan i en Radio/TV butik verkar vara en själklarhet för dom flesta.

Bäst att sluta här medans jag fortfarande kan behärska mitt tempapment och mitt val av ord...
 
Vi kan väl konstatera att butiken vann denna matchen på teknisk knock-out.

Bra gjort av butiken att ge sin syn på det hela men ynkligt av de som genast kastade sig över butiken med invektiv.

Tyvärr så visar väl tråden att de duktiga fotohandlarna med mindre butiker närmar sig ättestupan i rasande fart.
Hoppas importörerna tar sitt ansvar o ger dessa en rimlig chans til överlevnad.

/ Gunnar, som givetvis prutar.
 
Saffady skrev:
Ser ut som denna tråd har vattnats ur ordentligt nu och är gansla självdöende. Speciellt med tanke på att personen som började det hela verkar dragit sig ur.

Jag vill bara påpeka som så många andra vilken oerhörd kompetens det krävs att jobba i en sådan butik. Även om man inte kan allt om allt så är det oftast så ofanligt mycket småinformation om TV, video, fotoutrustning, mobiler etc. att det skulle vara ett extra heltidsjobb bara att hålla sig uppdaterad på det sortiment som finns tillgängligt. Jag har själv jobbat i olika Expert butiker inom både Radio/TV och foto. Det förstnämnda är betydligt svårare med anseende på den stora marknad som finns.

Sen vill jag att alla "titta, kläm och gå hem och beställ över internet" personer frågar sig själva hur ni tror att det känns att ha en massa människor som bara kommer in och utnyttjar personalen till informationssökning utan att bidra med en enda krona till företaget. Och värst är dom som kommer in och har råpluggat in en eller två modeller i huvudet bara för att kunna förnedra butikspersonalen, och avsluta konversationen med "Ni ska ju vara experter".

Har ni någonsin provat att pruta på priset i en klädbutik?? Troligtvis inte, du skulle bli betraktad som en idiot, där ligger det höga marginaler kan jag säga, vilket dom måste ha för att kunna överleva alla sina reor. Men att pruta in på sista kronan i en Radio/TV butik verkar vara en själklarhet för dom flesta.

Bäst att sluta här medans jag fortfarande kan behärska mitt tempapment och mitt val av ord...

Om inte butiken kan bidraga med expertis och ha sakerna på hyllan så finns det ju än mindre anledning att köpa av dom än att beställa på nätet eller hur? Personligen har jag den sista tiden blivit mer och mer irriterad över den dåliga service och den dåliga kunskap som finns i vanliga butiker så jag har börjat köpa saker på nätet på grund utav att priserna är lägre och kunskapen är lika dålig där oftast. Jag, och jag tror många andra med mig köper gärna över disk och betalar gärna några hundralappar extra för att få bra service och bra expertkunskap samt att kunna ta med sig varan samma dag som man vill köpa den. Jag tycker butikerna skall vara rädda om det folket som faktiskt gör så, och försöka vara duktiga på det dom säljer.
Expert som tråden började handla om har säkert både bra och dåliga butiker likadant som alla andra. Men om man utanför skyltar med att man kan foto och att man skall fråga, så förutsätter jag att man kan det med. Det senaste och kanske sista besöket jag gjorde i denna butik var att jag skulle köpa ett polfilter till mitt Canon 50/1.8. Jag frågade efter ett filter med diameter 52, eftersom jag hade för mig att det var den storleken, men killen bakom disk sa att det var 50. När jag sa att 50 var brännvidden och att jag ville testa ett 52mm filtyer så flinade han bara och sa vi kan ju se så får du se.. Han la filtret på och började skruva och sa sen, se det passar inte. Men han hade lagt filtret upp och ner, med gängan uppåt.. Jag fick själv vända filtret och sen frågade jag om jag fick rabatt om jag köper fel filter.. Han uppskattade inte skämtet, och var jädrigt otrevlig. Såna upplevelser får mig att beställa på nätet istället i varje fall. Visst 17 kan inte alla försäljare kunna alla saker som säljs, men då får man hänvisa till någon annan eller säga att han som kan det inte är inne. Man kan inte gissa. Jag själv är ganska säker på att kunskapsnivån håller på att bli sämre och sämre, och det i alla affärer. Inte bara såna som säljer fotoprylar.
 
sjost skrev:
Jag själv är ganska säker på att kunskapsnivån håller på att bli sämre och sämre, och det i alla affärer. Inte bara såna som säljer fotoprylar.

Där tror jag du har rätt. Vi har lysekilsfirman Ekstrands Fotos bildarkiv på jobbet och på en bild från julhandeln -63 slås man av hur liten affären var och hur få varor man hade att hålla reda på. Idag måste det vara en mardröm att kunna "allt".

Bilden kanske kan vara intressant också:

http://www2.lysekil.se/foto/index1.asp?area1=Näringsliv&area2=Handel&bild_ID=490&pagenum=1#bottom
 
Jag kan säga att jag, mer eller mindre, helt slutat gå till butiker för att prata med säljare då man i nästan alla fall inte får ut mer än att "Ja, den här är ju bättre för den har ju 50W mer effekt" eller "Denhär tar ju mycket bättre bilder, för det är ju en megapixel mer" från säljaren, efter att han bläddrat i lite broschyrer för att kolla data. När priset sedan i en del fall närmar sig det dubbla(!) mot att beställa från nätet är valet inte särskilt svårt.

För att ta ett litet exempel på inkompetensen som breder ut sighos säljare (eller vad man ska kalla dem) så kan jag berätta om när en bekant till mig gick in på en mack och skulle ha tändstift. Han berättade vilken modell ha skulle ha och tjejen bakom disk började leta. Efter en stund kommer hon fram till disken igen med... H4-lampor. "Det skulle vara dehär då."

Jag inser att man inte kan ha koll på ALLT som säljare, jag har själv en del kundkontak på mitt jobb, även om jag inte jobbar som säljare och jag får ibland slussa vidare till någon som har bättre koll på den specifika grejen, eller be att få ringa upp senare när jag tagit reda på fakta. Men någon slags grunläggande kunskaper och intresse för det man säljer tycker jag faktiskt att man kan kräva.
 
Re: Re: Varning FÖr Expertbutik!

AnnaKarin skrev:
Så synd att du inte kikade runt hörnet. 20 steg från Expertbutiken ligger nämligen Bildmagasinet. Till skillnad från Expert (som mest sysslar med mobiltelefoner och tv etc) så är Bildmagasinet en fotoaffär.


Jag vet, AnnaKarin... Tanken var att jag med min KODAKrulle inte ville gå in på en FUJI butik som dom är.

De är dessutom proffsigare o förvarar sina rullar i kylen o inte som EXPERT i hyllan i spotlightskenet 40 grader varmt. Hmmm....
 
Re: Re: Re: Varning FÖr Expertbutik!

HÄRJEDALEN skrev:
Jag vet, AnnaKarin... Tanken var att jag med min KODAKrulle inte ville gå in på en FUJI butik som dom är.

De är dessutom proffsigare o förvarar sina rullar i kylen o inte som EXPERT i hyllan i spotlightskenet 40 grader varmt. Hmmm....
Expert och Fuji skickar sina filmer till samma ställe. Skillnaden är att Expert har oranga ytterkuvert och Fuji gröna. :) Såvida dom inte har egna entimmeslab.
 

Detta förbryllar mig lite att man tar upp diskussionen ang hela detta ärende då kunden ej var irriterad i butik på oss samt att han visste felet, utan detta kommer via nätet....


Mvh
Anders Expert Mariestad [/B]


Jag som då VAR kund var irriterad då det var viktiga bilder samt att jag såg det som lärpengar att gå in i en butik var som helst.

Jag finner det olämpligt att man måste bli irriterad hos Er i butik innan man kan få kompensation eller bra förklaringar från kopisten.

Men jag tycker att det finns anledning för Er att se över Er policy vad det gäller bildhantering då det kanske kommer en kund som blir irriterad på riktigt.

Jag har nu lagt deta bakom mig men jag kände det som ett visst ansvar till mina fotovänner att beakta mina erfarenheter o vara uppmärksam över hur det kan gå i olika situationer.

Till sist så vill jag framhålla att jag som fotopedant håller min utrustning under ständig kontroll varför varken mina bilder eller film eller utrustning tar skada.

Foto betyder mycket för mig o jag hoppas att det gör det för branshen med.

MATS JAKOBSSON,
 
Henrik L Jonsson skrev:
Att avgöra om det är felaktigt framkallat eller inte är rätt lätt om man har filmen framför sig. Det går att se på slöjan mellan rutorna, den totalexponerade flärpens täthet och de fabriksexponerade siffrorna, etc. Inte svårt alls med lite vana och en dnsitometer.

Lite teknik! Kul!

Jag har inspekterat neggen o ser att det ser Ok ut för blotta ögat så jag skall scanna av dom o kontrollera... Tack för tipset!
 
Ja det är ju så att Bildmagasinet inte bara är en fotobutik, utan även en atelje/studio. Mycket brudpar, porträtt och produktfoto.

Och det är samma kemiska process oavsett märket på filmen.
 
Vi kan väl kanske göra slut på den här tråden med detta med den tanke natt vi konstaterar att VI skall bestämma vad vi köper o inte branschen.

Jag kommer dock alltid att se till att det känns dåligt för krämartyper som säljer massa skit.

Dessutom vara vaksam o påläst innan man beställer en vara eller produkt. Som konsument så står alltid ord mot ord och dåliga erfarenheter kan vara dyrköpta. Till och med så pass dyra eller tråkiga att fotointresset avtar och då är det allvarligt.

Jag kommer även i fortsättningen att informera mina fotovänner om mina dåliga o bra erfarenheter.

Det är ju era erfarenheter jag lär mig av!

Jag ser fram emot att i forumen att se dåliga respektive bra erfarenheter eller produkter på marknaden. Det är bara bra för branschen att spänna vaderna o visa att vi vet vad vi vill ha.


Nu skall jag köpa ett begagnat objektiv till Minoltan o hoppas det går bra. ;-)
 
Klart att åsikter, ris och ros ska komma fram. Problemet är bara att även en butik kan ha en dålig dag, och då det oftast är mer ris än ros som ges så hörs detta mer. Dom flesta nöjda kunder gör inget väsen av sig om det inte är väldigt speciellt. Men detta skevar dock resultaten.

Första klagomålen bör alltid gå till butiken. Kan man inte säga det till dom så dom kan försöka fixa det, då behöver man inte säga det alls. För då börjar det bli baktalande av det. - allmän observation, pekar inte på någon.


Jag vet, AnnaKarin... Tanken var att jag med min KODAKrulle inte ville gå in på en FUJI butik som dom är.
Jag fick mycket bättre resultat av att lämna in mina senaste kodak portra hos fuji istället för mina lokala kodakbutik. Dom senaste 20 rullarna som lämandes in från församlingen på 3 dagars hos kodak blev repade negativ. Samma fick jag senaste rullen jag lämnade. Och det var inte samtidigt.


De är dessutom proffsigare o förvarar sina rullar i kylen o inte som EXPERT i hyllan i spotlightskenet 40 grader varmt. Hmmm....
Det beror på vilken film dom säljer, många konsumentfilmer åldras i hyllan, medans andra är åldrade innan/eller inte och ligger i kyl för att inte åldras vidare. Så bara för den ligger framme så säger inte detta speciellt mycket om det är en butik som bara säljer konsumentfilm.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Klart att åsikter, ris och ros ska komma fram. Problemet är bara att även en butik kan ha en dålig dag, och då det oftast är mer ris än ros som ges så hörs detta mer. Dom flesta nöjda kunder gör inget väsen av sig om det inte är väldigt speciellt. Men detta skevar dock resultaten.

För min del snackar jag inte dålig dag. Snarare konstant läge. Nu gäller detta inte bara en bransch här. Bohuslänska gubbar är ofta ena tjuriga j-lar och när en sån hamnar i ett serviceyrke är det inte så kul. Här måste man lära sig vem som går att handla av. Det konstiga här är att man sällan träffar på nån som är "neutral" utan det är antingen kanonservice eller totalt ointresse. Det finns riktigt bra firmor här. T ex maskinfirman Motorbiten som sänker priset när man handlar privat, Sko-Carlsson där man får låna med sig ett gäng barnskor hem för att prova i lugn och ro och ICA där den nye ägaren gav mig en rundtur för att visa hur han tänkte bygga om.

Det finns i dagsläget ett ställe jag inte på några villkor sätter foten i och några som funkar i nödfall. Det är konstigt nog (?) samma ställen flera andra jag känner också irriterar sig på. Det tyder på att alla jag känner är lika blåsta som jag eller att det faktiskt är ett problem :)
 
Har nu läst allt... bestämmde mig att jag inte skulle skriva.. Men har lite svårt att låta bli.

Att "varna för en expert butik" är ju lite smått löjligt då problemet som jag läste det var egentligen ganska litet.

Sen tycker jag alla som inte jobbar/jobbat i butik skulle testa på den stress och den information du får VARJE dag. Abbonemang hit och dit prisfall- justeringar i butik.

Att då gnälla på att folk inte kann allt är ju ganska fegt. Man ska inte kunna allt, man ska istället kunna ta reda på allt. Antingen själv eller tillsammans med kunden i butiken.

Man som säljare i butik jobar oftast långa pass och flera dagar i veckan. Själv jobbar jag ca 10 timmar om dagen oftast utan 1h lunch och ibland ihop med helg. Att då gnälla på att en säljare är trött och kanske inte lika entusiastik när man ska stänga ner är helt onödigt. Vissa klarar att vara entusiastiska i vilka situationer som helst, dock har väll inte alla den stress-tåligheten.

Att sen som kund använda information och klämma/leka på produkter och sen beställa hemma. Dem kunderna har man inte mycket till övers för heller. Att man inte ens får en chans oftast utan att man utrsålar att man bara vill klämma. Då läggar man inte någon tid på vederbörande.

I övrigt så är det ju upp til var och en vart man vill handla och utföra sina tjänster, tur att alla tycker olika. Annars blir det ju ingen konkurrans!.

TRevlig Fotosommar!
 
En stilla undran bara, såhär litegrand efteråt (anklagar absolut ingen för någonting, det får ni inte tro, jag är bara lite nyfiken):

Hur många av alla som uttalat sig i denna tråd är det som faktiskt har varit inne och handlat i just denna butik?

Hur många av er vet mao att diskussionen gällt en ganska liten butik som, utöver att vara ansluten till Expert, heter Bergströms Foto?
 
Jag tycker butiken har fått ganska bra exponering genom den här tråden! Eftersom trådskaparen inte svarat tycker jag att saken är utredd och det verkar som att butiken hade rätt. Om jag har vägarna förbi ska jag garanterat gå in och titta runt!

/Pontus
 
Lokalt fenomen.

Hmm, det där är ju ett otroligt lokalt fenomen... Jag jobbar själv i fotolabbet på Expert Polyfoto i Borlänge och jag kan med stor säkerhet säga att vi gör bilder utav högre kvalite än de flesta.
Vi kollar ALLA bilder och färkorrigerar dem om det behövs.
Angående fuji så är det så att expert i princip bara använder fuji-saker i sina labb då de är fuji som har hand om labbdelen inom expertkonsernen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.