Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning FÖr Expertbutik!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har arbetat i en fotobutik sedan 1974. I början var det en ren fotobutik, sedan köpte Expert upp butikskedjan jag arbetade i.Då skulle vi plötsligt känna till allt om foto och radio. En svår uppgift, jag fixade fotobiten, men radio var jag mindre hemma på.

Nu arbetar jag i en egen affär. Visst kan kunderna vara helt okunniga och ställa orimliga krav, men det är då man ska visa sitt kunnande och visa kunden vad som gäller och att kunden lämnar butiken nöjd.
 
Gammal tråd men:

anders ? (Expert Mariestad)
(Expert Mariestad)
Medlem

Medlemsprofil
Medlemskapet är temporärt spärrat

tycker jag säger mycket...
 
Jo, många har uttalat sig i denna tråd. De flesta utan att ens ha varit inom kommungränsen skulle jag tro och ännu färre har handlat i butiken. Men kom gärna hit och turista, det finns mycket att se iaf under sommarhalvåret. Och passa på att titta in både hos Expert och hos Bildmagasinet, så får ni se själva.
 
O m man befinner sig i stockholm kan
Schönherrs Foto på upplandsgatan rekomenderas
jag har alltid fått bra servive där + att dom vet vad dom pratar om är tyvärr inte alltid så i (fotoaffärer).
 
Jag kan bara göra ett inlägg om vad jag tycker om Expert. Har haft i stort sett bara bra erfarenheter. När jag skulle köpa ett lock till ett objektiv så var det baraa att säga diametern så plockade expiditen direkt fram det, inget mer med det.

Var inne idag och frågade lite om en Nikon D70 som jag är ruskigt sugen på men vill känna lite på, den hade de tyvärr inte i lager men expiditen sa att det kommer in en på fredag som han gärna packade upp och laddade åt mig så jag kunde få pilla lite på. Tipsade även om att vara där tidigt för det var tydligen lugnt där då =)
Det trista är att den är 1500:- dyrare där än på nätet så jag har ett litet dilemma om hur jag ska göra. Känns fel att gå dit och bara utnyttja för att få knna på kameran samtidigt som jag som student har väldigt knapert med pengar och 1500:- räcker långt...

Det jag ville komma fram till var iallafall att det finns en del kunnig personal med som inte hoppar på och begär att man ska kolla på andra modeller utan hjälper till så gott de kan.
 
Patric: Du får väl pruta lite. Berätta att den kostar 1500 kr mindre på nätet. Kanske kan du prata dig till ett minneskort. Då blir förlusten inte lika stor.
 
PerFogelberg skrev:
Patric: Du får väl pruta lite. Berätta att den kostar 1500 kr mindre på nätet. Kanske kan du prata dig till ett minneskort. Då blir förlusten inte lika stor.

För de 1500:- extra som Éxpert erbjuder kameran för så kan man gå direkt ut ur butiken med kameran istället för att otåligt bita på naglarna och hoppas att paketet kommer fram i övermorgon och bekymra sig om vilket postutlämningställe det hamnar på...
 
Saffady skrev:


Sen vill jag att alla "titta, kläm och gå hem och beställ över internet" personer frågar sig själva hur ni tror att det känns att ha en massa människor som bara kommer in och utnyttjar personalen till informationssökning utan att bidra med en enda krona till företaget. Och värst är dom som kommer in och har råpluggat in en eller två modeller i huvudet bara för att kunna förnedra butikspersonalen, och avsluta konversationen med "Ni ska ju vara experter".

Har ni någonsin provat att pruta på priset i en klädbutik?? Troligtvis inte, du skulle bli betraktad som en idiot, där ligger det höga marginaler kan jag säga, vilket dom måste ha för att kunna överleva alla sina reor. Men att pruta in på sista kronan i en Radio/TV butik verkar vara en själklarhet för dom flesta.


Hoppas det är godkänt att klämma och fråga på pris i en "expertbutik" och sedan beställa från en annan "expertbutik" i stan där dom bor länge..när priset skiljer lusentappar ??
Mvh/Gunte..
 
Har bara goda erfarenheter av min lokala Expertbutik. Sen är deras gamla annonser rätt trevliga. Får fortfarande lite köpsug när man bläddrar i gamla tidningar från 90-talet. Vore det tio år tillbaka i tiden skulle jag slicka munnen efter en Konica Hexar.
 
Nu är detta flyttat till forumet "Butiker och leverantörer", där det är OK för butiker mfl att svara på dylika "anklagelser".

Experts representant spärrades för att man inte visade i profilen vem som företrädde blaget i diskussionen - regeln om icke-anonymitet gäller alla.
 
cw-op skrev:
Själv sitter jag och väntar på Mats genmäle? Det var ett tag sen vi hörde av honom nu?
Tycker att det är starkt av Anders på Expert i Mariestad att gå i svaromål här på fs. Inte så strategiskt smart kanske men inläggen gör ett ärligt intryck på mig iaf.

En sak som jag har märkt är att det är mycket gnäll & gnissel över leverantörer och fotoaffärer här på fotosidan. Man behöver väl inte dra upp minsta bagatell eller kanske rena missförstånd härinne? Bättre att istället besinna sitt ansvar mot affärerna som förhoppningsvis gör sitt bästa för att serva oss krävande foto-konsumenter på bästa sätt?

Har tex. sett trådar där folk vill häva ett köp för att beställda prylar dyker upp en (1) dag för sent?

Fotosidan syns ju rätt bra av många och det är nog inget skoj för handlarna att få negativ reklam här. Ingen rök osv...

Om det går inflation i klagomål så riskerar vi köpare dessutom möjligheten att sätta en handlare eller generalagent på plats när det verkligen gäller.

Nej, tur att man inte driver fotoaffär idag när många av "Kunderna" bara kommer in i shopen för att snacka och känn-klämma på kamerorna för att sen skynda hem och beställa grejorna på nätet.

Fotobutikerna är utrotningshotade, dom borde vi egentligen vara rädda om och gynna mer. Ujj-ujj, nu blev det visst lite OT här på slutet.

JANNE (Bekväm. Lever inte som han lär i det här fallet utan som för det mesta köper "Grisen i säcken" - Dock utan att först prov-klämma i butik.)

Håller med, man skall vara glad för att man fortfarande kan gå till butikerna och titta på grejorna, jag hade beställt en canon eos 300v men sedan gick jag och kollade på en nikon f75 i butiken, tyckte om den och köpte den. jag är nöjd.

dessutom tycker jag det var modigt av Anders från expert mariestad, jag tror jag vart där, finns två fotobutikerna nära varandra så jag har svårt att urskilja på dem. Men jag förstår inte riktigt vart han har "brutit mot FS-reglerna" och gått till "personangrepp". Han svarade ganska moget tycker jag.
 
Och vi närmare eftertanke så minns jag att jag framkallt bilder i Expert-butiken detta handlar om och bilderna höll god kvalitét, så jag tror nog mer på att rullarna var paj redan innan.
 
Hehe... jag vägrar överhuvudtaget att gå in på en Expert-butik i min närhet... Sist jag dristade mig till att göra det så påstod killen bakom disken att de hade stängt valborgsmässoafton (som var en fredag)... (jag vet att de hade öppet).

Jag kan ju säga att på jobbet jobbar vi inte ens halvdag på just nämnda afton.
 
Lindhes foto i Thn

Jag handlar allt till mina kameror på Expert, dels på Expert, Lindhes foto i Thn och dels på Expert foto på Skaragatan i Lidköping. Bägge dessa butiker är specialiserade på foto och där får man precis det bemötande man vill ha.
De kan allt om foto och är alltid trevliga och tillmötesgående. I Lidköping har de tom erbjudit sig att ta in varor de normalt inte säljer bara för att jag frågat efter dem.
På Lindhes så släpper chefen allt han har för händerna när jag komemr in i butiken och kommer bort och hjälper mig och är hur tillmötesgående som helst. Kan bero på att jag lämnar in 25 rullar åt gången när jag lämnar in, fotar mycket analogt och det blir en 5-6 rullar om dagen minst. När jag kommer in har de alltid en stund över till att prata lite foto och de är alltid väldigt trevliga. De är aldrig helt omöjliga på priset heller. Om jag ska köpa film tex så tycker jag att, nja den är nog lite dyr va? Då fixar de till ett bättre pris och när jag framkallar får jag alltid 10% rabatt.

Sen var jag en gång inne i en annan expertbutik när jag kollade på digitalkameror... Jag hade en fråga om en kamera som de hade med i ett annonsblad...de visste inte ens att det fanns en kamera som hette så... Kameran vi pratar om är KonicaMinolta Dimage A2... Detta var iofs precis när kameran kom men ändå...(jag var först i thn med den kameran, så ny var den)
Jag köpte den kameran sen...men inte i den butiken. Jag gick till Lindhes och förutom ett jäkligt bra bemötande så fick jag också ett schysst pris och en stor portion information om kameran.
 
Jag har läst dom flesta av Expertinläggen. Och jag känner att jag måste ge lite positiv PR för en Expert butik jag alltid anlitar.
Expert Polyfoto i Borlänge har både kunnig personal, håller hög servicenivå och snabb leveranstid, på allt jag beställer. Dessutom priser som i stort sett konkurrerar med Cyberphoto o Scandinavian.
 
HÄRJEDALEN skrev:
... 1(EN) bild på ena rullen (ett dop) och 18 bilder på den andra. Alla 18 hade varierande blåstick samt grönstick...

Det jag vill komma till är att de dessutom har mage att att betalt för "jobbet" 279:- för INGENTING. Och så protesterar expediten när jag inte finner accept i arbetet.
Man kunde i vart fall fått några filmrullar som plåster på såren...
Jag skulle inte betala ett öre.
Bara lugnt säga att de får göra om det och om det inte blir bra så vill jag ha negativen och kunna gå ngn annanstans för att göra bilder.
 
Jag har dessvärre samma dåliga erfarenhet utav Expert, som i mitt fall meddelade att de inte kunde ta emot ett Sigmaobjektiv för uppchippning och service. "Du får gå till någon återförsäljare utav Sigma" var svaret de gav mig...
 
bearhug skrev:
Jag har dessvärre samma dåliga erfarenhet utav Expert, som i mitt fall meddelade att de inte kunde ta emot ett Sigmaobjektiv för uppchippning och service. "Du får gå till någon återförsäljare utav Sigma" var svaret de gav mig...

Men...sa de det? Det var det dummaste jag hört. Expert är ju sigma-återförsäljare! Sa du inte det till dem?

Låter som många här har tråkiga erfarenheter vad gäller Expert men jag vill påpeka att alla Expert inte är så dåliga. Själv har jag mycket goda erfarenheter från de två Expertbutiker jag anlitar. Som ni förövrigt kan läsa om ovan...
 
det skiljer nog från butik till butik

Jag kanske har haft tur, men i de flesta Expertbutikerna jag har varit inne i för rådgivning har det oftast funnits någon i personalen som själv varit fotointresserad och mycket kunnig, speciellt i de mindre butikerna. Så det skiljer nog mycket från butik till butik
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar