Jag kan inte låta bli att bidra med lite jag också apropå okunnig/ignorant personal i fotobutiker.
För några år sedan så plåtade jag en kompis för hon ville ha lite bilder att ge till sin dåvarande kille. Jag använde som vanligt Kodak Dia. Det blev två rullar. Jag hade dock inte möjlighet att själv åka och lämna in dom på framkallning utan det skulle hon fixa, jag skulle bara hämta dom efteråt. Tyvärr så valde hon att inte gå till den Expertbutik (hör och häpna) som är den enda fotobutik jag litar på i Lund utan hon lämnade in den till en Fuji-butik, som dock är renodlad fotohandlare.
När jag senare hämtar filmen så har dom inte hunnit klippa upp den ännu utan jag tar den som rullar och klipper den själv när jag kommer hem och lägger den i fickor. När jag sedan börjar scanna så märker jag att det är en grönton på alla bilder som inte vill försvinna. Jag vänder mig då till Fotosidans forum för att få svar på vad det kan vara för fel eftersom jag aldrig hade sett det förut och får reda på att det antagligen är så att dom har framkallat i C-41 istället för E-6.
Med detta i bagaget så åker jag in till fotohandeln med film och kvitto. Det är egentligen nu som det riktigt tragiska händer.
Först hävdar dom att det inte är dom som har framkallat filmen eftersom det är fel sorts fickor. Dom använder inte sådana. Att jag har kvitto spelar ingen roll.
Sen, efter ca en halvtimmes dividerande så börjar dom skylla på den stackars prao-eleven som inte var där just då eftersom han hade slutat för dagen, men som hade lämnat ut filmen till mig tidigare. Jag tycker nog då att om man har en prao så låter man inte han framkalla film utan övervakning.
Efter ytterliggare ca en halvtimme så föreslår han som jag uppfattade som labbansvarig att scanna in den i sin maskin eftersom den är bättre än min scanner (CanoScan FS4000US) och han ska nog kunna fixa bilderna. När han märker att det inte går så försöker han skoja bort det och säga att man ju kan göra bilderna röda istället. Dessutom börjar han snacka om att man inte kan lita på Kodaks filmer eftersom dom alltid ger olika resultat på varje film och att man därför självklart ska använda Fuji.
Som plåster på såren så fick jag till slut 2 st konsumentrullar Fuji. Bilderna på min kompis fick jag rädda genom att göra B/W. Att ta nya var det inte snack om, hon tyckte att det var för pinsamt att ta samma bilder en gång till.
Kan ju tilläggas att när jag gick förbi där häromdan så såg det ut som om dom hade lagt ner verksamheten. Då log demonerna i mig
Greven