ANNONS
Annons

Varma Modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! kul att det diskuteras om mina bilder. Då jag ständigt är ute på fotouppdrag så har jag på senaste varit dålig på att hinna kika mina mail och denna sida! men här kommer lite tips på vad jag gör.

Det är flera saker som påverkar bilden och dess toner. Om vi börjar med Kameran, själv kör jag en Canon D60 vilket ger både gul o rödstick i vitbalansläget för blixt. Effekten blir kraftigare i studio än tex fotografering utomhus. Dessutom kan man ju i kameran ställa in om den ska ge starkare färger, olika toner, eller mera kontrast.

Ljus/blixt. Jag kör Elinchrome blixtar med bouncers, softboxar o paraplyer. Olika blixttyper ju faktiskt lite olika färgtemperaturer. Dom bilder som är extremt gula har jag använt ett guldparaply på. men oftast så använder jag silverparaply eller bouncers framifrån.

Efterbehandling/PS. Det finns flera sätt att efterbehandla bilderna...men oftast gör jag inte mera än att bara öka kontrasterna i Nivåer i Photohop. lägger inte på något extra färger eller mera rött eller gult.

Så allt är en kombination att ställa in kamera, sätta upp ett bra ljus, och tillslut fixa det sista i PS.

MVH Pierre

Bilagor

• malingudmundsson.jpg
    malingudmundsson.jpg
    32.7 KB · Visningar: 552
*ler bara ler*... eftersom jag då som otroligt nära samarbete med Pierre kan intyga ovanstående...handlar det som vanligt om hur skicklig man är på att hantera dom tekniska prylarna man har att röra sig med...

Tack killen för en fruktansvärt bra fotovecka på Gotland.....

Bilagor

• 7991-jp_filteredweb-11.gif
    7991-jp_filteredweb-11.gif
    47.3 KB · Visningar: 534
J.P skrev:
*ler bara ler*... eftersom jag då som otroligt nära samarbete med Pierre kan intyga ovanstående...handlar det som vanligt om hur skicklig man är på att hantera dom tekniska prylarna man har att röra sig med...

Tack killen för en fruktansvärt bra fotovecka på Gotland.....

Åh, Marina! Tänkte precis fråga henne om bilderna, är det du Patrik som tagit dem? Kul!

Varför inte dela med dig hur du gjorde vid den sessionen, såg en bild med blå ton i bakgrunden. Är den tagen vid samma tillfälle?

//Joseph - som för övrigt är kompis till modellen på bilden. :)

Jepp både jag och pierre har plåtat henne, men så mycke mer än så här kommer ej att visas "just nu"..*s*

Vi kommer garanterat att plåta henne ett ex antal gånger till ;-)

Håll utkik så lär du se mer av denna vackra modell samt några till... *S*

Glock skrev:
Åh, Marina! Tänkte precis fråga henne om bilderna, är det du Patrik som tagit dem? Kul!

Varför inte dela med dig hur du gjorde vid den sessionen, såg en bild med blå ton i bakgrunden. Är den tagen vid samma tillfälle?

//Joseph - som för övrigt är kompis till modellen på bilden. :)

Ok!...först så är bilden tagen på Restaurang Tivoli i sthlm en söndag eftermiddag. ;-)
Bakom soffan är det en trappa... där har vi monterat två blixtar... en 250 Elinchrome och 1 Hensel 500, 250´n sitter det gult färgfilter på och på henseln sitter det rött,,,

Framifrån har vi en Elinchrome 500 monterad på en 135cm Octadome bouncer, kamera är Canon D60 med ett 50mm F 2,8.

Jag har för mig att inställningarna va 180 F/11

Det togs ca 1000 bilder på Marina den helgen!!..

Hoppas infon räcker??

//Patrik JP.

PhotoJoe skrev:
Kelvin, inte Calvin! Kelvingrader är temperaturen som ljus mäts i. ;)

mm Kelvin grader, K är temperaturens SI-enhet (Sistéme Internatioal d'unité).

0 grader c = 273 grader K.
dvs c+273=K =)

inte så användbart för fotografer kanske, men ville bara inte att läsare av denna tråd felaktigt ska tro att enheten fastställdes i fotografins syfte!

Tack för utförlig info och bra bilder Pierre och Patrik. Det ska ni ha mkt kredd för.

Aha, D60 med 50mm-- samma som jag. Nästa investering blir i paraplyn och mer roliga saker att studsa ljus på, istället för uppgradering av kameror eller objektiv som de ordinära prylgalningarna tänkt på först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar