Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varma batterier under laddning

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne.A

Aktiv medlem
Hej!
Har införskaffat en Maha Powerex MH-C800S laddare.
När jag laddar mina batterier i den blir dom väldigt varma även när jag kör "skonsam laddning" och inte snabbladdning. Batterierna blir så varma att det bränner ordentligt i fingrarna när jag håller i dom.
Detta är väl generellt sett inte bra för batterierna. Någon som har erfarenhet av denna laddare och kan svara på om det är normalt för den? Har tyvärr inte kunnat mäta temperaturen på batterierna men rejält varma blir dom i alla fall.

Mvh
Danne
 
Upp till 60C core är helt acceptabelt, vilket brukar bli cirka 45C på ytskiktet.

Men, man brukar inte ladda dem riktigt så hård, detta eftersom ett av bästa sätten att bedömma när en NiMH-cell är fulladdad är att vänta på det "knä" i temperaturkurvan som uppstår mot slutet av laddning. När man detekterar att temperaturen ökar med _snabbare_ än 1.8F/min (Ganska exakt 1C/min) så har batteriet tagit emot maximal laddning.

Detta är anledningen till att de mer avancerade laddarna har flera temperatursensorer: En per cell, samt en för omgivande temperatur.

(Vidare kan sägas att de flesta NiMH-packar under laddning upplevs som svala upp strax över "halv laddningsmängd).
 
Senast ändrad:
Hmm, ok. Får se om jag kan skaffa något att mäta temeraturen med. Vet inte vid vilken temp man uppfattar att det bränns men det borde väl vara runt 45-50 grader någonstans...
Hittar ingen info om min laddare är temperaturstyrd men det borde den väl vara tycker jag. Får väl kontakta leverantören och höra efter med men man vill ju gärna ha lite kött på benen innan.

Mvh
Danne
 
Laddaren kanske ger en något hög laddström verkar det som. I "soft mode" ger den en laddström om 500mA och "normal mode" 1000mA. Efter vad jag läst är en laddström på 0,1 x batteriets kapacitet dvs för mina 2300 mA batterier skulle laddströmen vara 230mA för skonladdning. Enda förskriften för laddning som medföljde var att batterier över 800mA kan laddas på snabbladdningen med 1000mA. Undrar hur varma mina batterier blir om jag laddar dom med 1000mA då? Har endast testat soft mode laddningen och jag tycker dom blir varma redan då....

Mvh
Danne
 
Ett gammalt labbtips, så länge du kan hålla ett fingret på den heta komponenten utan att bränna dig är temperaturen under 70 grader (celcius).
 
Kan hålla fingrarna på 6-8 sekunder sedan bränns det, eller blir väldigt obekvämt att hålla kvar dom i alla fall... Känns definitivt som att dom blir för varma i så fall...

Mvh
Danne
 
Har nu gjort ett kanske inte så exakt test men man tager vad man haver...
Lade i alla fall en stektermometer på batterierna, helt fritt utan tejpning eller på annat sätt täcka över dom och därigenom höja temperaturen. Har nu kommit upp till 52 grader under skonladdning och jag antar att den faktiska yttempen på batteriet ligger högre än så. Låter inte bra tycker jag. Får nog maila Maha Powerex och rådfråga dom.

Godkväll!
Mvh
Danne
 
Hej Danne.A.

Du skriver inte vilken sorts "batteri" du laddar, ålder, fabrikat, skick, hur många cykler de genomgått tidigare, hur de har förvarats, vilken volt de hade då du precis hade köpt dem. Om de är Low Self Discharge-celler mm.

Denna information är väsentlig för att få ett svar som har hög grad av tillit.


En laddning med ca 0,2C är tillräckligt hög för att cellerna kan få permanenta skador.
En laddning med 0,2 C innebär att laddaren kan ha det väldigt svårt att känna av Delta Peaken. Förmodligen så bryter din laddare på temperaturen.

Mitt förslag är att du höjer till 1A för att säkerställa en god termineringssignal från cellerna.

Mahas S-serie ska vara av god kvalitet. Själv äger jag den större 800S samt 9000C.
Mina celler har aldrig blivit ljumna i någon av laddarna.

Det rekommenderas av alla tillverkare att ladda med "standardladdning", DVS 0,1 C i 16h ELLER 0,5-1,0 C med din typ av laddare (som bryter med Delta Peak).

Många har förstört sina celler med för låg spänning för att de tror att det är skonsamt...

MVH//Anders
 
Hej Anders!
Cellerna jag använt är;
AA GP2500mA ca 1år gamla och uppskattningsvis 20-30 cykler, det är dessa batterier jag uppmätt till 52 grader under laddning med 0,5A ström.

AA Powerbase Instant 2350mA låg självurladdning (kjell&Co) ca 6mån 2-3 cykler. Dessa laddade jag över natt och har ingen temp på tyvärr.

AA Philips NiMh 2100mA ca 1,5 år gamla antal cykler <30 blev väldigt varma under laddning dock inte uppmätta med ungefär liknande GPs.

AAA Philips NiMh 700mA ca 1,5 år antal cykler vet jag tyvärr inte men definitivt <30. Blev varma under uppladdning och jag avbröt den.

AAA Powerbase Instant 800mA låg självurladdning ca 6mån 3-4 cykler. Blev varma under laddning så jag avbröt.

Initial spänning på batterierna är inte uppmätt.
Samtliga är laddade på 0,5A skonladdning.

Mvh
Danne
 
Hej Danne.

Bra att du skrev vilka celler samt skick de är i, då verkar det inte vara cellernas fel att du får det varmt.

Eftersom laddaren använder samma styrka, 500mA eller 1A oavsett storlek på cell så behövs det ju inga funderingar mer då du även laddat dina AAA celler med den. Default charge rate är 0,5A med AAA.



"I've had my 800s for over a year and twice it didn't terminate properly. I believe both times I was using the soft charge setting on AA's."


"I just read the owner's manual (one more time) and I now see that they clearly say that the Rapid Charge Mode (Default) is...
"Suitable for batteries with capacities greater than 800mAh."

Du kanske ska kontakta Maha då de har tre års garanti på sina Mahaladdare.

Använder du platserna längst bort från strömkontakten?

MVH//Anders
 
Hej!
Ja sista gången då jag även tempmätte dom satte jag dom till höger i laddaren då det står i manualen att batterierna till vänster kan bli varmare.
Tack för era svar får nog kontakta Maha och höra vad dom säger om saken...

Mvh
Danne
 
Problemet med NiMh är att det INTE finns en dV algoritm som är pålitlig i alla situationer - skall man snabbladda (>1,1C) vilket man nästan måste om man skall ha en aning om när cellerna är klara så måste man ha två kriterier för charge cut off om det skall vara säkert, -dV, dT eller tid är metoderna man har att välja mellan och man måste välja minst två om laddaren skall vara säker - det finns en mycket noggrann utredning vilken leder detta påstående i empiriskt bevis.

det är mycket lättare att montera in en tempertursensor i ett cellpaket än att göra det i en laddare med ytbytbara celler och detta är också troliga orsaken till att få laddare mäter dT på cellerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.