mange78 skrev:
Ja, så hade man då möjligheten att testa syrrans nyinköpta 350D i helgen. Skulle detta nu vara det som skulle få mig att bli digital?
Erfarenheterna blev som väntat både positiva och negativa. Till en början var det naturligtvis hejdlöst kul att kunna plåta på utan att behöva tänka på film/framkallningskostnad och den direkta feedbacken var som väntat en fröjd. Och greppet har jag varit minst sagt skeptiskt till efter att ha känt på den i butik, men med batterigreppet blev det rejält mycket bättre! Så långt allt väl...
Men, nöjet stannade också mycket vid detta. I lördags eftermiddag begav jag mig ut för att fånga den vackra kölddimman som hade lagt sig över åkrarna. Riggade upp stativ, kamera och ställde in vitbalans och började plåta men gav snart upp. Redan efter några bilder faktiskt. Den enormt lilla och mörka sökaren gjorde det fullkomligt OMÖJLIGT att fokusera manuellt. Visst, det var skymning ute och det fanns inte mycket av kontraster i den vita omgivningen men skillnaden mot min Eos 30 gjorde sig här brutalt påmind! Med detta så hade de första svordomarna fallit över 350D...
Vidare skulle jag plåta lite porträttbilder i lördags kväll och då samtidigt hårdtesta min nyinköpta 430 EX. Och här kom nästa motgång relativt omgående, nämligen brännviddsförlängningen! Mitt eminenta 85/1.8 kunde med nöd och näppe användas i det rum där jag ville ha porträtten. Efter att ha pressat mig upp till väggen i andra sidan av rummet fick jag dock till några bilder med den komponering jag önskade. Med min Eos 30:a gick det dock utmärkt att använda denna glugg hela tiden. Jaha, det var bara att byta till mitt 50/1.8 och detta innebar synliggörandet av nästa motgång, nämligen det längre skärpedjupet på den lilla sensorn. Trodde inte att skillnaden skulle vara så stor som den faktiskt var. På några av bilderna ville jag ha riktigt kort skärpedjup och för att få det vara jag tvungen att gå ner på 1.8-2.0 på 50an. Och tack vare att jag var tvungen att använda den gluggen pga cropfaktorn blir därmed skärpan inte riktigt tilltalande.
Lagom negativ efter detta, laddar jag upp bilderna och upptäcker mitt fatala misstag. Har haft kameran inställd på 800 ISO hela tiden! FAN, vad klantigt... Men, varför i hela friden har man inte den informationen i sökaren, det är ju där man tittar när man fotar med en SLR. Då hade jag ju sett det med en gång. Det är ju minst sagt relevant information... Hade kameran i M-läge och fotade med blixt i ett mycket mörkt rum pga att jag inte ville blanda in för mycket varmgradigt ljus. Därmed hade jag ju struntat i exp.mätaren för länge sen och körde helt manuellt. Således gav inte tiderna och mätaren mig nån information om att det var nåt tjall med ISO-värdet.
Jaja, summan av kardemumman är att jag hänger kvar vid det analoga ett tag till. Bristerna sitter främst i sökaren och cropfaktorn anser jag. Men trots det överrraskade kameran mig positivt och den var i normalt ljus mycket trevlig att jobba med. Men att man missat att delge ISO-infon i sökaren tycker jag är helt otroligt! Men, man får säkert in nån rutin för att kolla det också varje gång man skall till att knäppa en bild...
Det var några tankar såhär efter att ha provat på den digitala tekniken en sväng. Ingen analog vs digital värdering, bara en liten historia om min första helg som digital. Och så måningom lär det nog bli flera!
Mvh Mange