Uttryck
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Som jag ser det handlar det om att det är mer lärorikt att fota med en manuell kamera!
Där håller jag med, och manuella kameror är oftast analoga,
Visst går det att fota manuellt med en DSLR, men som nybörjare TVINGAS man till det med en helmanuell analogare. Då TVINGAS man lära sig. Det finns inget P, det finns ingen GRÖN KNAPP. Det finns inte ens A och S (Av och Tv)
Jag förstår Eriks tanke.
Sedan jag köpte min första dslr i våras har jag nästan enbart använt AV, T eller M läget i 95% av alla bilder. För att LÄRA mig hur det hela hänger ihop. Jag tvingade mig att lära mig även om jag istället kanske skulle tagit bättre exponerade bilder m P eller Grön knapp-läget. Men då hade jag ju inte lärt mig hur det funkar heller.
Kvalitet när det gäller bilder kan man ju givetvis diskutera. Men digitala bilder har ju dock en begränsad kvalitet m den upplösning de har. Det kommer man ju inte ifrån.
Kvalitet i kamerahus diskuteras det jämnt o ständigt här och alla kvalitetsmedvetna älskar att klaga på t ex 350Ds plastiga känsla. Jag tycker inte att det spelar så jäkla stor roll faktiskt. Det är ett verktyg för att lära sig att fotografera med. Jag ids inte haka upp mig på ev plastighet då det givetvis finns mer robusta grejor.