Annons

Varför visas det fel klockslag på fotosidan..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Upptäckte precis att tiderna blir fel på inläggen om man är utloggad. Inlägg som låt säga egentligen skrivits kl. 17:00 anges som kl. 18:00. Är man inloggad så visas dock tiden rätt.

Hur kommer det här sig?

Om du inte är inloggad så har forumet ingen aning om vilken tidszon du befinner dig i och visar därför tiden i GMT.

När du är inloggad tas din tidszon från dina inställningar.

Okej..hur gör jag för att tiden ska visas rätt i inläggen när jag INTE är inloggad?

Känns som att felet borde ligga hos fotosidan.se och inte i mina inställningar eftersom tiden visas rätt när jag väl är inloggad. Min dator är inställd på "UTC +01".

Senast ändrad:
Okej..var gör jag inställningarna för detta i Window 8.1? Vad jag kan se så är min dator inställd på "UTC +1" och inte "GMT +1".

UTC och GMT är för detta ändamål samma sak.

Forumen struntar högaktningsfullt i dina inställningar i Windows. Det är foruminställningarna här på FS som spelar roll (och bara när du är inloggad - annars blir det GMT): http://www.fotosidan.se/forum/profile.php?do=editoptions

Hmm, nja, förvirringen är total. Fx med "private window" gav GMT +2, medan IE (ej inloggad, vanligt fönster) gav GMT +1 och samma som om jag är inloggad.

Om jag använder webbläsaren Opera och är utloggad så står det så här hos mig:

"Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25."

Men om jag använder mig av Firefox står det däremot så här:

"Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27."

Hmm..det är Firefox jag normalt använder mig av, men helt plötsligt visar ju den rätt tid när jag är utloggad. Verkar visa fel ibland och rätt ibland alltså. Superskumt...

Uppenbarligen rapporterar olika browsers olika tid när du är utloggad. Varför är det viktigt att du ser rätt tid på inläggen när du inte är inloggad?

Uppenbarligen rapporterar olika browsers olika tid när du är utloggad. Varför är det viktigt att du ser rätt tid på inläggen när du inte är inloggad?

Viktigt och viktigt..jag vill bara att tiden ska visas på ett korrekt sätt. Varför ska det behöva visas fel tid??

Viktigt och viktigt..jag vill bara att tiden ska visas på ett korrekt sätt. Varför ska det behöva visas fel tid??

Därför att FS inte vet vilken tidzon du befinner dig i om du inte är inloggad och har angett detta. Visserligen kan din webbläsare dela med sig av detta, men det är uppenbarligen inte konsekvent mellan olika webbläsare, och det är knappast något Fotosidan kan göra något åt.

Frågor kring hur du får dina olika webbläsare att göra rätt i dessa sammanhang tas lämpligen i forum som har med datorer och webbläsare att göra ;)

FS kan ställa in sin tidzon så den blir rätt, det är ju trots allt inriktade till de som bor i vår tidzon. :) Även om det antagligen finns ett stort gäng från andra länder/tidzoner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar