ANNONS
Annons

Varför väljer så få Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill du ha begagat får du kanske leta lite längre men det är absolut inte omöjligt. Köpte själv en begagnad 24/2,8 för inte så länge sen...
 
Jag tycker oxå det känns lite löjligt med att det är svårt att hitta beggade saker till en Minolta kamera. Jag själv tycker att jag har gjort riktigt fynd till min Minolta kamera.. :)

Ska man köpa begagnade saker till en Minolta kamera så får man dom prylarna ganska billigt eftersom de flesta har Canon/Nikon grejjer. Självklart drabbar den en själv oxå då man ska sälja begagnade prylar, d.v.s. man får kanske ut lite mindre pengar på dem eftersom efterfrågan är mindre.

Och eftersom det är många som har Canon/Nikon så är det ju en himla konkurrens på de prylarna vilket gör att begagnade objektiv m.m. ibland är hutlöst dyra jmf med nya saker!?

Eller är jag helt ute och cyklar?

/Wix3m
 
Det virker mange ganger som om snobbefaktoren er viktigere enn kvaliteten på bildene.
Mange er fanget i reklamefella i stedet for å ta en titt på hva man egentlig trenger av utstyr.
Når det gjelder bruktmarked for Minolta, så er den mye større enn en vanlig amatør har bruk for,man må bare vite hvor man skal lete.Er det virkelig ingen som handler på nettet,eller forventer man at alt skal finnes på den lokale foto sjappa?

Minolta har også kamera for profesjonelt bruk(Dynax 9),dem har også G objetivene (Suveren optikk)som er retta mot den proffe delen.

Har du ikke bruk for en Dslr eller leiemuligheter,så er det akkurat det samme hva du velger.Bestem hvilken behov som skal dekkes før du kjøper kamera

Har selv en Minolta 800si som har dybdeskarphetsknapp og spotmåling som jeg bruker veldig ofte.Meget fornøyd med Minolta.

Trygve
 
Re: Kamera?

luiga skrev:


Ja, autofokus är ju egentligen oxå tämligen värdelöst, för det går ju precis lika bra att ställa in manuellt.

Varför ska man ha elektronisk eller ens mekaniskt styrd slutade? Det går väl lika bra att köra med ett svart skynke framför objektivet? ;-)
 
Re: Re: Re: Kamera?

Sonnaren skrev:


Manuell ISO-inställning är väl en tämligen värdelös finess om man inte avser att pressa sin film. Skall man göra det går det ju precis lika bra att använda kompenseringsratten.

Inte alls. Iaf. på min EOS 300 skulle det vara en stor nackdel att inte ha manuell inställning och jag antar att ungefär detsamma gäller för de flesta andra kameror i den klassen.

Exponeringskompensationen är helt satt ur spel i manuellt läge då samma skala som anger kompensatonen används för att visa den manuella exponeringsinställningens avvikelse från just det, inställt ISO-tals (enligt labbet i Japan) korrekta exponering.
Visserligen kan man även manuellt ställa markören till lämplig exponering men har man sedan att göra med en del filmer som bör överexponeras grovt, t.ex. NPH400, så blir det lite jobbigt...
Sen så är ISO-inställning troligen det enda sättet att kompensera med blixten på billigare kameror (till vilka rätt många av oss faktiskt är hänvisade) men det argumentet är iofs satt ur spel om Nikon inte orkar slänga in någon TTL-mätning...
 
Re: Re: Re: Re: Kamera?

LeadHead skrev:



Sen så är ISO-inställning troligen det enda sättet att kompensera med blixten på billigare kameror (till vilka rätt många av oss faktiskt är hänvisade) men det argumentet är iofs satt ur spel om Nikon inte orkar slänga in någon TTL-mätning...
Du har aldrig övervägt möjligheten att använda bländaren? Eller har fabrikanten av din kamera inte orkat "slänga in" dylik finess? Eller är det så att ledtalsberäkning är för besvärligt?
Nikon orkar nog slänga in TTL utrustningar i de flesta av sina kameror, på de litet mer avancerade än grundmodellen slänger de in så bra utrustning att konkurrenterna bleknar. Men det skiter jag i för blixtfotografering är det absolut sista jag tar till eftersom det är tungt att bära med sig (Metz CL4, 3 stycken) Att få bra resultat med en blixt är som att försöka plocka loppor med tårna.....det k a n gå - någon gång .....kanske
Us
 
Re: Re: Re: Re: Re: Kamera?

Sonnaren skrev:

Du har aldrig övervägt möjligheten att använda bländaren? Eller har fabrikanten av din kamera inte orkat "slänga in" dylik finess? Eller är det så att ledtalsberäkning är för besvärligt?

Nej, det är egentligen inte så besvärligt men jag pratade givetvis om just automatiken som nog de flesta använder så länge man håller sig till intern blixt eller extern blixt i blixtsko.

Att sen resultatet oftast blir kasst när man använder en blixt är en annan femma...
 
Re: Nöjd dynax 5 ägare!

andreas_jellve skrev:
Är det verkligen så många som köper en Canon i samma (pris)klass bara för att det finns fler/bättre objektiv?

/Andreas
Nja, knappt jag tror det. Alla tillverkare har bra objektiv så det räcker till de flesta köpare med halvstor plånbok.
 
LeadHead skrev:
Är det inte också så att Minolta saknar de där riktigt robusta proffshusen?
Inte för att jag vet om det påverkar amatörerna...


Jag har en 9xi och den är sk "die hard konstruerad", liksom den nyare dynax 9 modellen. De billigare Nikon och Canonkamerorna är väl lika känsliga som de billigare Minoltamodellerna?
 
Nilea skrev:
Jag har en 9xi och den är sk "die hard konstruerad", liksom den nyare dynax 9 modellen. De billigare Nikon och Canonkamerorna är väl lika känsliga som de billigare Minoltamodellerna?

Är den tätad?

Sen måste jag dock erkänna att jag inte kände till Dynax 9:s existens när jag skrev det där... :)
 
Senast ändrad:
LeadHead skrev:


Är den tätad?

Sen måste jag dock erkänna att jag inte kände till Dynax 9:s existens när jag skrev det där... :)

Ja den ska ha skydd mot fukt och damm. Såklart man inte ska bada med kameran, men vilken kamera tål det. Men jag har hört en som tappade sin i vattnet och den funkade alldeles utmärkt efteråt. Jag har i alla fall aldrig haft problem med min trots väta, lera, slag mm :)
 
Jag har konverterat till Canon efter att ha haft Minolta tidigare. Varför ? Jag ville ha en begagnad Minolta 9a men hittade ett antal EOS 1V:eek:r så det blev en sån. 1V är super men det är säkert 9:an också. Hade gamla 9xi:n i 10-12 år
och den var verkligt bra. Dynax 7 är mkt. för pengarna men känns lite för plastig. Vad det gäller kvalite har jag haft Minolta CLE, SRT101,
XG1, 500Si, och ett antal objektiv. Aldrig ngt. som krånglat. Tycker att Minoltas optik är lika bra som Canon. Amatörserien känns mekaniskt bättre. Är mkt nöjd med Canon men det har kostat en del att byta system även om man försöker köpa begagnat. Det finns som tidigare nämnts mer till Canon och är lättare att sälja.
 
"Rör inte min Minolta
I nyhetsmorgon idag på tv 4 så hade dem testat Volvo s80 och den nya Mazada(kommer inte ihåg vilken modell)herrgårdsvagn. Volvon kostade 80 000 kronor mer. Mazdan fick flest poäng. Det som var standard i Mazdan typ aircondition, läderklädsel och antispinn fick man betala extra för i Volvon. Slutsumman för Volvo med dessa tillbehör var 110 000 kronor mer. Konklusionen blir således. Vad får man i Volvon som man inte får i Mazdan? Inget, förutom att namnet är mer "gediget". Jag håller mig till Minolta.

Hilsen Peter
"

riskokare vs sveriges stolthet =)
 
Jag gissar att en starkt bidragande orsak till de olika fabrikatens spridning är alla stormarknader.

Rikstäckande kedjor köper in volymmodeller EOS 300/F65 och slänger på ett billigt piratobjektiv.

Det blir många marknadsandelar som hamnar där.

Resten blir moment 22. Din granne har en och är nöjd, du köper en du med...

Roben
 
Är det verkligen så att Minolta säljer mindre? Bland proffsen så är det klart att Nikon o Canon äger marknaden men är det så bland "vanligt" folk? Bespara mig personliga analyser. Är det någon som har fakta?
 
En fråga som ställdes ganska tidigt var om dynax 5:an hade uttag för trådutlösare. Har den det?

Sen tycker nog jag att det inte är några större svårigheter att hitta beg prylar för minolta. Särskilt inte om man väljer sigma eller soligor prylar.

Jag tror att de inom något år kommer släppa världens bästa DSLR. Den som väntar på ngt gott...

viva minolta!! MIN-olta... :)
 
afropavo skrev:
En fråga som ställdes ganska tidigt var om dynax 5:an hade uttag för trådutlösare. Har den det?
Infraröd fjärr kostar bara ett par hundringar till den.

Uppdatering: Det var visst bara till QD-versionen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.