Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför väljer så få Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipset på Dynax 9xi, ska kika på det. Men jag köper kameror för inköpspris från tillverkaren, så det blir förmodligen en ny kamera. [/B][/QUOTE]

Då tycker jag att du ska köpa dynax 9. Själv har jag 9xi (föregångaren) och är helnöjd. Bara ett tips från mig :)

Rosie..har du koll på vad som skiljer 9xi mot den nyare 9:an?

Spegeluppfällning och spotmätning förmodar jag att där är. Men klarar den lagra exponeringsdata? Vet du om det finns några gamla tester av kameran någonstans?

/Zim

Köpte en Dynax 5 i dag måste säga att den är i princip felfri lite plastig men ändå inte.
Här finns allt i klass med Eos 30 Nikon 80 minst sagt om inte mer. Hade åsså tillfälle att kolla/känna på en Nikon 801 men nej..långsam autofokus men det var inte därför jag inte köpte nikon.

Sonny

Senast ändrad:
Zimzalabim skrev:
Rosie..har du koll på vad som skiljer 9xi mot den nyare 9:an?

Spegeluppfällning och spotmätning förmodar jag att där är. Men klarar den lagra exponeringsdata? Vet du om det finns några gamla tester av kameran någonstans?

/Zim

Jo den har samma mätmetoder som den nya. Men du kan inte låsa spegeln och att lagra exponeringsdata tvivlar jag på går. Annars är det nog inte mkt mer som skiljer dem åt.
Stod själv i valet och kvalet mellan den äldre modellen och den nya. Hade tur att få tag på en 9xi som gått ett tiotal rullar bara till ett kanonpris. Så valet blev enkelt. Men jag skulle inte tveka att köpa den nya om jag hade gott om pengar :)

Du kan själv göra jämförelser mellan de olika kamerorna på http://www.photozone.de/bindex2.html och gå in under Equipment, sen Minolta Dynax.
Lycka till med valet och köpet!

/Rosie

Mej veterligen har ingen (nyare) Minolta spegeluppfällning. Det anses inte behövas... Om man vill ha lagring av exponeringsdata så är 800si ett mycket bra (=prisvärt) val. Kanske inte så robust som 9xi och (förmodligen, har inte haft den) Dynax 9.

Jodå..både Dynax 9 och Dynax 7 har vad jag vet spegeluppfällning. Iallafall är det den infon jag har fått från diverse tidsskrifter och från länken Rosie hänvisade till. Hos dem äldre xi-modellerna och dem nya billigare modellerna saknas dock funktionen.

Mvh
Zim

Dynax 7 har en två sekunders exponeringsfördröjning efter det att spegeln fällts upp. Det är alltså helt elektroniskt styrt och ingen man kan påverka annat än att stänga av funktionen.

Mvh
Maverick

Det finns en minolta 9xi+batterigrepp på scandinavianphoto.se begagnad för 3995, den tycker jag är hyfsat billig, sedan beror det ju på skicket också. Själv har jag en Minolta X-500 och jag fotograferar ute i naturen ganska mycket så det är ju lite jobbigt med manuell fokus.

Minolta gör väldigt fina kamerahus och 800si, dynax 7 och 9 kan är nog i klass med Canon och Nikon.

Jag tror att anledningen till att så få väljer Minolta är att marknaden för beg. optik är rätt liten. Om man är ute efter en bestämd glugg måste man nog oftast köpa en sprillans ny.

Jag tyckte att minolta verkligen kändes underlägsen, tills jag provade Dynax 7:an..
De modeller som ligger under 7:an gillar jag verkligen inte.. t.ex Dynax 4, dynax 5 osv.. (ta inte illa upp ni med dynax under 7:an.. )

Tyckte att dom kändes väldigt plastiga, för små och med plottriga knappar..

Jag har en Dynax 5..och jag tar inte illa upp för att du tycker så. Jag trivs bra med den och upplever att det är ett mycket bra hus (speciellt med tanke på priset). Jag kan förstå att du tycker den kändes plastig och plottrig..det skulle antagligen jag också gjort om jag hade varit och klämt på Dynax 7, Dynax 9 etc. Men det har jag inte gjort som tur är.. ;=)

Förresten..när du har klämt på Dynax 5 och dragit dina slutsatser att Minolta är underlägsna Canon och Nikon..har du då jämfört med deras respektive billigare modeller som F65 och EOS300?

Mvh
Zim

Senast ändrad:
Andreas Flodin skriver

-Jag tror att anledningen till att så få väljer Minolta är att marknaden för beg. optik är rätt liten. Om man är ute efter en bestämd glugg måste man nog oftast köpa en sprillans ny.

Dette er jo bare tull,det er ingen stor problem å få tak i brukt optik til Minolta,og da snakker jeg av egen erfaring.Det er vel heller markedsføringen som er dårlig.

Trygve

Zimzalabim skrev:

Förresten..när du har klämt på Dynax 5 och dragit dina slutsatser att Minolta är underlägsna Canon och Nikon..har du då jämfört med deras respektive billigare modeller som F65 och EOS300?

Japp..
Och dessvärre tyckte jag nog att knapparna kändes lite plottriga t.om innan jag känt på Dynax 7:an..

Okidoki...lite plottriga är dem allt. Men lustigt nog har jag också känt på en EOS300, men måste säga att för mig kändes den plastig.

Men nu är det så att jag har ett 28-105 objektiv på min Dynax 5. Det väger runt 550 gram, medan EOS300 som jag kände på hade ett plastigt 28-80 objektiv. Jag tror att det gör stor skillnad på hur man upplever huset som plastigt eller ej.

Så har du inte kännt på huset med ett tyngre objektiv så testa det. Även om den fortfarande kommer att upplevas som plastig så känns den betydligt angenämare och stabil.

Har man dessutom som jag i princip alltid huset på stativ så spelar det mindre roll. Vet inte hur stora fingrar eller så ni har..men för mig är det inga som helst problem att få allt att fungera fint. Jag kan förstå proffsfotografer som utsätter sina hus för både det ena och det andra..men för oss "vanliga döda" borde det inte ha någon större betydelse.

Knapparna är visserligen små, men man kommer åt dem och det finns inte ett myller av dem heller. Väldigt enkelt att förstå. Detsamma gäller displayen..hur simpelt som helst att se vad som visas. Men det kräver ju att du (precis som med så många andra kameror) tittar i manualen en gång först.

Om jag skulle efter att ha använt min Minolta ta mig en titt på Canons eller Nikons modeller så skulle jag förmodligen känna samma sak. Jag skulle tycka att dem var ologiska och plottriga. Så det är nog en vanesak.

/Zim

Senast ändrad:
Vad det gäller begagnatmarknaden för Minoltaägare så är vi ett tålmodigt släkte. Det har tagit mig nästan 3 år att skrapa ihop min "väska=1/3 av nyprisvärdet" och ännu bara ett nyköp nämligen 50/1,4. Kontrollgreppet lär bli nästa.

I övrig så anser jag mig tillhöra ett exklusivt litet släkte såsom Minoltahängiven och har inget emot att deras marknadföring inte tillhör toppskiktet. Detta innebär ju att vi kan få mycket bra grejjor till ännu bättre priser.

Vad det gäller den tekniska kvalién så är det bara att titta och jämföra bilderna som finns här på Fotosidan. Inte sjutton ser jag någon direkt skillnad. Hur vi än vrider och vänder på det så är det den mänskliga faktorn som avgör.

Som någon yttrade tidigare - varför inte starta en svensk Minolta users site.

Liza skrev:
Vad det gäller begagnatmarknaden för Minoltaägare så är vi ett tålmodigt släkte. Det har tagit mig nästan 3 år att skrapa ihop min "väska=1/3 av nyprisvärdet" och ännu bara ett nyköp nämligen 50/1,4. Kontrollgreppet lär bli nästa.

Jag säger det igen! Det finns mycke beggade Minolta prylar om man letar. Hittar man det inte inom Sveriges gränser får man kolla t.ex. på ebay.com.

För övrigt säljer www.fyndfoto.se ett stycke Minolta 300/2.8 APO lins för 34000 pix. Jag saknar endast 30000 pix och den hade varit min :)

/Wix3m -Som dödar "Det-finns-inga-begagnade-prylar-till-Minolta-kameror-ryktet" igen.

Kan bara hålla med. Visst finns det beggade Minoltaprylar! Tillgången är ju mindre än för Canon och Nikon, men eftersom vi är färre som använder detta märke blir summan ganska konstant. Kolla även i Gula Tidningen. Jag snubblade på ett Sigma 90mm macro för 700 kr där och en fullt funktionsduglig Topcablixt med täckning för 28-105 mm för 20 kr på en loppis!

wix3m skrev:

Jag säger det igen! Det finns mycke beggade Minolta prylar om man letar. Hittar man det inte inom Sveriges gränser får man kolla t.ex. på ebay.com.

För övrigt säljer www.fyndfoto.se ett stycke Minolta 300/2.8 APO lins för 34000 pix. Jag saknar endast 30000 pix och den hade varit min :)

/Wix3m -Som dödar "Det-finns-inga-begagnade-prylar-till-Minolta-kameror-ryktet" igen.

Jag köpte mitt för 11.000:-. Förvisso inte ett G-objektiv och utan väska...

Nu är jag uppe i tre proffstelen jag sett till salu begagnat. För övrigt var det någon som sålde ett 600/4 för 33.000 för några månader sedan så jag skulle bli riktigt förvånad om de för ut 34.000 för detta.

Mvh
Maverick

Om man inte ser skillnaderna mellan Minolta och Nikon/Canon så är ju densamma inget problem, eller?
Att just jag upplever uppenbara skillnader i kvalitetskänsla, udda lösningar genom åren (ex: blixtskon, motorzoom, autozoom!) samt klart bättre optik- och tillbehörsprogram för Canon & Nikon spelar ju bara en roll för mig. Om man är nöjd med Minoltaprylar så är väl det helt ok även om andra liksom jag föredrar andra märken. Marknaden är ju fri...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar