Som sagt, en del tidningshus och tidningar har ju automatiska flöden typ SmartColor i Color Factory men om det nu hanterats så borde skillnaderna bild till bild inte vara så stora som de faktiskt är ibland.
... men för att återgå till TS så säger han ju bl.a. :
"Ser detta väldigt ofta och bilderna är oftast väldigt tråkiga av de jag kollat upp efteråt. Fult blixtljus, dåligt efterbehandlade, konstiga utsnitt, tråkig humor. Vill också påstå att detta främst gäller den äldre generationen.
Är dessa typer av fotografer rädda för att göra något annorlunda och nyskapade? Känns lite som att de åker ut och gör sin grej lite snabbt och sen drar och fikar på redaktionen."
Inte bara en objektivfråga alltså utan också handhavandefrågor och ett litet slag av svepande ålderstrakassering men eftersom jag ju har åldern inne så OK då.
Tråkig humor är ju en högst individuell invändning men blixtljus är ju svårt ibland och det är svårt att efterbehandla bort när det väl är taget.
Det kan ju också bero på att det finns förväntningar på dokumentärt foto att det ska se "seriöst" ut för att inte ta fokus från det det egentligen handlar om. Det kan väl mycket väl vara på det sättet att det skulle bli en massa ovälkomna kommentarer till tidningen om man skickar med foto som läsarna inte riktigt är redo för i det sammanhang det dyker upp, hur nyskapande det än kan vara.
Jag tror mer som Kent på "fortfaktorn" - ekonomi och effektivitetsprio.