Annons

Varför spara RAW+JPG samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Vissa kameror kan ju spara en bild i RAW och JPG samtidigt. Vad är finessen med det? Är det någon som använder detta? Kan du isåfall förklara varför du gör det? Det tar ju upp mer minne på kortet, men det måste väl finnas nån fördel? Enklare att direkt se bilden i JPG för en snabb överblick är väl det enda direkta skälet jag själv kan komma på, men det kanske finns andra?
 
Hej

Det är vanligt i snabb journalistik, tex sport. Då vill man snabbt få iväg en bild till redaktion mm, men sen har man en bättre bild att ta till i efterhand.
 
Tar själv så ibland (när jag är lat men ändå vill vara säker). Blir bilden bra har man bilden i stort sett klar, i annat fall har man RAW att falla tillbaka på och kunna göra de ändringar som krävs.
 
På t.ex 300D kan man inte ta RAW-bilder utan att en JPG följer med. Men med hacket kan man tack och lov ställa in i vilken kvalitet JPG:n skall vara. Själv håller jag den ställd på lägsta kvalitet för att spara utrymme på minneskortet.
 
Ytterligare ett scenario, som liknar Roines:

Man befinner sig på bal/bröllop/fest/festival eller liknande och knäpper bilder som man direkt printar (och säljer om man är affärsmässigt lagd) med exempelvis en CP-330. Man kan då kräma på färgmättnad och kontrast i kameran för JPG-bilden (som ju är den som skrivs ut), men ändå ha en RAW-fil för efterbehandling (och kanske efterbeställningar).

I detta fallet kan man anpassa storleken på JPG-bilden efter vad direktutskriften kräver; för en CP-330 räcker ju 1800x1200 pixlar till en 10x15-utskrift. (Troligtvis går det alldeles utmärkt med Small-läget (1536x1024) på en 10D/300D, men vill man vara säker kan man ju köra Medium (2048x1360), medan Large (3072x2048) är helt överflödigt.)
 
Highweiss, har en 300d, vilket krack menar du, har du någon länk. Det är ju en väldig brist att man bara kan spara i M annars.
 
Ah, du har inte hört om El Cracko? :-D

http://satinfo.narod.ru/en/index.html

Ovan länken till orgianlsidan där allas vår husrysse har lagt ut hacket. Det dök upp redan tidigt i våras. Saken är alltså den att 300D är byggd kring 10D - och Canon har i stort sett bara gjort ändringar i mjukvaran. Med en PC, lite kunskap och mycket tid har alltså denna ryss gjort en hack som öppnar de flesta funktioner som 10D har. Sök i forumen här på FS med 300D och hack så hittar du all tänkbar info du behöver! Bakom länken ovan finns också instruktioner. Jag kan tillägga att ingen här på FS haft problem med hacket (finns typ 800 300D-ägar varav minst hälften har kört el cracko) och det går mycket smidigt att byta tillbaka till orgianlmjukvara (fås från Canons hemsidor) om man blir nerväs när kameran skall in på garantireparation eller dylikt. Kör hårt!

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.