Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför släpper Minolta bara skräp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jest

Avslutat medlemskap
Varför fortsätter folk att köpa Minoltas kameror, trots alla deras brister? Jag var dum nog att lägga över 7000 kronor på en Minolta A1 i början av sommaren och herregud vad jag ångrar det köpet. Efter att ha läst igenom Steves överpositiva recension kände jag mig säker på att jag gjorde ett bra köp, att jag köpte en kamera som skulle räcka ett par år framöver. 7000 kronor är trots allt JÄKLIGT mycket pengar för en kamera.

När månaderna gick lärde jag mig mer om fotografering och fotade mer och mer. Jag började irritera mig på det dåliga exponeringsomfånget och det helt klart vidriga bruset. Att fota nattbilder var ingen höjdare eftersom kameran var riktigt värdelös på det (visst finns det brusreducering, men detaljerna försvinner ju då!). A1an var även riktigt dålig på att fokusera då ljuset var dåligt, men även i bra solljus tyckte jag att fokuseringen missade emellanåt.

Sedan dess har A2 släppts. Exakt samma problem fanns där. A200 släpptes sedan. Av de bilder jag har sett hitills är bruset kvar, samt att kameran verkar lida av väldigt många heta pixlar.

Då är frågan varför folk fortsätter köpa Minoltas digitala kompakter när man kan få en oerhört mer prisvärd digital systemkamera för samma pengar? Är det för att A1 är så mycket mindre? Då kanske man ska ta en titt på Olympus E300 eller Pentax nya? Och om man tycker storleken är så jobbig, varför inte nöja sig med en Canon S70 eller G6, där kan man verkligen känna en storleksskillnad. Mellan en A1 och en 20D är inte skillnaden så oerhörd.


Idag har jag sålt min A1, något jag nästan skämdes över. Att sälja en sådan kamera för flera tusen tar emot, men som tur var sålde jag den till ett riktigt överkomligt pris med en massa utrustning (vertikalgrepp, blixt, väska och minne). Nästa stopp blir en systemkamera, vilken det blir vet jag inte än.

Frågan är då, har inte dessa halvdana, svindyra semiproffskameror spelat ut sin roll nu när de nya, billigare systemkamerorna står för dörren?
 
Förrutom systemkamerorna är det få kameror som funkar bra i dunkelt ljus. Samma sak gäller brusfriheten på högre ISO än 400.
 
Ja du, min Minolta DiMage 5 hade samma problem. Hade inte hjärta att sälja den fast jag fick bud på flera tusen kronor på den.

Men jag tror det du säger gäller många, om inte alla "kompaktkameror" även de som närmar sig systemkamerasegmentet.

Nu har jag en 10D och är riktigt nöjd, fint brus med hög iso, snabb fokusering, fungerar hyffsat i mörkret osv...
 
Tog en titt på dina bilder. Riktigt fina! Var stolt för att du presterar bilder som är långt bättre än många som har långt mycket dyrare system. Även om din kamera i vissa situationer kommer till korta mot en DSLR så fortsätt skapa fina bilder i förhållanden där du bevisligen kan utnyttja kamerans möjligheter.
 
Håller inte riktigt med dig Joakim.

Jag har en Konica Minolta A2 som jag är nöjd med. Inte jättenöjd utan nöjd. Jag visste vad jag gav mig in på när jag köpte den. Den skulle naturligtvis inte vara lika vass som en systemkamera men ändå ganska nära. Till fördelarna hör att den är ganska mycket billigare om du räknar in ett 28-200-objektiv i priset. Det är lätt att glömma det. För att inte tala om antiskak-funktionen.

Visst hade jag önskat att den hade mindre brus men jag upplever det inte som något stort problem. Visst har den missat att fokusera i mörker men vilka kompaktkameror uppvisar inte samma problem.

Tråkigt att du var så missnöjd med din A1:a. Hoppas du nu hittar en kamera som täcker dina behov.

Min A2:a får hänga med ett par år till!

Mvh Stefan
 
--------------------------------------------------
Joakim Thörne skrev
Varför fortsätter folk att köpa Minoltas kameror, trots alla deras brister?
Efter att ha läst igenom Steves överpositiva recension kände jag mig säker på att jag gjorde ett bra köp, att jag köpte en kamera som skulle räcka ett par år framöver. 7000 kronor är trots allt JÄKLIGT mycket pengar för en kamera.
När månaderna gick lärde jag mig mer om fotografering och fotade mer och mer.
Då är frågan varför folk fortsätter köpa Minoltas digitala kompakter när man kan få en oerhört mer prisvärd digital systemkamera för samma pengar?
--------------------------------------------------
De brister Du räknar upp på A1, har alla digitala kameror med bildsensor av storleken 8,8 x 6,6mm!
Det är samma leverantör av bildsensorn, Sony!
Vara totalt novis inom foto, bara läsa tester från bl.a. Steves recensioner, lägga ut 7000:- för inköp av något Du inte känner till speciellt mycket, tycker jag oxå verkar naivt!
Du kunde ha börjat med en betydligt billigare A-SLR, för en struntsumma av 2000:-!
För att lära Dig grunderna!
AF fungerar långsamt i dåligt ljus på ALLA kameror, både semi-pro (A1) och D-SLR värsting kameror, dina påstående visar tydligt att Du har inte arbetat med en D-SLR i dåligt ljus!
Manuell avståndsinställning kan även då vara lite knepigt!
Kan man sin A1/A2, vet begränsningarna, fungerar den ypperligt!
Mellan en A1 och en 20D är skillnaden i storlek ganska stor, både till kamerahusets storlek och vad hela utrustningen kostar!
Priset för ett teleobjektiv till 20D, motsvarande brännviddsomfånget som A1 har fast, är inte billigt!
AS funktionen inbyggd i Canon objektivet (IS) hissar upp priset ännu högre!
En systemkamera skall inte jämföras med en semi-pro, helt olika förutsättningar och möjligheter på de två typerna av kameror!
Fördelarna på A1/A2 är uppenbara; kompakt, har allt förpackat fast i enheten/kameran, tillräckligt brännviddsomfång för de flesta situationer, mycket billigare än en D-SLR.
Vid ISO 200 kan ingen klaga på en semi-pro.
Ditt nästa stopp blir en systemkamera?
Tro inte bara att bilderna blir mycket bättre med en grym kamera, till att börja med, revolutionens tid är förbi!
Till allt behövs det erfarenhet!
Lycka till!
 
Iso 200 på en KonicaMinolta anser jag vara precis på gränsen vid obrukbart. Att försvara KMs brushantering går inte Lars, den är verkligen inte bra. Det är som att hävda att jultomten finns, går emot alla bevis och logik liksom. ;)

Även när du pratar om AF på kamerorna får du det att låta som det egentligen inte är någon stor skillnad på dem, men tro mig Lars då jag faktiskt jämfört A1 med min 20D med diverse optik, att det är otroligt stor skillnad. Visst kan AF fortfarande spöka en aningen i sämre ljus, men det är inte ens i närheten av vad en A1 presterar i liknande ljusförhållanden.

Och sedan är det väl inte konstigt att man lägger ut 7000 kronor på en kamera när "fan-boys" av KonicaMinolta pratar om kameran som världens bästa kamera genom tiderna, och när man dessutom läser överpositiva recensioner på kameran förstår i alla fall jag dem som går och köper en A1 i tron att det den är lika bra som en "riktig" digital systemkamera. Tycker att KM har de mest lojala fansen här på fotosidan, värre än både canonanhängare och nikonister.

Och sen Lars, hur fasiken kan du klanka ner på den manuella fokusen på en DSLR då KM (och inte bara dem) i sin tur lider av en HELT obrukbar MF.

Om du i sin tur tittar på min brors bilder Lars så tror jag att du ser att min bror är allt annat än en okunnig amatör då jag anser att han tagit många bra bilder, mycket bättre än vad många DSLR-ägare lägger upp här på fotosidan. Och jag tror faktiskt att en riktigt systemkamera som inte begränsar hans ambitioner såsom A1:an gjorde kan hjälpa honom markant att förverkliga de bildidéer han har.

Visst försvinner IS om han nu köper en 20D, men detta kan han lätt ta igen i och med att 20D har mycket mycket bra brus, även vid ISO 3200 plus att många av objektiven är ljusstarkare än vad A1an kan prestera.

Är man seriös med fotografering anser jag att man bör köpa en DSLR som förstahus, och om man vill ha ett mindre andrahus finns många billigare och mer prisvärda alternativ än A1/A2, vad sägs om en Canon A95 kanske? Tillverkarna måste sluta marknadsföra dessa låtsassystemkameror som världens bästa kameror, jag tror att om två år är detta marknadssegment helt borta.
 
"Iso 200 på en KonicaMinolta anser jag vara precis på gränsen vid obrukbart. Att försvara KMs brushantering går inte Lars, den är verkligen inte bra. Det är som att hävda att jultomten finns, går emot alla bevis och logik liksom. ;)"

Allt är relativt!

"Även när du pratar om AF på kamerorna får du det att låta som det egentligen inte är någon stor skillnad på dem, men tro mig Lars då jag faktiskt jämfört A1 med min 20D med diverse optik, att det är otroligt stor skillnad. Visst kan AF fortfarande spöka en aningen i sämre ljus, men det är inte ens i närheten av vad en A1 presterar i liknande ljusförhållanden."

Klart om man jämför helt olika saker så får man fram helt olika värden!

"Och sedan är det väl inte konstigt att man lägger ut 7000 kronor på en kamera när "fan-boys" av KonicaMinolta pratar om kameran som världens bästa kamera genom tiderna, och när man dessutom läser överpositiva recensioner på kameran förstår i alla fall jag dem som går och köper en A1 i tron att det den är lika bra som en "riktig" digital systemkamera. Tycker att KM har de mest lojala fansen här på fotosidan, värre än både canonanhängare och nikonister."

Åjo! jag har sett bra recensioner på ett visst märke som börjar på N fast de inte ens fått kameran så skadorna är skedda bland alla märken så därför kan man inte direkt tro på recensionerna här!
 
Han borde kanske ha läst min recension då. Förvisso av en Dimage 7Hi.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1793&reviewID=910#910

Jag lämnade tillbaka min efter mycket strul. Den var inte bara dålig och missvisande marknadsföring. Den var till råga på allt direkt felaktig. Två reperationer pga ojämn exponering och ytterligare ett klagomål direkt efter andra reperationen samt ett allvarligt menat hot om att förvandla den till dykkamera eftersom jag ändå ansåg det spela mindre roll om den blev dränkt så fick jag lämna tillbaka den.

Idag är jag helt nöjd med min 10D som jag ersatte den med. Bortsett från att mina minoltagluggar inte passar på den.

/Maverick
 
Det som verkar glömmas bort är att det inte enbart är Miniltas kameror som lider av det som trådskaparen kastar skit över.

Ngn annan tillade till diskutionen att alla kameror som har den bildsensorn som återfinns i denna kamera lider av samma problem med brus osv...BINGO, huvudet på spiken direkt.

Att göra en jämförelse mellan en DSLR och en kamera som en A2 är som att jämföra en Corvette C3 och en Volvo V70. Båda är bra bilar, men med olika användningsområden.

Alla kanske inte tycker att komforten i Volvon berättigar till ett köp av den, utan dom kanske vill ha motorstyrkan samt utseendet på Corvetten, o vice versa...

Har själv en A2´a, och för mig är det en drömkamera.
Har fotat aktivt i ngnstans mellan 5-6år, större delen analogt, med eget mörkrum, så jag ser mig inte som "nybörjare" inom foto numera.
Möjligen inom det digitala, men inte generellt.

De bilder jag får ur min A2´a även vid högre ISO inställningar bräcker flertalet ggr rent kvalitetsmässigt de bilder jag tagit med en analog SLR av enklare modell med kitobjektiv rent skärpemässigt och brusmässigt sett vid samma mörkerförhållanden.


Självklart är det skillnad mellan en DSLR där bara huset kostar lika mycket, eller i flertalet fall 3-5ggr så mycket som hela kameran gör...för att inte tala om att du ska köpa objektiv som matchar upp i kvalitet.

Såna här jämförelser, samt smutskastningar anser jag bara beror på total okunskap, och nej, jag är inte ute efter att svartmåla/kränka ngn, men blir bara så trött på folk som ska svartlista vissa märken bara för att dom anser att det är skit med deras ögon sett.


Hade trådskaparen köpt en annan "Prosumer" kamera i samma prisklass hade han säkerligen haft samma "problem" med den med....

Lär dig leva med att det är och förblir en "medelkamera", som försöker få ihop det mesta och bästa för en medeladvancerad fotograf, till ett fördelaktigt pris, och i ett vettigt och behändigt format.


Jag stod och valde mellan en digital SLR eller en A2´a när jag köpte, så pengarna fanns där, och således valfriheten....men jag valde A2´an pga att jag orkar inte släpa runt på en fullstor fotoväska längre som jag gjort under åren jag kört analogt, bara för att jag ska ha med alla tänkbara objektiv. A2´an motsvarar mycket av dessa objektiv redan som standard, så därför blev den för mig ett självklart val.



Ska jag räkna upp ngra nackdelar så folk inte tror jag lovprisar min kamera o vägrar inse att jag köpt ngt som är "dåligt (enligt andra) så visst...det finns en del saker jag ogillar.

1:Den är relativt dålig på fokus så fort det skymmer på lite

2: Skärpedjupet går inte att ändra så pass mycket som jag är van att göra från analogtiden, dvs det är svårt att ställa en stor bländare o "blurra bort bakgrunden", men detta är ngt många av dessa kameror tyvärr dras med. Så därav skulle en DSLR varit trevligare...


Men sammanfattat så är detta en kamera jag mycket väl rekomenderar till vem som helst som ber om en referens från ngn som använt den, o det gör jag för att jag är nöjd med den.

Så snälla, sluta med detta förb*nnade märkes smutskasteri, det sätter er bara tillbaka i sanlådestadiet igen.

/Tobbe
 
Det kvarstår fortfarande, att köpa en artikel, bara genom att ha läst några tester, där allt har varit lysande, är närmast otroligt!
Steven, säger själv bl.a., att hans åsikter är subjektiva, råder läsaren att själv känna på kameran innan köp, samt om möjligt testa oxå!
Minolta har inte omdömmeslösa, lättlädda löpare, normalt!
Att tycka så, Jimmy, är att misskreditera Din bror, eller hur?
Jag känner inte någon person, som på bara tester, bestämmer sig för ett köp!
Jag tycker för övrigt, att ett enda kamera märke ständigt, i Forumet, blir rekommenderat, Canon!


--------------------------------------------------
Jimmy Thörne skrev:
Och sen Lars, hur fasiken kan du klanka ner på den manuella fokusen på en DSLR då KM (och inte bara dem) i sin tur lider av en HELT obrukbar MF.
--------------------------------------------------
Är det detta svar tidigare Du menar?

"AF fungerar långsamt i dåligt ljus på ALLA kameror, både semi-pro (A1) och D-SLR värsting kameror, dina påstående visar tydligt att Du har inte arbetat med en D-SLR i dåligt ljus!
Manuell avståndsinställning kan även då vara lite knepigt!

Manuell avståndsinställningen är knepig, i betydelsen, kontrasterna är små, svårt för det egna ögat att se när skärpan ligger bäst, gäller både en A-SLR och D-SLR.
Är i det självklart?
Jag kan väl inte klaga på fysikens lagar, mörkt är mörkt, svårt att ställa in skärpan.


--------------------------------------------------
Johan Ylitalo skrev:
...när man dessutom läser överpositiva recensioner på kameran förstår i alla fall jag dem som går och köper en A1 i tron att det den är lika bra som en "riktig" digital systemkamera...
--------------------------------------------------
Ingen seriös fotograf har någonsin påstått, att semi-pro (K-M A1/A2 eller Canon PowerShot G6 eller Canon PowerShot A95 eller Nikon Coolpix 8800) är "riktiga" digitala systemkameror!
De som lyckas med dessa kameror, det är miljoner fotografer, vet begränsningarna, kör inte med "gasen i botten" dvs. höga ISO värden.
Så enkelt är det, faktiskt!

För övrigt, finns det inget annat än Canon 20D?
Inte billiga IS objektiv?
Den tillverkaren måste ha lagt fram sina argument för sina fan-boys, :)
När det finns ett D-SLR hus med AS inbyggt ..., genialt placerat!
Typiskt denna tillverkare!
Säkerligen plagierat, av alla, inom några år.., :)
Varför vänta, inte byta redan nu till ett D-SLR hus med AS?
Detta hus (inbyggt AS) med några objektiv, betydligt billigare än Canon hus, med motsvarande objektiv (inbyggt IS).
Självklart, att det är frågan om Minolta!
Rubriken " Varför släpper Minolta ..." är väl att ta i, bara för ett eget felköp, skulle alla fotografer ha samma åsikt?
 
Jag förstår att du är ledsen o tycker att allt är skräp när jag ser sånt här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=238379

o tänk vad ledsen killen/tjejen som köpte din A1 kommer att bli när han/hon bara kan ta såna här bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=226241

och är det här allt man kan åstadkomma genom glas o vatten så är det ju bara att döma ut "skiten"

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=235438

Inte.

Jag är övertygad om att de allra flesta fotografer skulle vara mycket nöjda om de åstadkommit såna här bilder. Oavsett med vad.
 
fotografi betyder som sagt skriva med ljus, då är det väl konstigt att säga att det inte går att skriva när det inte finns något ljus.

ska du ha en digitalkamera som fotar med lite brus vid hög iso är det ju bara slänga fram plånboken. i det fallet är 7000 första steget på en ganska hög trappa.

Jag tycker istället du borde fota mer på dagen, det har du uppenbarligen talang för.

Eller köp D7D:n, den verkar inte vara "skräp"
 
De bekymmer du nämner är mindre knutet till Minolta, och mer knutet till att det är en digital kompakt, och inte en DSLR, med större sensor och mer möjligheter.

Jag fotar nu med Nikon D100 och kommer köpa D2X, men ALDRIG att jag kommer skicka ett dåligt ord över din A1:as föregångare 7i

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=46349
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=109892
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=84255
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=112785
 
Senast ändrad:
Okej... jag tror vi har isolerat det största problemet med A1 & Co, det står strax bakom okularet!

/kg, som ska drömma om 10 december 2005 nu
 
Visst har fotografen stor betydelse för bilderna.
A1 har brister, men med kunnande om bristerna och lite koll på fototekniken så kan man ju göra bilderna så att man smiter runt bristerna så gott det nu går. Man behöver ju t.ex inte dra upp ISO över 100 om man skall exponera på natten.
 
Hmmm ...
Jest och Jimmy ska marknadsföra Canon hårt nu, och det tillsammans? ;-)
Betalade 7000:- utan att veta vad man fick?
Brus och dålig AF vid mörker och ingen har sakt något?
Fotosidan Recensioner A1

Jest skriver: "Idag har jag sålt min A1"
Och först nu delar du med dig att den inte är något att ha?

Så här lät det från dig jest 2004-08-14 14.04

Påmind oss att vi inte skall lyssna på dina åsikter om produkter(varumärken?) först du sålt dem. :)

Jimmy Thörne skriver:
"... "fan-boys" av KonicaMinolta pratar om kameran som världens bästa kamera genom tiderna, och när man dessutom läser överpositiva recensioner på kameran ..."

VEM säger detta? Vilka recensioner då?

"Tycker att KM har de mest lojala fansen här på fotosidan, värre än både canonanhängare och nikonister"

Lojala likriktade Varumärkes trogna kunder är de största "förlorarna" i att konsummera prylar.
Men finns det någon här som bara har bara KM-prylar i de fall produkten finns med den loggan?

Titta på oss andra fabrikatinnehavare.
Det finns de som har kamerahus, objektiv, blixt, filter, skanner, skrivare, analog/digital kompaktkamera, kamerarem, väska, fotoväst ALLT med samma fabrikat(läs logotyp)!
Det vore osannoligt att en och samma tillverkare skulle ha de "bästa" produkterna oavsett om det handlade om digitalt, analogt, objektiv eller tillbehör. Eller?
Och nej och åter nej. Man kan inte få reda på vad en människa är för "typ" efter vilken kamera denne har! Allt annat är fördommar.

"Är man seriös med fotografering anser jag att man bör köpa en DSLR som förstahus, och om man vill ha ett mindre andrahus finns många billigare och mer prisvärda alternativ än A1/A2, vad sägs om en Canon A95 kanske?"

Ehh... A95 kan man bara använda seriöst om man är innehavare av ett DSLR-hus? Och samtliga produkter skall vara av varumärket Canon, kanske?

jest och jimmy! Jag fick ett litet förvirrat intryck av era inlägg, men ni tycks vara av samma åsikt så jag tycker borde verkligen att ni ska träffa IRL och diskutera vilka varumärken som skall gälla framöver.

/Michael
- som blir mer förvirrad för var dag som går -
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.