Annons

Varför skriver alla fototidningar om samma ämnen om och om igen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonas, du har själv gjort liknelsen med pizzor, så om jag spinner vidare på det:

Om du skall starta ett matställe på en så liten ort så att den saknar andra matställen, ja då får du nog finna dig i att öppna en pizzeria, som dessutom säljer lite hamburgare, varmkorv, kebab och kan slänga ihop både sallader och kanske lite pasta om det kniper. Plus att du i praktiken dessutom fungerar som ortens konditori, café och ölbar. Och möjligen delar ut post och har en bensinpump på utsidan. Det är enda sättet att överleva på en liten ort = liten marknad.

Öppnar du däremot ett matställe i en storstad, ja då kan du specialisera dig på sallader baserade nepalesiska böngroddar eller ovanliga kötträtter från Uruguay. Då har du en tillräckligt stor marknad för att specialisera dig hårt och specialisering kan vara en framgångsrik strategi där det redan finns en övermättnad av standardmat.

Sett som fototidningsmarknad är Sverige dessvärre just en småort som i det första exemplet. Det finns inte kundunderlag och absolut noll intresse från annonsörer för annat en enstaka mer nischade specialnummer - och knappt det.

När jag läste Geografi på 80-talet så läste vi även Kulturgeografi och då läste vi bl.a. om
Jonas, du har själv gjort liknelsen med pizzor, så om jag spinner vidare på det:

Om du skall starta ett matställe på en så liten ort så att den saknar andra matställen, ja då får du nog finna dig i att öppna en pizzeria, som dessutom säljer lite hamburgare, varmkorv, kebab och kan slänga ihop både sallader och kanske lite pasta om det kniper. Plus att du i praktiken dessutom fungerar som ortens konditori, café och ölbar. Och möjligen delar ut post och har en bensinpump på utsidan. Det är enda sättet att överleva på en liten ort = liten marknad.

Öppnar du däremot ett matställe i en storstad, ja då kan du specialisera dig på sallader baserade nepalesiska böngroddar eller ovanliga kötträtter från Uruguay. Då har du en tillräckligt stor marknad för att specialisera dig hårt och specialisering kan vara en framgångsrik strategi där det redan finns en övermättnad av standardmat.

Sett som fototidningsmarknad är Sverige dessvärre just en småort som i det första exemplet. Det finns inte kundunderlag och absolut noll intresse från annonsörer för annat en enstaka mer nischade specialnummer - och knappt det.

Martin, det finns något som heter Centralortsteorin som en gång lanserades av tysken Walter Christaller. Googla gärna det begreppet. Läste om detta på 80-talet redan när jag läste Kulturgeografi på Stockholms Universitet. Den har absolut en bäring generellt men måste tas med en nypa salt. Den handlar just om att man hittar det mest diversifierade utbudet i de riktigt stora städerna. Mycket finns i exv. Stockholm men det är inte här de stora finansiella institutionerna finns. De ligger i London, New York och i Hong Kong och Singapore. För diamanterna får man uppsöka städer i Holland eller Syd-Afrika o.s.v. Är man begiven på hot rod-kultur så åker man kanske till Californien.

I en byhåla som exv. Vaxholm med knappt 5000 invånare så är dock näringslivet helt perverterat. Tills nyligen hade alla storbanker utom Nordea kontor här och vi har åtminstone fem mäklaräkontor och dessutom fler som jobbar via bankerna. Den stora businessen är inte de livsstilsbutiker vi har som säljer rosa eller ljusgröna servetter efter årstid utan köp och sälj av skärgårdsfastigheter. Men bortsett från avvikelser som totalt perverterade lokalekonomier som exv. Vaxholm, så har Centralorsteorin en viss generell bäring. Ronny och Ragges gamla byhåla hade väl som du skriver som bäst en rodell eller ett litet torg där det mest syndiga var en korvmack eller en pizzeria. Raggarkulturen som inte längre finns i Stockholm men som var stark och livskraftig i stans södra delar när jag var ung har på något märkligt sätt övrrvintrat på landsbygden.

När det gäller fototidningarna så är det en rätt hopplös marknad. Man vänder sig till en publik som häckar på nätet och läser allt möjligt där. Inte lätt då att vara originell och locka till prenumeation. Men jag känner ju dig hyfsat och jag läser mycket av vad du skriver och Fotosidans blaska har tur som har dig för det som får folk att läsa idag är unika röster som kan engagera och förklara så folk förstår. Det finns inte så många sådana men du är ju en av dem. Det blir ju inte bättre av att hela kameramarknaden nu verkar kollapsa. Såg siffror på SAR över Sonys försäljning och ska man tro dessa så är det väl närmast fritt fall. Tillverkarna reagerar med att senarelägga lanseringar av nya produkter som ingen ändå är intresserad av att köpa just nu och för press som lever på att skriva om tekniska nyheter så är det riktigt riktigt dåliga nyheter.

Så även jag tror att tidningarna (som jag inte köpt på evigheter) måste hitta helt nya grepp om de ska överleva. Ni kanske faktiskt behöver ha en bred och uppriktig dialog med era läsare.
 
Senast ändrad:
Vi ser snabbt att fotografen är ointressant, då enbart Lee Miller finns med pga en dokumentär på teve. Fotoböcker (förutom läroböcker) finns inte, vilket lämnar oss att tro att de inte kommer ut några (och då menar jag inte enbart på svenska). Finns det fotokurser, föreläsningar, fotoresor? Och var finns intervjuer med olika kända fotografer (och då inte enbart svenska)?

Som jag påpekade i mitt förra inlägg - ta även en titt på antalet läsningar.

Jag har ju under ett par somrar varit lite av sommavikarierande nyhetstedaktör på FS och mönstret därifrån är rätt glasklart:

Skriv en nyhet om en utställning/ny bok/fotoprojekt och den artikeln har efter en månad kanske 250-350 läsningar.
Skriv en nyhet om en ny lagstiftning eller om en ny pryl och efter en månad har den 3000-5000 läsningar - i vissa fall ännu mer.

Hur gärna du än tycks vilja tro att alla andra också har samma brinnande bildintresse som du själv så är du representant för en rätt liten nisch av läsare. En väldigt stor del av läsekretsen är intresserade av teknik - om du inte tror på siffran för antal läsningar, se på antalet kommentarer till nyheter eller proportionerna på forumdiskussioner.

Driver man på en prenumerationsbetald sajt kan man inte bara ignorera vad 90 % av läsarna vill läsa om för att göra 10 % av läsarna glada. Man försöker istället, med den begränsade arbetstid som finns att tillgå, ge olika grupper av läsare nyheter och artiklar i ungefärliga proportioner efter hur stora grupperna är. Om något så skriver vi nog oproportionerligt mycket om saker som utställningar, nya böcker eller fotoprojekt ... Helt enkelt eftersom de flesta av oss som skriver själva har sådana intressen :)
 
Som jag påpekade i mitt förra inlägg - ta även en titt på antalet läsningar.

Jag har ju under ett par somrar varit lite av sommavikarierande nyhetstedaktör på FS och mönstret därifrån är rätt glasklart:

Skriv en nyhet om en utställning/ny bok/fotoprojekt och den artikeln har efter en månad kanske 250-350 läsningar.
Skriv en nyhet om en ny lagstiftning eller om en ny pryl och efter en månad har den 3000-5000 läsningar - i vissa fall ännu mer.

Hur gärna du än tycks vilja tro att alla andra också har samma brinnande bildintresse som du själv så är du representant för en rätt liten nisch av läsare. En väldigt stor del av läsekretsen är intresserade av teknik - om du inte tror på siffran för antal läsningar, se på antalet kommentarer till nyheter eller proportionerna på forumdiskussioner.

Driver man på en prenumerationsbetald sajt kan man inte bara ignorera vad 90 % av läsarna vill läsa om för att göra 10 % av läsarna glada. Man försöker istället, med den begränsade arbetstid som finns att tillgå, ge olika grupper av läsare nyheter och artiklar i ungefärliga proportioner efter hur stora grupperna är. Om något så skriver vi nog oproportionerligt mycket om saker som utställningar, nya böcker eller fotoprojekt ... Helt enkelt eftersom de flesta av oss som skriver själva har sådana intressen :)
Ditt inlägg känns som en bra och saklig avslutning på en ganska sur tråd! Jag tror att dom flesta i den här läsekretsen är ganska nöjda med att det finns åtminstone ett par fotomagasin att ögna igenom lite då och då. Tidningens innehåll och kvalitet i förhållande till läsarnas intressen är variabler som av naturliga skäl alltid måste få finnas. Passar inte läsningen avstår man! Och som tillägg till FS kan vi glädja oss åt detta forum, där både fotokunskaper och missnöje kan spridas fritt (med måttfullhet förstås).
 
Som jag påpekade i mitt förra inlägg - ta även en titt på antalet läsningar.

Jag har ju under ett par somrar varit lite av sommavikarierande nyhetstedaktör på FS och mönstret därifrån är rätt glasklart:

Skriv en nyhet om en utställning/ny bok/fotoprojekt och den artikeln har efter en månad kanske 250-350 läsningar.
Skriv en nyhet om en ny lagstiftning eller om en ny pryl och efter en månad har den 3000-5000 läsningar - i vissa fall ännu mer.

Hur gärna du än tycks vilja tro att alla andra också har samma brinnande bildintresse som du själv så är du representant för en rätt liten nisch av läsare. En väldigt stor del av läsekretsen är intresserade av teknik - om du inte tror på siffran för antal läsningar, se på antalet kommentarer till nyheter eller proportionerna på forumdiskussioner.

Driver man på en prenumerationsbetald sajt kan man inte bara ignorera vad 90 % av läsarna vill läsa om för att göra 10 % av läsarna glada. Man försöker istället, med den begränsade arbetstid som finns att tillgå, ge olika grupper av läsare nyheter och artiklar i ungefärliga proportioner efter hur stora grupperna är. Om något så skriver vi nog oproportionerligt mycket om saker som utställningar, nya böcker eller fotoprojekt ... Helt enkelt eftersom de flesta av oss som skriver själva har sådana intressen :)

Tack för ett rakt och ärligt svar. Fotosidans utveckling och min utveckling är på väg i två olika riktningar. Precis på samma sätt som är orsaken till att jag inte ens öppnar en fototidning numera.

Visst är jag del av en liten nisch av läsare, åtminstone för Fotosidan. Givetvis också för fototidningarna, då jag ju inte läser dessa längre. Jag borde haft klokheten att låta bli att komma med önskemål om en annan riktning än den rådande, och förstått att Fotosidan inte är ett auditorium för mig och mina likasinnade.

Mvh Terje
 
Jag undrar varför skriver alla fototidningar om samma ämnen om och om igen? I alla fall om man kollar svenska tidningar. Så tycker jag det är samma saker om och om igen.

Action, Sportfotografen, följ med, så här fotar du sport, tufft jobb, fjärrstyrda kameror , stora linser, 600mm. Det är alltid samma sporter fotboll, simning, skidor, hockey kanske någon mma

Naturfoto
Så här gömmer du dig, 600mm, bra stativ, tufft, lång vänta och här är det alltid samma fåglar, exotiska djur gärna nämna Hornborgasjön sjön. Ibland kanske de får in någon som fotografera pingviner eller isbjörnar.

bröllop
Det gäller att kunna vara diskret och förstår paret, använd tyst läge och ljusstarka objektiv och smäll upp iso högt undvik blixt. Hitta bra platser, var förberedd, har rätt kläder och backuppkamera. Fota med två minneskort. Hur du printrar bilderna.

landskapsfoto
Fota norrsken, använd teleobjektiv för att fota landskap, lång väntan för rätt ljus, snvönd trpdutlösare, stadigt stativ, gråfilter och regnskydd, placera inte horisonten i mitten.

Gatufoto
olika typer av gatufoto, roller, visa respekt , fråga, gdpr, rätt utrustning.


bildbehandling
Så fixar du porträtten, landskapen etc. Konvertera raw-bilder bäst. Gratis Alternativ till Photoshop,

Makro:
Så kommer du igång, tänkt på att objektivet skuggar, blända ner,

undervattenfoto
Blixt kan behövas, du kan ta bra bilder i svenska vatten och behöver inte åka till Thailand,

porträtt, svartvit är också vanligt.

Sen har vi utrustning:
Gärna att det kommer kameratester som är korta och inte går in på djupet och 2 månader efter dpreview släppt sitt.
jämförelse bästa tele för fåglar, sport.
Bästa superbidvinkel
Startpaket för studiofotografren
Bästa instegskameror.
Bästa telezoom
Skapa en portfolio.
Så filmar du med kameran.

finns säkert några till som är
Vanliga. Det finns små undantag

Men jag undrar varför skriver alla svenska fototidningar om i princip samma saker och om och om igen. Det känns som om det är en rundgång på ämnen och alltid är det samma ingång och samma nivå eller ingång och ganska grundläggande.

Om en tidning ska handla om makro gör det på riktigt släng ut alla tester, notiser och annat. Gör en lång artikel om en makrofotgoraf alltså ett riktigt genomarbetat reportage på hela tidNingen på 100 sidor. Det kan vara alltid från om personen, hur arbetet går till, utrustningen, tänka att fota alla saker snyggt som personen använder alltså en riktigt djupgående artikel. Detta har varit så mycket mer intressant att läsa än om även fastän jag är ganska ointresserad av makro.
Hade gärna betalat för den.
Delvis för att man måste hinna bli klar med ett nummer innan man ger ut det... Om man ska lägga ett år på att göra djuplodande reportage på 100 sidor (det tar tid att skriva långa texter, alla är inte Enid Blyton eller Sigge Stark) så kommer utgivningstakten att bli ett under ett nummer om året. Dessutom är det få människor som har tid och koncentrationsförmåga att ta sig igenom en 100 sidor lång tidningsartikel.
Som många andra sagt handlar det även om att nå en bredare målgrupp. Ett ämne ger en smalare målgrupp är tio.

Endast på Kamratposten snor man ihop ett uppslag på en kvart..
 
Skall man göra en sajt och tidning kring foto eller något annat intresse (hifi, stickning, bilar, trädgård, golf eller vad man nu går igång på) så finns ju i grunden två modeller: Ideellt eller kommersiellt.

Fördelen med att jobba ideellt är ju att man aldrig behöver fundera på vad som lockar läsare eller för den delen annonsörer (som ju i sin tur tenderar att lockas just av många läsare :) )

Nackdelen med att jobba ideellt är ju att det är jobbigt, tar tid och energi ur ens vardag och det därför är ganska få ambitiösa ideella projekt som blir långlivade eller faktiskt ens kommer igång på allvar. De finns, men de är lätt räknade.

Fördelen med att jobba kommersiellt är ju just att man har någon eller några som har som jobb att skriva nyheter, tester och reportage. Baksidan är ju då att man måste hitta ett sätt att dra in pengar så man kan betala den eller de personerna som gör jobbet. Ett sätt att dra in pengar är ju att - som FS - ha en prenumerationsmodell.

Men då måste man rätt snabbt lära sig vilka nyheter och artiklar det är som tillräckligt många är beredda att betala för. Kika gärna på artiklar och nyhetsnotiser som hunnit ligga ute på Fotosidan ett tag och kolla antalet läsningar (vilket är en rätt god indikation hur många som är beredda att betala för att få se dem).

Fotosidans sökfunktion har möjligheten att sålla fram artiklar publicerade senaste året och få dem sorterade efter antal visningar. Om vi bortser från nyheter som kan sägas handla om handlar om Fotosidan i sig själv så ser tio-i-topplistan ut så här

EISA-fototävling - 31300 läsningar
Bättre fyrverkeribilder - 28780 läsningar
Nya EU-regler för drönare - 20500 läsningar
Svensk naturfotograf diskad för bildmanipulation - 14800 läsningar
Se upp: Workshop till Lofoten misstänks vara bluff - 10300 läsningar
Nikon D6 och ny telezoom på gång - 10000 läsningar
Canon EOS R5 tar 20 bilder/s - 9150 läsningar
Test Nikon D780: Spegelreflex utanpå – spegelfri inuti - 9100 läsningar
Snart kommer Canons nya proffshus EOS-1D X Mark III - 9100 läsningar
Fujifilm X100V – skarpare och vädertätad - 8664 läsningar

Slutsats: Det är artiklar kring fototävlingar, lagar/regler (inkl fusk), teknik och enstaka breda fototipsartiklar som dominerar fullständigt. Bläddrar du vidare nedåt i träfflistan så är det samma sak. Teknik, teknik, lagar & regler och mer teknik är det som många läser. Och av allt att döma som många är beredda att betala för att läsa.

Terje tyckte det är svårt att ha en konstruktiv diskussion om innehåll - kanske beror det på att en del debattörer har väldigt svårt att se verkligehten som den är :)


När det gäller fotosidan.se håller jag med dig helt fullt ut. Det märker jag även på mitt egna läsande och vilka artiklar som först och mest läses. Däremot när det gäller den tryckta tidningen, bläddrar jag nästan alltid förbi dessa artiklar nyheter och går till artiklar om fotografer eller om olika fototillfällen. I senaste numret bland annat om Österlen, Stefan Blahd, Natt, Läsarnas bilder och din artikel om stativ. Därför håller jag inte med trådskaparen när det gäller fototidningar. På webben däremot är det nog oundvikligt att samma nyheter dyker upp i på de flesta sajter.

Fotosidans tidning får av mig ett gott betyg på sitt blandade innehåll.

// Jörgen
 
Jag undrar varför skriver alla fototidningar om samma ämnen om och om igen? I alla fall om man kollar svenska tidningar. Så tycker jag det är samma saker om och om igen.

Action, Sportfotografen, följ med, så här fotar du sport, tufft jobb, fjärrstyrda kameror , stora linser, 600mm. Det är alltid samma sporter fotboll, simning, skidor, hockey kanske någon mma

Naturfoto
Så här gömmer du dig, 600mm, bra stativ, tufft, lång vänta och här är det alltid samma fåglar, exotiska djur gärna nämna Hornborgasjön sjön. Ibland kanske de får in någon som fotografera pingviner eller isbjörnar.

bröllop
Det gäller att kunna vara diskret och förstår paret, använd tyst läge och ljusstarka objektiv och smäll upp iso högt undvik blixt. Hitta bra platser, var förberedd, har rätt kläder och backuppkamera. Fota med två minneskort. Hur du printrar bilderna.

landskapsfoto
Fota norrsken, använd teleobjektiv för att fota landskap, lång väntan för rätt ljus, snvönd trpdutlösare, stadigt stativ, gråfilter och regnskydd, placera inte horisonten i mitten.

Gatufoto
olika typer av gatufoto, roller, visa respekt , fråga, gdpr, rätt utrustning.


bildbehandling
Så fixar du porträtten, landskapen etc. Konvertera raw-bilder bäst. Gratis Alternativ till Photoshop,

Makro:
Så kommer du igång, tänkt på att objektivet skuggar, blända ner,

undervattenfoto
Blixt kan behövas, du kan ta bra bilder i svenska vatten och behöver inte åka till Thailand,

porträtt, svartvit är också vanligt.

Sen har vi utrustning:
Gärna att det kommer kameratester som är korta och inte går in på djupet och 2 månader efter dpreview släppt sitt.
jämförelse bästa tele för fåglar, sport.
Bästa superbidvinkel
Startpaket för studiofotografren
Bästa instegskameror.
Bästa telezoom
Skapa en portfolio.
Så filmar du med kameran.

finns säkert några till som är
Vanliga. Det finns små undantag

Men jag undrar varför skriver alla svenska fototidningar om i princip samma saker och om och om igen. Det känns som om det är en rundgång på ämnen och alltid är det samma ingång och samma nivå eller ingång och ganska grundläggande.

Om en tidning ska handla om makro gör det på riktigt släng ut alla tester, notiser och annat. Gör en lång artikel om en makrofotgoraf alltså ett riktigt genomarbetat reportage på hela tidNingen på 100 sidor. Det kan vara alltid från om personen, hur arbetet går till, utrustningen, tänka att fota alla saker snyggt som personen använder alltså en riktigt djupgående artikel. Detta har varit så mycket mer intressant att läsa än om även fastän jag är ganska ointresserad av makro.
Hade gärna betalat för den.
Men det är väl likadant med alla tidningar: skvaller, foto, trädgård, biltidningar osv.
Fördelen för de som läser det är väl att de behöver inte köpa alla tidningar för att ta reda på hur man fotar bröllop, makro, konsert eller landskap. Räcker att köpa bara en ;)
 
Tack för ett rakt och ärligt svar. Fotosidans utveckling och min utveckling är på väg i två olika riktningar. Precis på samma sätt som är orsaken till att jag inte ens öppnar en fototidning numera.

Visst är jag del av en liten nisch av läsare, åtminstone för Fotosidan. Givetvis också för fototidningarna, då jag ju inte läser dessa längre. Jag borde haft klokheten att låta bli att komma med önskemål om en annan riktning än den rådande, och förstått att Fotosidan inte är ett auditorium för mig och mina likasinnade.

Mvh Terje

Terje, hur skall vi kunna följa dina önskemål om du inte berättar vilka de är? :)

Jodå, jag har sett här, och på andra håll, att du är missnöjd med innehållet. Men jag har till denna dag inte sett några speciellt konkreta förslag till artiklar, nyheter eller reportage. Eller tips om sajter, utställningar, böcker, intressanta fotografer eller vad det nu är som intresserar dig. Jag kollade faktiskt lite snabbt både med Magnus och med David och de kan inte heller dra sig till minnes några speciellt konkreta förslag från ditt håll.

Vi ställde ju relativt nyligen en direkt fråga till våra läsare, se här https://www.fotosidan.se/cldoc/nytt-pa-fotosidan/ge-oss-lite-forslag-pa-artiklar.htm och jag har snabbskummat de flesta av svaren - de vanligaste förslagen verkar handla om fler fotografporträtt, fotohistoria, spännande fotoplatser och - faktiskt - teknik i olika former.

En uppmaning till alla som läser den här tråden: hör jättegärna av er med förslag. Både konkreta, till exempel via länken i stycket ovanför ovan eller mejla in mer allmänna funderingar kring tidningen eller sajten. Kanske artikeltyper ni skulle vilja se mer av eller något annat förslag till hur sajten eller tidningen skulle kunna vara annorlunda. Tänk på att det alltid är enklare för oss att agera ju mer konkreta tips och förslag vi får in.

Ni vet vad man brukar säga om vädret: "alla klagar, men ingen gör något åt det" :) Skillnaden med Fotosidan är att det faktiskt är ganska lätt att i alla fall påverka den - hör av er med idéer. Ju mer konkreta, desto lättare är det för oss att faktiskt agera utifrån det.

Men vi kommer även i fortsättningen skriva en hel del om tekniknyheter, en hel del guider riktade till nyblivna fotografer och liknande. Helt enkelt eftersom det är saker vi via feedback (både direkt och indirekt) faktiskt vet är efterfrågat. Men om det finns andra saker som vi borde skriva om - var inte blyga, hör av er :)
 
Jag spånar lite att när det gäller basic fotoskola 1.0 kommer de generella tipsen alltid att se likartade ut genom åren vare sig det handlar om landskapsfoto, naturfoto, foto generellt etc. Exponeringstriangeln ändrar sig inte, bra brännvidder och perspektiv förblir ungefär samma, etikett likaså. Och eftersom de är stående stapelvara i tidningarna kommer de att upprepa sig varje år. Bra för de nya, vi som hållit på ett par år känner igen upprepningen, och de som hållit på decennier tycker det är tjatigt och tar plats i onödan.

Man kan variera med nya resmål, trender, fotografer och inte minst teknik. Men vem finner värde i en halvsida kamerarecension i en tidning när det gått att läsa en utförlig och tekniskt avancerad recension på 20+ sidor gratis på nätet två månader tidigare? Visserligen på engelska.

Kan jämföra med Runners World som en kollega brukar ta med till jobbet (jag lägger nog mer tid i veckan på löpning än foto delar av året). Det finns liksom inte så många sätt det går att variera träningsblock för olika nivåer och mer eller mindre krångliga kostscheman innan man börjar upprepa sig för de som varit med ett tag. Det tenderar att alltid gå tillbaka till basics mellan modetrenderna. 70-80% distans, resten tröskel eller intervall, ät mycket kolhydrater, stretcha. Foto är inte heller krångligare i grunden även om man gärna vill tro det. Sen kan man springa 100 m eller ett maraton och då blir både träning och teknik olika.
 
Terje redovisade i ett inlägg längre upp i tråden de senaste 25 nyheterna på FS där FOTOSIDAN stod för 13 stycken, 52% alltså. Jag roade mig med att se vad Terje skrivit i sina 25 senaste inlägg. Det visade sig att 48% skulle fått klassificeringen FOTOSIDAN, bara fyra procentenheter mindre än FS själva. Lite konstigt tycker jag med tanke på att han inte tycker att FS ligger på samma intresselinje som han önskar men ändå glädjande att han lägger mycket energi här för att förhoppningsvis förbättra FS. Med förbättring menar jag då naturligtvis att det som kommer faller mig på läppen. Kanske denna energi snart resulterar i förslag på kommande artiklar i FS, nu när vi återigen uppmanats att inkomma med sådana förslag.
 
Senaste 25 nyhetsartiklarna på Fotosidan, där den nyaste står överst:

- Tamrons senaste 35mm - PRYL
- Fotosidan magasin nr 3 - FOTOSIDAN
- Test av Nikon D6 - PRYL
- Fotografiska öppnar igen - UTSTÄLLNING
- Rösta fram Mästarbilden 2020 - TÄVLING
- Kulturhuset Stadsteatern - UTSTÄLLNING
- Test - rejäla kolfiberstativ - PRYL
- Aurora Aperture - PRYL
- Olympus lanserar videokit - PRYL
- EISA Maestro - TÄVLING
- Nya objektiv från Pentax - PRYL
- Då kommer Nikon D6 till Sverige - PRYL
- Test - Sony A9 II - PRYL
- Olympus ger gratis webinar - PRYL/SKOLA
- Risk att skada Fujifilm X-Pro 3 - PRYL/TIPS
- Respektera hederskodex vid naturfoto - FOTOARTIKEL
- Test - 3 actionkameror - PRYL
- Fotosidan magasin 3/2020 - FOTOSIDAN
- Fotosidan poddradio # 91 - FOTOSIDAN
- Kameran som tar 70 biljoner bilder - PRYL
- Backup av dina bilder - SKOLA
- Publicera dina bästa bilder - TÄVLING
- Godox AD300 Pro - PRYL
- Lee Miller - FOTOGRAF
- Fotografiska har helgöppet - UTSTÄLLNING

Detta är nyhetsartiklar från idag (23/5) och bakåt till 15/4. Alltså 25 nyhetsartiklar på 38 dagar, vilket i sig är en bra aktivitet från redaktionen. Men ser vi att 13 av 25 artiklar handlar om prylar, 3 av 25 är kopplade till Fotosidan och 3 av 25 är om fototävlingar. Så finns det enbart kvar 6 artiklar av 25 möjliga som handlar om foto annars. En artikel om en fotograf, en av 25!!! 3 handlar om utställningar, men då 2 av dessa är direkt mot Fotografiska så undrar man vilka andra fotoutställningar som pågår eller har pågått (säkert inte många nu i coronatider däremot, men infon är inte så upplyftande även under normala tider).

Vi ser snabbt att fotografen är ointressant, då enbart Lee Miller finns med pga en dokumentär på teve. Fotoböcker (förutom läroböcker) finns inte, vilket lämnar oss att tro att de inte kommer ut några (och då menar jag inte enbart på svenska). Finns det fotokurser, föreläsningar, fotoresor? Och var finns intervjuer med olika kända fotografer (och då inte enbart svenska)?

Ett konkret exempel kopplat till Fotosidan, men detta är ett problem som återfinns även i fototidningarna. Om man som fotointresserad under en hel livstid har önskemål att kunna hitta något matnyttigt, då får man verkligen leta.

Jag saknar verkligen den gamla fototidningen FOTO, men även Aktuell Fotografi, och bland annat Ralf Nykvists långa intervjuer med olika kända världsfotografer (som exempelvis Sally Mann, Sebastiao Salgado och Franco Fontana).

Vi kan uttala oss om det vi ser, det vi inte ser kan vi inget om. Därför frågar vi inte heller.

Några exempel på ett vanligt problem!

Mvh Terje

Din kritik är en upprepning (igen) och jag svarade dig här där urvalet var en betydligt längre tid för ge mer rättvisa



Eftersom min magkänsla ända sa att vi haft en bra mix så var jag tvungen att kolla ordentligt istället för att gå på magkänsla. Gick igenom alla artiklar sen 26/2 och kategoriserat dem som Teknik, Mellan, Ej teknik.

Av exakt 100 artiklar så var:

39% Teknik
7% Mellan (tex backupartikel)
54% Inte teknik”

Du kan väl vara lite ärlig och erkänna att din spaning faktiskt är fel. Jag ser också att du insett att din käpphäst ”teknik” inte funkar och du nu då försöker vara kreativ i klassificeringen.

Att sen inte klassificera podden som icke-teknik tycker jag tyder på att du inte sätter dig in i utbudet utan letar efter det som skall stärka din tes. Inget orimligt retoriskt grepp men ganska tröttsamt.
 
Har läst fototidningar sedan 70-talet. Foto och Aktuell Fotografi hette de stora tidningarna då.
Egentligen har väl inte så mycket ändrats sedan dess. Tja, egentligen har förstås ALLT ändrats sedan dess.
Men problemet är det samma som det alltid varit.
Någon jämförde tidigare med tidningar som tar upp löpning. Det blir upprepning efter ett tag. Går inte att komma ifrån.
Det måste nog finnas lämpliga "nybörjar"-artiklar om man ska ha en chans att attrahera nya fotointresserade.
På 70-talet fanns det inte mycket konkurrens. Ingen youtube eller internet. Man längtade verkligen efter det nya numret. Särskilt om det varit FotoKina. Fanns inget annat sätt att få nyheter!

På det hela taget tycker jag att Fotosidan är mycket bra. Både som tidning och som webbsida. För mig är det tre ben som nog får ungefär lika mycket uppmärksamhet från mig. Tekniknyheter, forum och annonserna.
Stor fördel att man kan "lära känna" folk som är lagom aktiva på forumen och säljs det då något är det mycket tryggare än att handla av helt okända.

Nytt som man inte ser så ofta?
Intervjuer med kända fotografer kanske kunde vara något.
 
FOTO hade ganska ofta ett reportage om en fotograf och dennes bilder. Det var stor variation på vilket slags fotograferande det handlade om och det var nästan alltid intressant. Ibland kunde dessa reportage vara intressanta trots att bilderna inte tilltalade mig.

Sådana reportage har även Fotosidan gjort, och jag skulle välkomna fler av dem lite oftare.

Teknikartiklar i den lite högre skolan vore också kul. Lite optiklära, kanske. Ämnen som t.ex. hur gör objektivkonstruktörerna för att få snygg oskärpa, hur fungerar internfokusering, och liknande.
 
Det skulle vara intressant att läsa om olika fotografer och deras stilar. Varför blev det just den stilen? Hur jobbar de? Vad inspireras de av? Det finns några här på fotosidan med ganska konsekvent stil och uttryck, förutom alla mer kända fotografer med utpräglad stil.
 
Som jag påpekade i mitt förra inlägg - ta även en titt på antalet läsningar.

Jag har ju under ett par somrar varit lite av sommavikarierande nyhetstedaktör på FS och mönstret därifrån är rätt glasklart:

Skriv en nyhet om en utställning/ny bok/fotoprojekt och den artikeln har efter en månad kanske 250-350 läsningar.
Skriv en nyhet om en ny lagstiftning eller om en ny pryl och efter en månad har den 3000-5000 läsningar - i vissa fall ännu mer.

Hur gärna du än tycks vilja tro att alla andra också har samma brinnande bildintresse som du själv så är du representant för en rätt liten nisch av läsare. En väldigt stor del av läsekretsen är intresserade av teknik - om du inte tror på siffran för antal läsningar, se på antalet kommentarer till nyheter eller proportionerna på forumdiskussioner.

Driver man på en prenumerationsbetald sajt kan man inte bara ignorera vad 90 % av läsarna vill läsa om för att göra 10 % av läsarna glada. Man försöker istället, med den begränsade arbetstid som finns att tillgå, ge olika grupper av läsare nyheter och artiklar i ungefärliga proportioner efter hur stora grupperna är. Om något så skriver vi nog oproportionerligt mycket om saker som utställningar, nya böcker eller fotoprojekt ... Helt enkelt eftersom de flesta av oss som skriver själva har sådana intressen :)

Martin, jag tycker ju inte det är särskilt konstigt att de ämnen och vinklingar Jonas tagit upp går i repris. De täcker ju i princip in de flesta ämnen, aspekter och vinklingar som en stor majoritet säkert tycker täcker det mesta i ämnet. Så att den listan kommer om och om igen är verkligen inget konstigt. Det är väl det som är "att skiva om foto".

Det finns verkligen en grupp som vill ställa "bilden" i centrum (och "bilden" det är alltid något i singularis) och de återkommer också om och om igen till detta. Om det är något som alltid kommer med omtag så är det vissa i denna grupp som återkommande kritiserar både redaktionella prylartiklar och diskussioner kring dessa samt teknikdiskussionstrådar i allmänhet för att dessa tar för mycket utrymme och får för mycket fokus. Återkommande är också ett visst misstänkliggörande av folk som deltar i diskussioner, som inte lagt upp några bilder. Undermeningen tolkar åtminstone jag, som att man vill ifrågasätta trovärdigheten hos de som inte lagt upp några bilder/album

Jag tycker inte att ni på Fotosidan behöver "tjäras och rullas i fjädrar" för det upplägg ni har. När jag tänker efter så har ju vi som prenumererar ungefär samma relation till materialet i Fotosidans tidning som jag numera har till Dagens Nyheter. Jag läser båda dessa infokällor digitalt numera. Jag gillar det inte med DN men jag har två hem och då funkar det inte med papperstidningar. Fotosidan är inte sämre än något annat som säger sig erbjuda "Reviews" m.m. på nätet. Där är det verkligen ofta så att slöheten dominerar. Exakt samma ordvändningar vart man än vänder sig och det är väl rakt av husbondens röst i form av tillverkarnas marknadsavdelning som talar. På Fotosidan skriver man lyckligtvis ofta efter eget huvud och det ska ni ha heder för.

Inlägg som TS är en del av en lång rad kritiska inlägg i olika sammanhang kring pryl- och teknikfokus. På sätt och vis är detta till viss del rätt orättvist när det gäller Fotosidan. Visst är det så att det inte är särskilt djuplodande diskussioner som pågår kring album och kring portfolios och enstaka bilder i de senare går det väl inte ens att ha. Att det är så är helt deltagarnas eget ansvar. Skriver man inget så blir det därefter. Dessutom är ju den kritiken som en bouppteckning som bara tar upp skulderna.

Mycket av det publicerande kring bilder, diskussioner och inlägg kring dessa som pågår på Fotosidan pågår ju inte alls i alla dessa diskussionstrådar som avhandlar prylartiklar eller diskussioner under "Diskussioner"-rubriken på första sidan, utan dessa sker istället i alla bloggar som skrivs. Där både publiceras "utställningar" och olika "fotoprojekt". Där visas massor av bilder i mängder av tappningar och ofta diskuteras just bilderna i dessa sammanhang. I bloggarna finns dessutom en naturlig plats att föra dessa diskussioner en palyts som exv. helt saknas i portfolios.

När det gäller antalet läsningar av bloggarna så kan det ofta vara så att det bara är några hundra läsare som läst ett nyupplagt blogginlägg innan den sakta byts ut mot nya MEN det märkliga är ju att läsningarna fortsätter att tuffa på hela tiden. Jag har lagt upp material under ett par år nu och kan notera att jag lagt upp 18 inlägg. 10 av dessa har lästs av mer än 1000 läsare och några stycken närmar sig det dubbla. Jag tror säkert att precis samma sak sker i bakgrunden med ert redaktionella material. Många hittar även till det äldre materialet. Jag tycker detta har varit över förväntan. Det finns flera bra funktioner i FS som gör detta möjligt.

Det viktigaste är att förse varje blogg med en "bloggetikett". Dessa gör att man får en överskådlig lista med snabblänkar till alla sina bloggar högst upp i bloggroten. Det andra är ju att folk kan hitta till både portfolios och bloggar via de miniatyrer som möter de som går in och kollar folks "profiler".

Jag tycker själv att det är lite konstigt att just en megalång fotoberättelseblogg jag skrivit om Etiopien kommit att läsas av så pass många (Det marxist-leninistiska Etiopien 1986 - ett politiskt, kulturellt och militärt våldtaget land)


Det hade jag inte riktigt väntat mig.
Jag har själv inte riktigt fattat vad det är på Fotosidan som faktiskt indexeras och blir synligt i Google-sökningar. David skrev för länge sedan att ni skulle få till en indexering av bilderna förhoppningsvis med bildtexterna men jag vet inte om det hänt. Det som dock verkar indexeras är de bilder som ligger i själva bloggarna. Jag tror en bra exponering på Google kan öka antalet som hittar till Fotosidan den vägen.

Se exempel:

Jag är faktiskt väldigt nöjd med hur FS fungerar och är upplagd idag. Den enda riktigt uppriktiga kritik jag är beredd att ge rör bild och textvisningen i FS Portfolios. Den behöver ses över och fås att fungera mer som bildhanteringen i trådarna som nu förbättrats. Måste också säga att bloggverktygen verkligen fått ett lyft. Nu går det ju att formatera texten på ett klart bättre sätt än tidigare.

Jag vill passa på att önska er lycka till framöver också och att även ni orkar rida ut eländet vi alla hamnat i. Jag tycker ni generellt gör ett väldigt bra jobb med de resurser ni har.
 
Senast ändrad:
Jag undrar varför skriver alla fototidningar om samma ämnen om och om igen? I alla fall om man kollar svenska tidningar. Så tycker jag det är samma saker om och om igen.

Action, Sportfotografen, följ med, så här fotar du sport, tufft jobb, fjärrstyrda kameror , stora linser, 600mm. Det är alltid samma sporter fotboll, simning, skidor, hockey kanske någon mma

Naturfoto
Så här gömmer du dig, 600mm, bra stativ, tufft, lång vänta och här är det alltid samma fåglar, exotiska djur gärna nämna Hornborgasjön sjön. Ibland kanske de får in någon som fotografera pingviner eller isbjörnar.

bröllop
Det gäller att kunna vara diskret och förstår paret, använd tyst läge och ljusstarka objektiv och smäll upp iso högt undvik blixt. Hitta bra platser, var förberedd, har rätt kläder och backuppkamera. Fota med två minneskort. Hur du printrar bilderna.

landskapsfoto
Fota norrsken, använd teleobjektiv för att fota landskap, lång väntan för rätt ljus, snvönd trpdutlösare, stadigt stativ, gråfilter och regnskydd, placera inte horisonten i mitten.

Gatufoto
olika typer av gatufoto, roller, visa respekt , fråga, gdpr, rätt utrustning.


bildbehandling
Så fixar du porträtten, landskapen etc. Konvertera raw-bilder bäst. Gratis Alternativ till Photoshop,

Makro:
Så kommer du igång, tänkt på att objektivet skuggar, blända ner,

undervattenfoto
Blixt kan behövas, du kan ta bra bilder i svenska vatten och behöver inte åka till Thailand,

porträtt, svartvit är också vanligt.

Sen har vi utrustning:
Gärna att det kommer kameratester som är korta och inte går in på djupet och 2 månader efter dpreview släppt sitt.
jämförelse bästa tele för fåglar, sport.
Bästa superbidvinkel
Startpaket för studiofotografren
Bästa instegskameror.
Bästa telezoom
Skapa en portfolio.
Så filmar du med kameran.

finns säkert några till som är
Vanliga. Det finns små undantag

Men jag undrar varför skriver alla svenska fototidningar om i princip samma saker och om och om igen. Det känns som om det är en rundgång på ämnen och alltid är det samma ingång och samma nivå eller ingång och ganska grundläggande.

Om en tidning ska handla om makro gör det på riktigt släng ut alla tester, notiser och annat. Gör en lång artikel om en makrofotgoraf alltså ett riktigt genomarbetat reportage på hela tidNingen på 100 sidor. Det kan vara alltid från om personen, hur arbetet går till, utrustningen, tänka att fota alla saker snyggt som personen använder alltså en riktigt djupgående artikel. Detta har varit så mycket mer intressant att läsa än om även fastän jag är ganska ointresserad av makro.
Hade gärna betalat för den.

HeJ!

Jag tycker det är lite orimligt att kräva ständig förnyelse. Det finns väl inte ett enda område som hamnar i stagnation. Jag var en flitig prenumerant på Teknikens Värld för ett par decennier sedan och det var just pga upprepning jag tröttnade, jag är fortfarande less. Allt upprepar sig, det är väl i takt med ökad livserfarenhet som dessutom fler och fler områden upplevs upprepa sig, ens upptagningshorisont flyttar sig allt längre bort och man kan dra gemensamma slutsatser över fackområdesgränser så att säga. Upprepning ligger i sakers natur, jag har en bekant som är cineast, han hävdar att inget nytt har kommit inom filmbranschen efter 1920-talet, något tillspetsat kanske men inte taget helt ur luften. Var glad att det finns folk som håller på, det kommer ständigt nya okunniga som är hjälpta av dessa "gamla nyheter" medan en annan får ta rollen som en som kan lära ut istället för att lära sig. Vill man bli bättre på exempelvis bildkomposition läs konsthistoria vettja!
Som försvar till Fotosidan Magasin tycker jag att dem har träffat en bra balans i innehållet, jag är urless på engelskspråkiga tidningar/artiklar som visar hur man fäller ut ett stativ eller använder motljusskydd. Det räcker med att det kommer ut, vad det är, sex nummer av Fotosidan magasin per år, som småbarnsfarsa är den takten lagom ;-)

Hans
 
Skall man göra en sajt och tidning kring foto eller något annat intresse (hifi, stickning, bilar, trädgård, golf eller vad man nu går igång på) så finns ju i grunden två modeller: Ideellt eller kommersiellt.

Fördelen med att jobba ideellt är ju att man aldrig behöver fundera på vad som lockar läsare eller för den delen annonsörer (som ju i sin tur tenderar att lockas just av många läsare :) )

Nackdelen med att jobba ideellt är ju att det är jobbigt, tar tid och energi ur ens vardag och det därför är ganska få ambitiösa ideella projekt som blir långlivade eller faktiskt ens kommer igång på allvar. De finns, men de är lätt räknade.

Fördelen med att jobba kommersiellt är ju just att man har någon eller några som har som jobb att skriva nyheter, tester och reportage. Baksidan är ju då att man måste hitta ett sätt att dra in pengar så man kan betala den eller de personerna som gör jobbet. Ett sätt att dra in pengar är ju att - som FS - ha en prenumerationsmodell.

Men då måste man rätt snabbt lära sig vilka nyheter och artiklar det är som tillräckligt många är beredda att betala för. Kika gärna på artiklar och nyhetsnotiser som hunnit ligga ute på Fotosidan ett tag och kolla antalet läsningar (vilket är en rätt god indikation hur många som är beredda att betala för att få se dem).

Fotosidans sökfunktion har möjligheten att sålla fram artiklar publicerade senaste året och få dem sorterade efter antal visningar. Om vi bortser från nyheter som kan sägas handla om handlar om Fotosidan i sig själv så ser tio-i-topplistan ut så här

EISA-fototävling - 31300 läsningar
Bättre fyrverkeribilder - 28780 läsningar
Nya EU-regler för drönare - 20500 läsningar
Svensk naturfotograf diskad för bildmanipulation - 14800 läsningar
Se upp: Workshop till Lofoten misstänks vara bluff - 10300 läsningar
Nikon D6 och ny telezoom på gång - 10000 läsningar
Canon EOS R5 tar 20 bilder/s - 9150 läsningar
Test Nikon D780: Spegelreflex utanpå – spegelfri inuti - 9100 läsningar
Snart kommer Canons nya proffshus EOS-1D X Mark III - 9100 läsningar
Fujifilm X100V – skarpare och vädertätad - 8664 läsningar

Slutsats: Det är artiklar kring fototävlingar, lagar/regler (inkl fusk), teknik och enstaka breda fototipsartiklar som dominerar fullständigt. Bläddrar du vidare nedåt i träfflistan så är det samma sak. Teknik, teknik, lagar & regler och mer teknik är det som många läser. Och av allt att döma som många är beredda att betala för att läsa.

Terje tyckte det är svårt att ha en konstruktiv diskussion om innehåll - kanske beror det på att en del debattörer har väldigt svårt att se verkligehten som den är :)


Nu var detta inte någon mot fotosidan specifikt utan det var generellt. Men om man bara ser antal klick som "vinst" så tycker jag att man är ute på hal is, vem vill vara en clickbaitsida? Det finns också andra parameter det är hur många har läst artiklarna eller hur länge stannade de på artiklarna?. Aftonbladet får säkert med klick för att man skriver om hur man går den 14 kg på två veckor än om filter skriver om fågelskådning, kanske inte bästa jämförelsen men filter har extremt mycket högre status än aftonbladet. Jag menar ju inte att alla ska bli filter eller men att de flesta är som aftonbladet.

Jag har varit med i flera projekt där det känns som om man gör projeket till företagets marknadsavdelningchef istället för till de som faktist ska köpa proukterna. Jag undrar om inte detta är lite samma sak ska man skriva för annonsörer, tillverkare och distributörer? Jag förstår att man såklart måste få in pengar men att bara satsa på skräp gör ju till slut att ingen vill ha det.

Och vill åter tillägga att detta inte är skrivet ur ett genrelet perspektiv inte specifikt fotosidan.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar