4k/Ultra HD, det nya 1080p?
Av: Linda Hedman (Högskolan i Väst)
http://media.hv.se/kurser/ail/fordjupningsarbeten-ii/4kultra-hd-det-nya-1080p/
Jag tyckte skrivningarna i länken ovan var rätt klargörande så här långt.
Citerar med några utdrag jag tycker var viktiga i den rätt långa skrivningen.
Citat:
"Sammanfattning enligt skrivningen: ("systemkrav" min anm.)
För att filmer och annat material i 4k ska kunna användas till fullo innebär det att hela kedjan från produktion till visning kan stödja den nya upplösningen.
Vad behövs för att kunna producera och ta del av 4k/Ultra-HD:
• Kamera som kan filma i 4k
• Skärm som klarar av att visa upplösning på 3840x2160px och HDR.
• Tillräckligt med lagringsutrymme för att kunna bearbeta de stora filerna
• Tillräckligt med bandbredd
• HDMI 2.0.
• Parabol vid satellitmottagning.
• HEVC/H.265-stöd
• 10-bitars färgdjup"
Citat 2:
"I Sverige finns det ännu inga kommersiella kanaler som sänder Ultra HD via satellit, utan det material som finns erbjuds via olika streaming-kanaler som t.ex. Netflix (Astra, u.å). Dock sänder Netflix med för låg hastighet (15 Mbit/s), för låg frekvens (25 bilder/s) samt för dåligt färgdjup för att det ska kunna kallas Ultra HD. I Europa finns det däremot några kanaler som sänder Ultra HD, och runt år 2025 uppskattas det finnas ca 1000 Ultra HD-kanaler globalt (Norling, 2016).
Idag finns det redan några filmer i 4k-upplösning, och under 2016 har Warner Brothers lovat att drygt 30-talet titlar ska finnas tillgängliga (Norling, 2016). Några av de filmer som finns idag är Avatar och Hobbit (Hage, 2013).
Idag finns det även ingen direkt standard för vad Ultra HD och HDR innebär, t.ex. när det gäller en tv, menar Norling (2016). Det finns de två olika stadierna inom utvecklingen av Ultra HD, steg ett som handlar om pixlar och steg två som handlar om färg. För tillfället är vi i steg ett, medan steg två fortfarande är i utvecklingsfasen. De olika faserna innebär att olika standards för Ultra HD behövs ta fram för att kunna få en komplett standard. Norling menar också att det är svårt att sätta en standard för färgåtergivningen som steg två innebär då alla uppfattar färg olika."
OBS!
Så det Netflix labbar med nu underkänns då "framerate" bara är på 25 fps och att färgdjupet lågt och därför menar denna skribent att det inte ens kan kallas UHD/4K. För den låga kvaliteten är dock systemkravet minst 15 Mbit/sek.
Jag tror dock leverantörerna kommer vara den stora flaskhalsen och inte nödvändigtvis hushållens utrustning. Jag har Bredbandsbolaget (ca 100 Mbit) och deras senaste WIFI-router ger med min dator som liksom routern stöder 5 GHz-WIFI-bandet ca 120 Mbit/sek i nedladdningshastighet och ca 1/10 av den hastigheten i "upload". Så det kommer nog inte vara några större problem med själva bredbandets bandbredd även om man ökar färgdjupet och "framrate".
Jag har själv en ny ASUS-burk som har ett hyfsat grafikkort som standard men inget extremt, så det är absolut ingen monstermaskin. Jag tror den kostade strax under 7000 spänn. Jag har inte sett några problem med laggningar i uppspelningen utan allt jag kört hittills har funkat fint. Sedan behöver man ju en 4K-skärm som stöder HDMI 2.0 eller senare också. Viktigt också som sagt att maskinen är utrustad med minst USB 3.0 och helst 3.1 (version 2). Alla tillbehör som exv. externa diskar måste funka med USB 3.x. När det gäller HDMI, DVI och Display Port-kablar så är dessa desamma som tidigare. Inget nytt där än (bortsett från USB 3.1 som introducerar en ny kabel som ska ersätta den lätt vildvuxna flora som finns nu)
Netflix själva rekommenderar 25 Mbit/sek för UHD.