Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ser tilt/shift-bilder ut som miniatyrer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Det går ju att ställa in ett T/S så att bilderna ser ut som miniatyrer. Jag undrar vad det beror på att hjärnan tror att det är små saker som fotas trots att allt annat tyder på att de är normalstora?

Jag hoppas att någon kan förklara det här! Ju mindre jag förstår desto roligare :)

De skapar ett "litet skärpedjup" som liknar de i närbilderna. Därav den optiska illusionen av miniatyrer.

Ok, är det verkligen så enkelt? Andra bilder med kort skärpedjup ger ju inte intryck av att vara miniatyrer?

Nä, så enkelt är det är det inte. :)
För skärpan är ju inte bara kort, utan skärpeplanet ligger på ett annat håll också, vilket förstärker känslan av miniatyrer.
För att förklara det bättre så är det med ett normalt objektiv ( skärpeplanet) parrallelt med sensorn i kameran, med en tiltshift så sneställs skärpeplanet mot sensorn vilket ger effekten.

Tack för alla svar, men ni missförstod mig nog lite.

Jag vet mycket väl hur ett T/S funkar och hur man använder det, vad jag undrar är hur man kan lura hjärnan genom att mixtra lite med skärpedjupet och exakt vad det är som gör det.

Nu antar jag att man inte kan jämföra skärpedjupet man ser med ögonen och det man ser i en bild, men såvitt jag märker finns det ingen likhet mellan skärpedjupet i en T/S bild och vad ögonen ser när man tittar på något litet på nära håll?

Nä, så enkelt är det är det inte. :)
För skärpan är ju inte bara kort, utan skärpeplanet ligger på ett annat håll också, vilket förstärker känslan av miniatyrer.
För att förklara det bättre så är det med ett normalt objektiv ( skärpeplanet) parrallelt med sensorn i kameran, med en tiltshift så sneställs skärpeplanet mot sensorn vilket ger effekten.

Njaej, det _har_ med skärpedjupet att göra. Det du skriver om snedställda skärpeplan i TS-objektiv är bara ett sätt att åstadkomma just det. En hel rad enkla kompakter har denna funktion utan att kunna vinkla skärpeplanet.

Effekten uppstår när skärpedjupet är kort i ett motiv där vi förväntar oss ett större skärpedjup. Fotograferingsvinkeln är också viktig och effekten kan ibland förstärkas genom ökad färgmättnad...

Men vänta lite? Det är väl inte bara oskärpa? Som allt annat när det gäller att skapa en i illusion så gäller det att hitta de triggers som får oss att tro att det är äkta. En röstimitatör tex är inte nödvändigtvis så lik, men har hittat de typiska karatäristiska dragen som får oss att känna igen originalet.
Jag klistrar modellbyggsatser och när jag fotograferar mina byggsatser är det några saker man försöker unvika för att det inte skall se så byggsatsaktigt ut. Många modeller fotas från ovan, det är svårt att få bra skärpedjup, och en hel del detaljer ser klumpiga ut. Ofta saknas väldigt små detaljer på modeller, glasdelar ser tjocka ut, det brukar sällan finnas smådetaljer som skyltar och liknande.
När man fotar verkliga saker som skall se modell ut, skulle jag försöka hitta vinklar som är lite typiska för modeller. Jag skulle klona bort alla detaljer, skyltar, ledningar, reklam, småprylar i allmänhet. Många modellprylar är rätt dyra så det är inte sannolikt att det finns tusen bilar, väldigt mycket folk eller hundra gatlyktor på en modell.
För att göra övertygande modellliknande bilder skulle jag köpa några modelljärnvägstidningar och kolla hur riktiga modellbilder ser ut och sen imitera dem. Jo, en grej till, inte ens den största modelljärnväg har oändliga utsikter. Hotisonten brukar inte synas på modellbilder.
Frågan är om jag inte rent av skulle köra brusreducering tills nästan allt smetar ut innan man photshopar tiltshift effekter? Modelljärnvägsfigurer har aldrig armbansklocka eller skrynkliga kläder.Modelcyklar har inga ekrar eller cykelklocka.

Men vänta lite? Det är väl inte bara oskärpa? Som allt annat när det gäller att skapa en i illusion så gäller det att hitta de triggers som får oss att tro att det är äkta.
Beror väl lite på hur långt man vill dra illusionen. Hjärnans synfunktion funkar oftast snabbare än den logiska tanken, så vi blir "lurade" att tro att det är en miniatyr, i varje fall en liten stund, tills vi börjar studera detaljerna lite nogrannare. Så vitt jag kan förstå så är det det korta skärpedjupet som är den främsta orsaken att vi blir "lurade", dvs är det som triggas först.

Sen är ju frågan om fotografen är intresserad av att bedra oss längre än så. Det är ju ändå viss skillnad mellan "att få ett motiv att se ut som en miniatyr" och "att lura i folk (oss) att motivet är en miniatyr". Jag kan mycket väl se att man kan uppskatta effekten även om man inte låter sig luras hela vägen.

Mvh,
Richard

Ligger kanske nått i det, men jag är nog av den linjen att första gången nån gör ett kul trick gå kan man förundras av det. Vad det gäller just tiltshift så tycker (nu lägger jag en värdering här, ursäkta mig för det) jag mig se många tappra försök inte riktigt når ända fram. Det är lite fel vinkel, lite fel motiv, vid photoshopfixande ligger inte oskärpan riktigt rätt. Då förtar det effekten ganska mycket och ingen gillar tiltshift längre. Det blir lite som hdr, det finns lite för många dåliga tonemappningar som får folk att tycka hdr är skit.
Jag tror det är samma med tiltshift. Bara för att det är suddigt är det inte nödvändigtvis bra. Då gäller det att lyfta sig i håret.
Dock skall jag erkänna att jag fortfaranda förförs av titshiftbilder som inte gör anspråk på att likna modeller utan bara är snyggt suddiga åt sidan.

Man kan lura hjärnan på motsatt sätt också. Om man tar ett litet föremål och focusstackar till oändligt skärpedjup ser inte föremålet litet ut längre. Jag skulle fota sveriges största modelljärnväg med focusstacking och Gigapixelteknik. Tyvärr blev projektet inte av, men jag tror att man skulle uppleva modellen som en fullskalejärnväg. När man ser sådana bilder är det nästan alltid oskärpa i för- och bakgrund.

Jo, det är ju det jag försöker göra när jag fotar min modellbyggsatser. Om det är flygplan eller bilar jag fotar är ett kul trick att klona in verkliga smådetaljer som riktiga verktyg, tillplattade cocacolaburkar och andra småsaker som kan lura sinnet. Sånt som aldrig förekommer i modell men som syns i verkligheten.

Jo, det är ju det jag försöker göra när jag fotar min modellbyggsatser. Om det är flygplan eller bilar jag fotar är ett kul trick att klona in verkliga smådetaljer som riktiga verktyg, tillplattade cocacolaburkar och andra småsaker som kan lura sinnet. Sånt som aldrig förekommer i modell men som syns i verkligheten.

Jag såg inte att du hade skrivit om modelljärnvägar o dyl :)
Kan vara effektfullt att lägga in stora saker i en miniatyr också. Ganska kul att pyssla med när man har tid och lust.

Bilagor

• TS_hbg_400px.jpg
    TS_hbg_400px.jpg
    83.3 KB · Visningar: 868
Man kan lura hjärnan på motsatt sätt också. Om man tar ett litet föremål och focusstackar till oändligt skärpedjup ser inte föremålet litet ut längre.

Men det här var ju lite intressant! Innebär det att en människa som aldrig har sett ett fotografi förut inte skulle uppfatta tilt/skift-bilder som miniatyrer eller bilder på små saker ned stort skärpedjup som stora?
Jag tänker så här: skärpedjup är ju någonting som man inte riktigt upplever med blotta ögat, utan bara i foton. Det skulle i så fall vara inlärt att kort skärpedjup i en bild är lika med att bilden föreställer ett litet objekt.

ANNONS