ANNONS
Annons

Varför ser min skärm ut såhär?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Min skärm har blivit randig. Störande och inte alls snyggt. Det varierar lite från dag till dag men finns alltid där. Det går som ett mönster där det tätnar mot kanterna och är tunnare mot mitten.

Svårt att visa problemet men jag har försökt fota av skärmen för att visa.

Vad beror det på och finns det något man kan göra eller är det ny skärm som gäller?

Bilagor

• img2482.jpg
    img2482.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,303
magnetiska störningar?

Min monitor bar sig väldigt underligt åt när jag hade min mobiltelefon liggandes bredvid den. Likaså visade den störningar med ett par högtalare jag hade...

När jag bytte högtalare och flyttade mobilen försvann problemet. Har du tur så kanske det är ngt liknande i ditt fall. Annars kanske du får förbereda dig på ett dyk i plånboken.

/C

Jag har haft ett liknande problem, men vertikalt på skärmen. Vissa punkter blev lite rosa och andra lite gröna, väldigt tydligt på liten svart text mot vit bakgrund.
När jag tittade noga verkade det som om upplösningen var fel, så pixlarna i bilden blev utdragna relativt skärmens fysiska bildpunkter.

Är inte säker, men testa lite olika upplösningar, och även justera sorgkanter och proportioner för att se vad som händer.

Svårt att avgöra från de bilderna, men det kan inte vara moiré?
Ser det likadant ut oberoende av vad som visas på skärmen?
Det brukar finnas justeringar för att bli av med moiré på de flesta skärmar.

Jag fick också störningar på en skärm jag hade en gång. Problemet den gången var att ett stift i kontakten vikt sig. Det gick att pilla tillbaka och bilden blev ok igen. Värt att kolla iallafall även om chansen kanske inte är så stor.

Felet kan sitta i grafikkortet.
Kolla att monitorkabeln sitter ordentligt istucken i båda ändar, kolla också att grafikkortet sitter ordentligt fast i datorn.

Om du har möjlighet så prova skärmen på en annan dator för att se om felet följer med. Alternativt prova med en annan skärm på din dator.

dumbo skrev:
Svårt att avgöra från de bilderna, men det kan inte vara moiré?
Ser det likadant ut oberoende av vad som visas på skärmen?
Det brukar finnas justeringar för att bli av med moiré på de flesta skärmar.
Jag har inte riktigt koll men är inte moiré när det blir konstiga sträck när en bild visar täta streck eller liknannde?

Bilden jag tog var mot PS grå bakgrund. Det syns inte så mkt mot vitt men grått är det ganska tydligt.

Högtalare verkar inte troligt för dom står 2m från skärmen.

Osäker men...

Om det är en vanlig CRT-skärm (dvs inte en LCD-skärm) så kan du prova att trycka på en knapp (eller inställning via en meny) som heter Degause.

/N

På en enfärgad yta är väl inte moiré så vanligt, men det KAN visa sig. Jag kan, om jag ställer om dessa kontroller på min skärm, få den att uppvisa moiré nästan oavsett vad som visas. Det kan ju vara värt att kolla om du har sådana inställningar på skärmen.

dumbo skrev:
På en enfärgad yta är väl inte moiré så vanligt, men det KAN visa sig. Jag kan, om jag ställer om dessa kontroller på min skärm, få den att uppvisa moiré nästan oavsett vad som visas. Det kan ju vara värt att kolla om du har sådana inställningar på skärmen.
vad är det för inställning du pratar om?

Jag gissar på störande magnetfält och då är "degauss" funktionen i monitorn bra + att flytta undan högtalare o andra störande saker.'

Sen kan det ha att göra med svepfrekvensen, dvs hur ofta skärmen uppdateras - testa att ändra den under dina bildskärmegenskaper, vanliga värden är från 72hz upp till cirka 100hz.

Mvh Lazze

Carl:
Det brukar finnas inställningar just för att ta bort moiré. Det brukar oftast heta något med "moiré". Just för tillfället sitter jag vid skärmen på jobbet och på den heter det "V-moire reduce" resp "H-moire reduce" för horisontell resp. vertikal moire-reducering. En del skärmar har bara en inställning och ett fåtal har ingen alls.

Lars:
Jag säger inte att det inte KAN vara magnetfält, men oftast brukar magnetfält, enl. min erfarenhet, bara visa sig som missfärgningar och distortion och inte som böjda linjer, som det ser ut att vara i detta fallet. Är det AC-källor så kan bilden dessutom dallra eller hoppa.
Men visst är det värt att kolla på.
Alla former av strömförbrukande föremål kan ge upphov till störningar.

Det där ser ut som moiré tycker jag. Det skall gå att justera i bort inställningarna om det är en kvalitetsskärm.

Låter som du duttade med nån annan inställning eller så håller skärmen din på å dö, för det ska då inte bli suddigt eller skarpt av moire.

Vad jag kan se så verkar det vara en gammal välvd skärm, då har den nog några år på nacken skulle jag tro, eller ? Joakim har rätt suddig ska den inte bli av att du ändrar Moare.
Den håller nog på att ge upp skulle jag tro...

skärmen är ca 3 år och välvd. den följde med en dator och är definitivt ingen kvalitetskskärm.

Men ang moiré inställningen stog det något i stil med moiré-reducing horizontal, testade även vertical, men skärmen blev suddig men ränderna var kvar.

skulle inte förvåna mej om den är döende :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar