Annons

Varför ser bilder olika ut beroende på hur de skapats i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Om jag konverterar en bild till svartvit i PS genom t.ex. kanalen ljushet så ser bilden bra ut i PS. Om jag betraktar bilden t.ex. i webbläsare eller annat bildvisningsprogram så blir bilden väldigt mörk och dyster.

Om jag istället konverterar bilden i PS genom att välja tunna ut så blir bilden bra både i PS och i andra program t.ex. webbläsare, Irfanview etc. Hur kan detta skilja sig åt beroende på på vilket sätt bilden konverteras?

Jag fattar inget.

hej

är alla sen konverterade o sparade i samma färgrymd, sRGB om du skall se den i web?

viktigt du konverterar till om du tittar i program som inte färghanterar

Roine

Om jag sparar vid förstnämnda alternativ d.v.s. via kanalen ljushet, så står det i ICC-profil Dot Gain 15%. Väljer jag istället "tunna ut" så står det under ICC-profil sRGB. En annan bild jag har öppen och väljer spara som så står det Adobe RGB under ICC-profil. Varför skiljer sig detta? Alla bilder är tagna med samma kamera och med samma inställningar i övrigt (beträffande färgprofil) såvitt jag vet.

se till att du sparar i ps i srg, dvs valet konvertera till längst ner i image.

Att bifoga en profil ger ingen effekt i en webläsare som inte färghanterar.

Roine

Felet är uppenbart om man läser ordentligt på skärmen..
När du väljer tunna ut så är bilden fortfarande i RGB läge men utan färger, kör du det andra alternativet så är den i gråskala.

Konvertera bilden du fixat via kanaler till RGB så kommer det att stämma bättre.

Senast ändrad:
diver1 skrev:
Felet är uppenbart om man läser ordentligt på skärmen..
När du väljer tunna ut så är bilden fortfarande i RGB läge men utan färger, kör du det andra alternativet så är den i gråskala.

Konvertera bilden du fixat via kanaler till RGB så kommer det att stämma bättre.

När jag kör via kanaler så är bilden i lab-läge. Vet ej om just det påverkar men när jag gör som du säger d.v.s. gör om bilden till RGB innan jag sparar så visas den rätt i andra program. Begriper dock inte hur det kan komma sig. Verkar inte som att PS kan bädda in en korrekt färgprofil när bilden är i lab-läge när den sparas. Tack för tipset i alla fall. Nu kommer jag att få mina bilder korrekt visade framöver.

hej

grejen är det att alla program inte färghanterar, dvs har ingen nytta av en inbäddad profil, de visar bara pixxlarna i dess verkliga värde, utan att korrigera efter profilen, därav skillnaden, dvs det har inget med PS att göra, utan att du valt att vara i en värld där du sänder råfielen och en profil hur den skall tolkas, men programmen utan tolk kan bara visa prickarna as is.

Roine

Jo jag börjar så sakteliga begripa hur det funkar nu. Sent ska syndaren vakna som det heter. ;) Tack för era svar.

för att röra till din värld

PS har ett val under view som heter Proofs

Där kan man se hur den ser ut hos andra i princip, dvs man kan lägga på en annan profil o se hur den blir emulerad. Tex ett matt paper kan ju inte ge helt klara färger osv om man tar en skrivarprofil etc.

Roine

Se här:
http://roine.eu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

Välj PS delen o titta under proofs o färger där.

roinek skrev:
japp
eller välja ett blankare papper

men de har väl bara profil för en enda papperstyp, den du köper per mm

Roien

Kan vara så. Då spelar det kanske ingen roll hur mycket jobb jag lägger ned. Blir kanske fel i alla fall då.

hmm,det där har jag aldrig råkat ut för, kanske bara är något med din dator eller så är det jag som missat det helt enkelt, ska försöka hålla utkik efter något sådant och föröska återkoma med ett svar

mvh, david

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto