Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför "samma" ISO på film och sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Du kommer att ha det även i framtiden genom gråfilter som påverkar känsligheten i kameran, alltså ha både hög och det som motsvarar låg känslighet
Mikael

Tror du att det går att göra sådana gråfilter (inbyggda i kameran) som inte påverkar bilden negativt?

Min lilla G9 har ett inbyggt gråfilter, men det är svårt att avgöra hur mycket det inverkar på bildkvaliteten, p.g.a. kamerans övriga svagheter.

Robert . Du har helt rätt att sensorns känslighet måste sättas i relation till något, exv tid och bländare, men iso 100 säger ingenting om kvalitet, brus etc
se för övrigt de två bra artiklarna jag hänvisade till på förra sidan
Mikael

Senast ändrad:
AFE skrev:
Tror du att det går att göra sådana gråfilter (inbyggda i kameran) som inte påverkar bilden negativt?

Min lilla G9 har ett inbyggt gråfilter, men det är svårt att avgöra hur mycket det inverkar på bildkvaliteten, p.g.a. kamerans övriga svagheter.
Huruvida det påverkar negativt vet jag inte men möjligheten med gråfilter för att få längre slutartider, större bländare kommer att användas av allt fler.
Mikael

erro.se skrev:
Har inte en sensor en viss grundkänslighet? Är inte en sensor optimerad till ett visst ISO? Vad jag menar är: en sensor är väl anpassad så att dess pixlar är lagom fyllda vid en viss exponeringsnivå. Låt oss använda "sunny 16" som exempel. Om jag går ut en solig dag och ställer in ISO 100, bländare 16 och 1/100 slutartid. Sensorn kommer då att bli "lagom" fylld med ljus/fotoner/elektroner - kalla det vad ni vill. Den sensorn är väl optimerad för ISO 100, eller?B]

Visst är sensorn optimerad för en viss känslighet, och det är nog ingen slump att den känsligheten är vald till ungefär samma som den fotografer använder mest.

Nikons nya kameror går inte att köra på lägre ISO-inställning än 200 (utan att använda "specialläge", vilket förmodligen försämrar det dynamiska omfånget). För en del fotografer är detta en klar nackdel, då de vill ha så låg ljuskänslighet som möjligt för möjligheten till stora bländaröppningar eller långa slutartider.

Du har helt rätt i att du måste minska bländaren med ett steg, eller halvera slutartiden om du ökar från 100ISO till 200.

AFE skrev:
Visst är sensorn optimerad för en viss känslighet, och det är nog ingen slump att den känsligheten är vald till ungefär samma som den fotografer använder mest.

Nikons nya kameror går inte att köra på lägre ISO-inställning än 200 (utan att använda "specialläge", vilket förmodligen försämrar det dynamiska omfånget). För en del fotografer är detta en klar nackdel, då de vill ha så låg ljuskänslighet som möjligt för möjligheten till stora bländaröppningar eller långa slutartider.

Du har helt rätt i att du måste minska bländaren med ett steg, eller halvera slutartiden om du ökar från 100ISO till 200.

läs
http://www.clarkvision.com/imagedet...rmance.summary/
eller denna http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75

macrobild skrev:
Huruvida det påverkar negativt vet jag inte men möjligheten med gråfilter för att få längre slutartider, större bländare kommer att användas av allt fler.
Mikael

Självklart påverkar ett optiskt filter bilden (förmodligen negativt) om inte optiken är gjord för att alltid användas med ett dylikt filter.

T.ex. Nikons långa telen är gjorda för att alltid ha ett filter i den interna filterhållaren. Jag använder själv ett gammalt 300/2,8 utan det filtret, men det är alltså inte optimalt - optiskt sett.

macrobild skrev:
Robert . Du har helt rätt att sensorns känslighet måste sättas i relation till något, exv tid och bländare, men iso 100 säger ingenting om kvalitet, brus etc
se för övrigt de två bra artiklarna jag hänvisade till på förra sidan
Mikael

Och brus och kvalitet har inget med min ursprungsfråga att göra.

Så, en sensor har alltså en viss grundkänslighet? Bra. Det var dit jag ville komma. Och den är "märkligt" lik känsligheten för film. Och det har förmodligen med utvecklingen att göra, d.v.s. det digitala slog igenom när man utvecklat sensorer som hade en känslighet (samt kvalitet i övrigt) som liknar filmen.

Att sensorerna i digitala kameror har ungefär samma ljuskänslighet som film kan ju ha att göra med att man förr bytte ut bakstyckena i sina gamla kameror - från film till digitala sensorer.

Objektiv och slutare var ju dimensionerade för en viss ljuskänslighet och det var väl enklast att de olika medierna skulle ha samma ljuskänslighet för att göra övergången så enkel som möjlig? Om jag inte har fel så använde proffsen digitala bakstycken för att testa fram ljuset o s v innan de bytte till den dyrare och bättre filmen - skulle vara mycket opraktiskt med olika ljuskänsligheter,,,,

Nya kameror får allt högre ljuskänslighet men det kanske inte behöver betyda att vi nödvändigtvis kommer att använda den möjligheten fullt ut.

Kanske kommer sensorerna istället att minska i storlek och man kan ju också spekulera i hur länge till som det sitter mekaniska slutare och uppfällbara speglar i våra kameror.

Några år till kanske men sen blir det nog inte många rörliga delar kvar i själva kamerahuset?

Nikon´s nya D3 imponerar stort nu men det är nog bara en liten indikation om vad som kommer att ske framöver - det blir kul att se,,,,

erro.se skrev:
Och brus och kvalitet har inget med min ursprungsfråga att göra.

Så, en sensor har alltså en viss grundkänslighet? Bra. Det var dit jag ville komma. Och den är "märkligt" lik känsligheten för film. Och det har förmodligen med utvecklingen att göra, d.v.s. det digitala slog igenom när man utvecklat sensorer som hade en känslighet (samt kvalitet i övrigt) som liknar filmen.

en sensor har alltid en viss grundkänslighet=strax innan den rinner över och hur många elektroner pixeln kan hålla.
Iso är bara ett fiktivt värde.Ett förhållande som du själv nämde, exv tid och bländare,MEN säger ingenting om kvalitet=signal/brus. I filmens värld borgade en 100iso film för bättre upplösning och mindre korn än en 400iso film=högre kvalitet. DET var dit jag ville komma med mitt förra inlägg.

Mikael

macrobild skrev:
I filmens värld borgade en 100iso film för bättre upplösning och mindre korn än en 400iso film=högre kvalitet. DET var dit jag ville komma med mitt förra inlägg.

Det var ju inte så att ett lågt iso-värde automagiskt innebar mindre korn - i och med att nya emulsioner gjordes blev kornet mindre även på mer ljuskänsliga emulsioner. Det finns t.ex. filmer med högre ljuskänslighet än Tri-x, som ändå har mindre korn.

I praktiken håller jag dock med dig - i digitalvärlden är det inget med nödvändighet innebär att en bild plåtat på 100 ISO har högre upplösning än en bild plåtad på 1600 ISO. Att fortsätta använda samma definition av ljuskänsligheten är väl ändå ganska praktiskt.

Jag har aldrig, inte heller på analogtiden, sett ISO-värdet, eller ASA som det hette en gång i forntiden, som ett mått på bildkvalitet - enbart ljuskänslighet. Tolkar man det värdet som en information om upplösningen i en bild är man galet ute.

AFE skrev:
Självklart påverkar ett optiskt filter bilden (förmodligen negativt) om inte optiken är gjord för att alltid användas med ett dylikt filter.

T.ex. Nikons långa telen är gjorda för att alltid ha ett filter i den interna filterhållaren. Jag använder själv ett gammalt 300/2,8 utan det filtret, men det är alltså inte optimalt - optiskt sett.

Jag säger att jag inte vet om det påverkar optisk med kommande gråfilter eller annan lösning för att dra ner känsligheten, dvs om lösningen sitter i kameran.
Och det tror jag att du inte heller vet - eller hur.

Mikael

macrobild skrev:
Jag säger att jag inte vet om det påverkar optisk med kommande gråfilter eller annan lösning för att dra ner känsligheten, dvs om lösningen sitter i kameran.
Och det tror jag att du inte heller vet - eller hur.
Mikael

Jag tror mig veta att det alltid kommer att ha en optisk påverkan om man sätter ett filter mellan objektiv och sensor/film.

Det sitter ju redan filter framför sensorn, men de är ju alltid där. Jag tror att det är svårare att lösa det med filter som bara ska vara där på begäran, även om det säkert går.

AFE skrev:
Jag tror mig veta att det alltid kommer att ha en optisk påverkan om man sätter ett filter mellan objektiv och sensor/film.

Det sitter ju redan filter framför sensorn, men de är ju alltid där. Jag tror att det är svårare att lösa det med filter som bara ska vara där på begäran, även om det säkert går.

Vem vet, i framtiden kanske vi kommer att se "digitala" eller "analoga" filter på sensornivå, d.v.s. elektriska funktioner som begränsar ljuset på olika sätt.

erro.se skrev:
Vem vet, i framtiden kanske vi kommer att se "digitala" eller "analoga" filter på sensornivå, d.v.s. elektriska funktioner som begränsar ljuset på olika sätt.

Det är nog inte alls omöjligt, men då är det inte längre ett fysiskt filter. Kanske ett LCD-filter som kan öppnas och stängas efter behov.

/afe

AFE skrev:
Det är nog inte alls omöjligt, men då är det inte längre ett fysiskt filter. Kanske ett LCD-filter som kan öppnas och stängas efter behov.

/afe

Precis. Det jag menar är att "filter" idag inte nödvändigtvis behöver vara optiskt. Vi lever i en digital värld nu och då får man höja blicken till den nya horisonten...

Göran Larsson skrev:
Min åsikt är att ljus är digitalt då det består av diskreta fotoner. I en CCD-pixel räknas de fångade fotonerna genom att omvandlas till exiterade elektroner. Detta är en digital process (1 foton -> 1 elektron -> 1 bit). Antalet elektroner representerar ljusintensiteten. I en räknande CCD (photon counting CCD) räknas elektronerna och ett digitalt värde anger ljusintensiteten.

Tyvärr har inte billiga CCD-sensorer i konsumentkameror räknande CCD:er, så de läser av antalet elektroner som ett analogt värde med en analog/digital-omvandlare för att erhålla det digitala värdet som anger ljusintensiteten. Detta introducerar tyvärr ett analogt steg, men den ursprungliga mätningen av ljusintensiteten är digital.

Alltså:
ljus (D) -> elektroner (D) -> räknare -> värde (D) (räknande CCD)
ljus (D) -> elektroner (D) -> CCD-signal (A) -> A/D -> värde (D) (konsumentkamera)

Jag tror fortfarande mer på Lars Kjellbergs förklaring på hur dagens ccd- och cmos-sensorer arbetar. Det skulle vara intressant med lite källor till de du resonerar om, eller är det bara egna åsikter och meningar du torgför?

/Leif

Senast ändrad:
AFE skrev:

/afe

Nu tänkte jag lite fel - även ett LCD-filter är ju något som sitter mellan sensorn och objektivet - alltså påverkar det bildresultatet ...

Göran Larsson skrev:
Min åsikt är att ljus är digitalt då det består av diskreta fotoner. I en CCD-pixel räknas de fångade fotonerna genom att omvandlas till exiterade elektroner. Detta är en digital process (1 foton -> 1 elektron -> 1 bit). Antalet elektroner representerar ljusintensiteten. I en räknande CCD (photon counting CCD) räknas elektronerna och ett digitalt värde anger ljusintensiteten.

Tyvärr har inte billiga CCD-sensorer i konsumentkameror räknande CCD:er, så de läser av antalet elektroner som ett analogt värde med en analog/digital-omvandlare för att erhålla det digitala värdet som anger ljusintensiteten. Detta introducerar tyvärr ett analogt steg, men den ursprungliga mätningen av ljusintensiteten är digital.

Alltså:
ljus (D) -> elektroner (D) -> räknare -> värde (D) (räknande CCD)
ljus (D) -> elektroner (D) -> CCD-signal (A) -> A/D -> värde (D) (konsumentkamera)

En CCD omvandlar inte *en* foton till *en* elektron utan sensorn har en viss kvanteffektivitet, vilket avser att mer än 1 foton krävs för att bilda en elektron. Dessutom anger du att ljus är digitalt därför att det består av fotoner, men det är en förenkling. Ljus är i precis samma utsträckning analogt då det består av en vågrörelse, men det är en annan fråga och i sammanhanget kan det betraktas som digitalt. De elektroner som finns avläses sedan med en förstärkare från vilken fås spänningsnivåer, som sedan digitaliseras i en AD-omvandlare.
Se tex:
http://www.alvgmbh.de/Products/PMTs___APDs/tt_detekt/tt_detekt.html

Att ränkna enskilda elektroner är inte något som görs i en handvändning (se tex:
http://physicsworld.com/cws/article/news/21749)

Jag har svårt att tro att det finns några CCDer som fungerar på det sätt du beskriver ovan, dvs som direkt kan räkna antalet elektroner.

/erik

Emil-G skrev:
Nej, det är inte "ISO-inställningen" som styr slutartid/bländare, det är fotografen.

Naturligtvis är 12232 och 5800 löpnummer, inte känsligheter eller liknande. Du har fortfarande inte förstått vad jag menar. "ISO-inställningen" är ytterligare ett exempel på ett sådant ord, varför inte "ljuskänslighet" istället?

ISO (International Organization for Standardization) har specificerat hur man ska ange ljuskänsligheten. Ljuskänsligheten är alltså en storhet medan "ISO" är att se som en "enhet". Sedan använder man lite slarvigt standardorganisationens namn för att ange ljuskänsligheten.

Ungefär på samma sätt som när man anger storheten volym med enheten kubikmeter eller enheten liter, så använder man "iso" för ljuskänsligheten - "Hur stor volym rymde tanken? 56 liter".
"Hur ljuskänslig är filmen? 400 'ISO'". Att då säga något i stil med "brusar vid högt iso" är ungefär som att säga "går dåligt efter många mil" om en bil. Naturligtvis kan man istället välja att säga "går dåligt efter lång körsträcka" eller något liknande.

/erik

Re: Re: Varför "samma" ISO på film och sensor?

macrobild skrev:
Jag har svarat ovan, en sensor har inget iso, det är en efterhandskonstruktion.
Vill du lära dig lite om vad detta betyder läs denna artikel http://www.clarkvision.com/imagedetail/digital.sensor.performance.summary/
eller denna http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75

Hälsningar Mikael

Varför är det en efterhandskonstruktion på annat sätt än för film? För film baserar sig, om jag har förstått rätt, ISO på svärtningsgraden av filmen vid en viss ljusstyrka. Det är väl ett lika arbiträrt val som brusnivåer (som finns med i ISO-specifikationen för sensorer) vid en viss ljusstyrka? I båda fallen så säger väl ISO-värdet något om under vilka förutsättningar som filmen eller sensorn kan användas?
Sedan är det naturligtvis så att, om jag förstått det lilla som går att läsa om standarden, det "iso" som man ställer in på kameran inte är relaterat till det ISO som gäller för sensorn och att man inte kan byta sensorns ISO, men det är en helt annan fråga.

/erik

ANNONS