Annons

Varför så många "ring+bok+skugga=hjärta"-foton.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara en bild i listan av bilder alla någon gång tagit eller kommer ta. Varför? Lärorikt, I guess. Ungefär på samma sätt som att aspirerande konstnärer gör studier av kända konstverk.

Samma sak gäller väl månbilder, den ser likadan ut med. Sk. "dragbilder" där man fotar utdragna träd eller droppbilder är ytterligare två exempel. Vissa lyckas göra något eget av det, nästan alla gör inte det.

Allt (det mest iallafall) som involverar människor tycker jag, felaktigt kanske, inte är samma sak (porträtt och dy,) då dom skildrar någonting som aldrig igen kommer se ut på samma sätt.

Förutom standardbilden där en naken kvinna står i ett kornfält? De bilderna är hyggligt lika och vanliga. Jag känner bara till två som bryter mönstret. Den ena hade kläderna på och den andra var en man, Papphammar...
 
Tycker TS har en liten poäng med tråden. Den väcker debatt då den som läser och sen kanske skriver ett svar har stannat upp och tänkt till (förhoppningsvis).
Det jag tänker är att vad man än gör så bör man fundera på syftet och varför man gör som man gör. Är det att kopiera en idé som är gjord en miljard gång innan eller komma med något helt nytt så måste man väl se till sammanhanget. Vilka/vem tar jag bilden för? (i detta fallet tar vi fotograferande som exempel) Vad ska den användas till? Vad får/har den för betydelse för dem den är ämnad till? Är det för eget lärande? Osv.

Sen som många redan sagt, det är nog svårt att komma ifrån att kopiera tidigare genomförda idéer. Men så är det i stort sett vilken branch/sysselsättning/ <insert random word> som helst.

Så måste jag hålla med om tidigare fundering kring vad vissa lägger upp här på FS...vilket får mig att stanna till och tänka på att förhoppningsvis fanns det ett syfte och tanke hos personen som la upp bilden. Det betyder ju inte att just det syftet är lika självklart för betraktaren... ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.