Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför säljs inte iso 100 mer???

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny B

Medlem
Eller jo säkert säljs det men jag har besökt alla fotobutiker och inte någon har ens en rulle iso100 i hyllan. dia iso100 finns.

Finns det något vettig förklarning till detta?


är det något som bara är så i vår lilla stad eller bruk det vara svårt att få tag på det?
 
En logisk förklaring, kan vara kompaktkamerorna. De står för den största delen av försäljningen av negativ film. De har såpass ljussvaga objektiv att ISO100.film knappast är att rekommendera. Istället erbjuds istället ISO200 eller 400 film, för att det ska bli så bra bilder som möjligt, kvalitétsmässigt. Eftersom ljussvaga filmer kräver större ljuskänslighet av kameran, bättre blixt etc.

Diafilm säljs i ISO100, eftersom den riktar sig till en annan målgrupp som förhoppningsvis vet vad det innebär med en lägre filmkänslighet.
 
Ja, det börjar bli hårda bud att hitta långsamma filmer. På semestern är det säkrast att ha med sig film.

Här i Stockholm finns alla filmer ännu, men jag antar att postorder blir framtidens melodi här med.

Anders
 
Jo, den tiden då man kunde köpa Tri-X/Plus-X/ Panatomic-X på 120-rulle hos tobakshandlaren på hörnan verkar gå mot sitt slut. Eller vara helt slut. Jag var i juni nere i samma stad i allra sydöstligaste delen av landet där jag på 50-talet kunde göra beskrivna inköp. Inte ens i stadens största (nåja, allt är relativt) fotoaffär hade de någon 120-film. Fast ett par begagnade kameror för formatet hade de......?!
Jag köper sedan många år film på postorder eller när jag är på genomresa i Bankeryd- eller Nybrotrakten. Något/några hundratal rullar åt gången. Faktiskt betydligt mera praktiskt än att köpa 5 - 10 rullar hos en lokal fotohandlare.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.