Advertisement

Annons

Varför RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: RAW

Staffan Zetterlund skrev:
Tycker det väl är smidigare efter att ha kommit hem från en semester med ca.300 bilder om man slipper att hålla på med dom efteråt kanske.Har ingen erfarenhet av Canon tyvärr men tycker nog Nikons kameror levererar Mkt. bra jpeg bilder överlag.Att sedan ändra på bilderna i efterhand för att få "din personliga touch" på dem är väl i princip som när man använder olika sorters film analogt eller ? (Jag kan absolut ha helt fel) Om man som jag använder Photoshop Elements 3.0 o Nikon D70 finns det någon form av "Standard justeringar" som man kan använda sej av när man fotar RAW ???

Mvh. Staffan Zetterlund

Du måste inte bildbehandla dina bilder från semestern om du kanske "råkat" fota Raw.

Mvh Markus
Det är bara att konvertera så slipper du resten!
 
Re: Re: Re: Varför RAW?

teamfoto skrev:
Ta det inte personligt, men de där var nog det löjligaste jag har hört...

Tryck på knappen och fixa resten i datorn... jojo..
Jag tar det inte personligt Adam och som du läste så skrev jag förenklat.

Men det är den enda sakligt förklarande artickel jag har läst om ämnet. Kan oxå bero på att jag inte är så intresserad av det digitala.

Hoppsan Nummer 47 ska det vara, inte 49.
 
Digi skrev:
Alldeles rätt Jeppe!
De som inte alls behöer mer än 4 mp behöver inte köra Raw.

Mvh Markus Asp

Frågar mig än en gång; hur menar du att megapixlarna är kopplade mot råformatet (som även är namnet jag röstar på, Joakim)?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Varför RAW?

Erik Schalin skrev:

Förenklat:
I RAW behöver du ENDAST bry dig om ISO, alla andra inställningar fixar du med när du "framkallar" bilderna i datorn.

Det var väl lite väl förenklat: bländare och slutartid måste också beaktas och den riktigt kvalitetsmedvetne fotografen bör också ha den önskade kontrastkurvan i åtanke samt fundera på om ljusets färgtemperatur och den önskade vitbalansen inte motiverar användningen av ett korrigerande optiskt filter för att ge optimal exponering av alla tre färgkanalerna.

/Anders - själv inte riktigt så kvalitetsmedveten, dock :)
 
Re: Re: Re: Re: Varför RAW?

Erik Schalin skrev:
Har ngn någonsin sett en kamera utan detta?

Övriga parametrar får ngn svara på som vet ngt om det.

Tja, ingen jag vill använda, men det finns väl ett större antal kameror i kategorin "plastskräp" som bara har en av varje. :)

[EDIT]
Samt en massa helautomatiska där man inte kan påverka vare sig tid eller bländare för den delen.

Men min avsikt med inlägget var att jag ville påpeka att råformat inte innebär att man kan strunta i att tänka på allt under fotandet och sedan fixa det i efterhand.
[/EDIT]
 
Senast ändrad:
Det finns inte Anders
Alla har ett hål.
Alla styr tiden på ngt sätt.

Men du har rätt i att kvalitén inte håller dagens mått.
 
Re: Re: Re: Varför RAW?

Erik Schalin skrev:
Jag försöker inte vara fräck på ngt sätt.

Vem tror att RAW varar för evigt?

RAW å RAW? Vilket då RAW? Det bästa med RAW-formatstandards är väl annars att det finns så många att välja mellan - om man nu är valfrihetsfreak. Det kommer nog att finnas RAW-filer länge länge än tror jag, men frågan är vilka typer av RAW och hur länge det finns kvar nåt program som kan läsa just dom. Risken för strul över tiden är mycket överhängande.

RAW-formaten tycker jag i själva verket visar i blixtbelysning hur ogenomtänkt och omogen digitalfotokonseptet trots allt fortfarande är (även om det är helt fantastiskt på många andra sätt). Att hålla på och mecka med plug-in-filer som ska läggas i rätt bibliotek till rätt program, av rätt version känns ju inte så genomtänkt, som i fallet Photoshop och Elements för att nämna ett par.

Jämför bara med hur smidigt det funkar i alla program som läser JPEG exv. och hur många dessa är. Vi behöver en digital negativstandard som tål att omredigeras utan att tappa kvalitet. En standard som vi inte ska behöva tänka på att den ens finns. Alla är faktiskt inte roade av detta pickel och en del klarar knappt av det trots att de är roade. Det kan väl inte vara för mycket begärt att begära av branschen att den tar sig samman och enas om nåt hyfsat framtidssäkert och sen bygger in det i våra kameror. Det har man ju klarat i andra branscher med hård konkurrens. Det måste väl även kameratillverkare kunna klara.

Tycker man det är kul med strul och gillar att skruva, så har man ju alltid en säker retreat i PC-världen.
 
Senast ändrad:
elohim skrev:
Det kan man ju även om man inte kör i råformat..? Jag förstår bara inte ditt resonemang.

Du kan använda fler interpoleringsmetoder med en Raw fil. Alltså större chans att få en bättre bild när du ska blåsa upp den, samt bättre genvägar till bättre reslutat i PS.
Annars är det lika så med en Jpeg-fil...

Mvh Markus Asp
 
Re: Re: Re: Re: Varför RAW?

Erik Schalin skrev:
Jag hade hoppats att ngn som vet ngt skulle svara för dessa parametrar.

Är det inte just dessa man slipper tänka på i råformatet?

Jo, den digitala delen av dessa (vitbalans och kontrastkurva) slipper man tänka på, men om man tex vill ha en bild med neutral vitbalans i en situation där det befintliga ljuset är långt ifrån neutralt så kan exponeringen av de olika färgkanalerna bli så olika att det inte går att balansera ut dem efter exponeringen utan att få för mycket brus eller klippta högdagrar - i det läget hjälper optiska filter. Jag har råkat ut för detta men har inte skaffat de filter som behövs för att lösa problemet.

Kontrastkurvan som parameter är kanske (ännu :) mer långsökt men avtonade gråfilter och liknande kan nog räknas in där.

/Anders
 
en av de anledningar jag har gått över till NEF (nikons raw) är att jag kan ändra EV stegen i efterhand... och denna funktion är mycker bättre en bara dra i spaken med en sol på... (då "solen" ger ränder i svarta ytor när man höjer ljuset)

Desutom med två minneskort och en portabel hårddisk/kortläsare så kommer man långt...
 
Digi skrev:
Du kan använda fler interpoleringsmetoder med en Raw fil. Alltså större chans att få en bättre bild när du ska blåsa upp den, samt bättre genvägar till bättre reslutat i PS.
Annars är det lika så med en Jpeg-fil...

Mvh Markus Asp

Vilka fler interpoleringsmetoder innebär det?
 
Jeppe skrev:
Nu drunknar snart Markus... för det är djupt nu... och ingen flytväst har han heller..

Nja, det kan man väl säga att jag gör.
Lite svårt att förklara ibland för de som inte begriper. Har jag inte rätt att man får bättre reslutat med en Raw-interpolering?

Vh Markus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.