Handlar inte tråden bara om något så enkelt som en undran varför man lägger så oerhört stor vikt vid brusegenskaper på mycket höga, för att inte säga extrema ISO-tal, när de allra flesta har mycket marginell användning av dessa egenskaper på dessa höga ISO. Detta med egenskaper på höga ISO får ofta styra många kameraval trots att man sällan eller aldrig använder sig av dessa möjligheter.
Men det är här jag tror flera av er missar - många nytillkomna fotografer "vet" ju inte att iso 1600 är högt (historiskt sett) utan använder det utan närmare funderingar till att ta bilder som hade varit svåra eller rent av omöjliga att ta på den tiden vi inte hade omedelbar och enkel tillgång till iso 1600 (och däröver). Och nu talar jag om bilder från kräftskivan, eller från en utekväll på semestern eller när ett barn blåser ut ljusen på en tårta inomhus om vintern. Stämningsfylla bilder i naturligt ljus som hade varit tokigt svåra att ta om man hållit sig till iso 200.
När det då finns kameror som kan ta bra bilder på höga iso och ger de möjligheterna, klart som sjutton att man klagar på kameror som gör det sämre. Att sedan iso 1600 historiskt sett är mycket vet många säkert inte eller bryr sig inte. Det är lite av en akademisk kunskap för alla oss som stått där och försökt ta actionbilder av vindsurfare med Kodachrome 64 en mulen höstdag ...
Trådskaparen antyder väl det just i sin formulering att knappt en lite lätt oambitiös semesterfotograf tycks kunna leva utan tillgång till dessa extrema kameraegenskaper, vare sig han har behov av dem eller inte.
Det här är ju också bakvänt - än så länge är ju kamerorna långt ifrån lika ljuskänsliga som vår syn är (jaja, jag vet att ögonen inte så ljuskänsliga, men jag syftar på hela systemet med vår hjärna) och så länge de inte är det så vill nog alla ha mer och mer ... Den dag kamerorna faktiskt urskiljer mer i mörker än vad vi människor gör, jag då kan jag möjligen köpa den argumentationen.
Vad det handlar om är nog mycket att en del lite sitter fast i gamla mönster. De har lärt sig fotografera i området iso 25 - 200 och har lite svårt att acceptera att andra glatt drar nytta av att kameror idag ger mycket bra resultat på mycket högre känslighet än så.
Missförstå mig rätt, man kan säkert ha skitkul med en mörkerseende kamera och stor nytta av den i vissa sammanhang,
Vaddå "vissa sammanhang"?
Det låter lite som att hävda att vi skall fortsätta att ta bilder så som vi alltid har gjort för att det dög minsann åt Ansel Adams
Ok, jag överdriver förstås, men min poäng är att nya känsligheter öppnar nya möjligheter. Vi kunde ta fina bilder på iso 100 för tjugo år sedan. Nu kan vi ta fina bilder på iso 1600. Det öppnar ipp för mer fotomöjligheter. Det är inte "vissa sammanhang" det är att utöka sina möjligheter.
men jag hävdar fortfarande att för mig och de flesta andra så är det en väldigt marginell nytta.
Varför är något som gör kameran enklare att använda och gör att den går att använda i fler situationer en "marginell nytta"? Det är som att säga att autofokus bara är en marginell nytta för att de enda som verkligen utnyttjar det fullt ut är sportfotografer. Tvärtom alla har glädje av det, samma sak med mer känslighet.
Om man har 80.000:- eller kan få någon annan att betala (firman eller pappa kanske) och upplever behoven starkt, så ska man definitivt köpa både sin D3 och de allra dyraste finaste objektiv Nikon kan skruva ihop. Har man inte pengar men inte kan sova förrän dessa behoven är täckta, så får man väl vänta ett år eller två, för då blir det väl rea på de modellerna också.
Att tekniska fördelar kostar pengar är inget nytt och inget specifikt för just hög ljuskänslighet
Vem vet, om något år kan envar som vill och prioriterar lite köpa sig valfri FF. När det kommer ske vågar jag fortfarande hävda att 90% av kameraägarna sällan eller aldrig kommer att pressa sin kamera så att de gör bruk av dessa extrema ISO-egenskaper.
Vad är det som är extremt med att ta ett porträtt med den tid och den bländare du vill ha istället för den tid och den bländare en dålig känslighet tvingar dig till?
Saken är att de här ljuskänsligheterna bara är extrema för dem som är fast i gamla referensramar.
Är inte högISO-debatten något väldigt exklusivt och lite väl mycket väsen för nästan ingenting?
Till skillnad från andra debatter om olika grader av tekniska fördelar då? Är inte debatten om olika skarpa objektiv lika exklusiv? Eller den om olika bra autofokus? Eller om olika bra exponeringsmätning? Varför är det något speciellt med just känslighet?
Visst är det fantastiskt med den utvecklibg som är och varit men frågan är verkligen och den sker för våra upplevda behov istället för att man bara kan och bara gör det.
Försök gör en lista med vilka behov som är mer eller mindre viktiga att uppfylla? Jag skulle säga att just ljuskänslighet är en av de viktigaste sakerna i utvecklingen, just för att hög känslighet gör kameror enklare att använda för nybörjare och öppnar upp större kreativa möjligheter för de som kommit vidare.
Till den som argumenterade för att digitalkamerorna utvecklade fotograferna mer än de analoga, så kan jag bara instämma i det. Det är väl klart att man utvecklas mer om man direkt kan få feedback på vad som hände med bilden man tog istället för att behöva vänta en vecka på att få filmerna framkallade. Det är klart att man utvecklas mer om man tar tusentals bilder per år istället för ett antal hundra. Förr hade man inte råd att knäppa en massa experimentbilder som man kan göra idag.
Håller med dig helt
Jag tycker precis allt är bättre med det digitala, utom ett stort frågetecken för den digitala långtidslagringen av digitala bilder.
Fast problemer där ligger nog mindre i tekniken i sig utan mer i att vi envisas att använda digital lagring som det vore analog lagring och blir sedan häpna att det inte fungerar så bra. Det är en fråga om att vi tar till oss det som är den digitala lagringens fördelar (för den har flera uppenbara fördelar) och lär använda dem för att bekäma den digitala lagringens nackdelar (för den har förstås sådana också).
Det finns forskare som också räknat fram att det kostar 16 ggr mer att lagra en bok på digital fil än en traditionell bok i ett bibliotek!
Jag har läst om de där forskarna och deras resultat beror just beror på att de behandlar digitala data så som de vore data på papper vilket säger mer om de forskarna än om digital lagring
Så det är billigt att ta digitala bilder men oerhört mycket dyrare att vårda ett digitalt arkiv än ett traditionellt över tid.
Jag och väldigt många andra hävdar motsatsen