Ja, man kan se det på olika sätt. När jag köpte min första digitalkamera tänkte jag att det är ju fantastiskt, förr satte man film i kameran, tog 36 bilder under en vecka eller två, skickade iväg den och fick vänta på resultatet, även det en vecka eller två. Nu tar jag de bilder jag vill ha, och en kvart senare har jag dem färdiga att beskåda och utskrivna som förstoringar i färg om jag vill! Jag har ett eget färglab på skrivbordet, inget trassel med mörkläggning, inga kemikalier, inte fixbruna naglar och fingrar. Rena himmelriket!
Jag kan skifta mellan färg och svartvitt, mellan låg-ISO och hög-ISO med en knapptryckning och rattvridning, inget pillande med urtagning av halvexponerad rulle som sedan under vånda skall blindexponeras med objektivlocket på precis lagom många gånger för att hitta till nästa lediga plats, rena drömmen!
Jag kan sitta i ett lagom upplyst rum och göra ett "mörkrumsarbete" som jag inte ens kunde föreställa mig i fantasin i min ungdom, jag kan göra bilder i exakt den beskärning och storlek jag vill, och när min egen utrustning för utskrift inte räcker till har jag tillgång till prfoffs"lab" som fixar jätteutskrifter med leveranstid som skulle låtit utopisk dåförtiden.
Bara några av mina funderingar, och jag fascineras fortfarande av utvecklingen som ger allt större möjligheter. Att sitta med papper, bilder, sax och klister -jisses, nu fixar jag det oerhört mycket snyggare i datorn! Jag kan om jag vill göra foldrar, album, till och med böcker med otroligt resultat.
Jag kan ta bilder på insekter, blommor, fåglar, däggdjur, människor och allt omkring mig på ett sätt som inte gick att föreställa sig när jag köpte min första SLR, en Canon FP. Ofta, ofta konstaterar jag och min fru "tänk om man fått ha alla dessa möjligheter i sin ungdom!"
Jodå, jag har provat mycket analogt. Plus-X, Tri-X, Agfacolor CT18, Kodachrome 25 och 64, Ansco, GAF 200, GAF 400. Ilford, Ilfochrom, Perutz, Kodak Ektachrome 64 och 200, KodacolorX och II och en massa annat. Räknat i DIN och ASA, varit med om filmaskar där känsligheten angavs även i Scheiner. Jag för min del längtar då inte tillbaka... ;-)
Men jag har all respekt för dem som fortfarande vill använda film och kemikalier.